ایده های مدیریتی در کسب و کار

انقلاب هوش مصنوعی و تحول آن بر صنایع اصلی

تاثیر هوش مصنوعی در صنعت

مدرس هوش مصنوعی:

یک مدرس هوش مصنوعی کار چالش برانگیزی را دارد، زیرا این رشته بسیار گسترده و در حال تحول است. یک مدرس هوش مصنوعی باید دانش و تجربه عمیقی در زمینه های مختلف هوش مصنوعی، داشته باشد. همچنین باید دارای مهارت های ارتباطی قوی  نیز باشد تا بتواند مفاهیم هوش مصنوعی را به بهترین شکل به دانشجویان منتقل کنند.

هوش مصنوعی یک حوزه در حال رشد است که کاربردهای گسترده ای در دنیای ما دارد. با افزایش محبوبیت هوش مصنوعی، تقاضا برای یادگیری این حوزه نیز افزایش یافته است. این امر منجر به افزایش تعداد دوره های آموزشی هوش مصنوعی در بسترهای مختلف شده است.

یک مدرس هوش مصنوعی می تواند نقش مهمی در آموزش نسل آینده متخصصان هوش مصنوعی ایفا کنند. آنها می توانند به دانشجویان کمک کنند تا دانش و مهارت های لازم در زمینه هوش مصنوعی را کسب کنند تا در آینده بتوانند از آن برای پیشرفت در زمینه های مختلف بهره ببرند.

مدرسان هوش مصنوعی می‌توانند به افراد علاقه‌مند نحوه کار با هوش مصنوعی را آموزش دهند و درهای جدیدی را بر روی آنان باز کنند. این امر در نهایت میتواند منجر به افزایش درآمد آنها و همچنین به وجود آمدن فرصت های شغلی بیشتر بشود.

هدف اصلی یک مدرس هوش مصنوعی این است که به افراد کمک کند تا با استفاده از مزیت های هوش مصنوعی کسب و کارشان را توسعه دهند. از این رو مدرس هوش مصنوعی باید با بازاریابی (Marketing) هم تا حدی آشنایی داشته باشد تا بتواند بیشترین کمک را در حوزه توسعه کسب و کار به آنها ارائه دهد.

استاد بهزاد حسین عباسی، مدرس هوش مصنوعی، در این حوزه پیشگام بوده و با توانایی و تجربه ای که در حوزه های گوناگون از جمله بازاریابی دارد، می تواند علاوه بر تدریس هوش مصنوعی، در رابطه با نحوه استفاده از آن برای توسعه کسب و کار نیز راهکارهایی ارائه داده و در نهایت منجر به بهره مندی حداکثری از قابلیت‌های هوش مصنوعی می‌شود.

یادتان هست که ChatGPT اواخر سال 2022 چطور به ناگهان انفجاری به راه انداخت؟ از آن زمان تا به امروز، هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) با برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن) های جدید و پیشرفته خود جهان را انگشت به دهان کرده است و عده زیادی بر این باورند که هوش مصنوعی  ممکن است زندگی و کار  انسان ها را متحول کند و از شکل معمول خود خارج کند؛ چه بسا که اکنون هم اینکار را تا حدودی انجام داده است.

داشتن احساسات مختلف و حتی متضادی در مورد مسئله هوش مصنوعی امری کاملا طبیعی است. خیلی از ما چنین احساسی داریم! اما مطمئنم شما اینجا نیامدید که این چیزها را بشنوید. پس بذارید چیزی را به شما بگویم:

با ربات‌های چت قدیمی و ناکارآمد خداحافظی کنید و سعی کنید دستاوردهای فوق العاده ای که شما و مشتریانتان با استفاده از هوش مصنوعی میتوانید بهشان دست پیدا کنید را متصور شوید. درک و فهم نسل جدید هوش مصنوعی در همان دوران ابتدایی‌اش، سریع‌ترین راه برای درک کردن تأثیری بالقوه ای است که هوش مصنوعی می تواند بر کسب‌وکار و صنایع گسترده بگذارد.

در دهه گذشته، هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما جا افتاده و تبدیل به بخشی از زندگی ما شده است. اما ChatGPT و سایر سیستم‌های هوش مصنوعی مولد آغاز کننده یک عصر جدید در این حوزه محسوب می‌شوند.

این تکنولوژی کمکی و همیار، مهارت‌هایی مانند کپی‌رایتینگ و برنامه‌نویسی را برای هر کسی که بتواند  درخواست‌ها یا همان پرامپت‌های مناسبی بنویسد، به شدت آسان می‌کند. همچنین، هوش مصنوعی توانایی ایجاد تحولی تمام عیار در فرآیندهای کسب‌وکار را نیز دارد.

ما یک دید کلی از تاثیرات هوش مصنوعی در پنج صنعت مختلف را که در استفاده از هوش مصنوعی از پیشگامان محسوب می‌شوند، جمع‌آوری کرده‌ایم تا به شما بتواید بهتر آینده کسب و کارهای مختلف  را متصور شوید و در نهایت متوجه شوید که کسب و کاری مثل کسب و کار شما ‌به چه سرنوشتی ختم می‌شود . ما مزایا و معایب هوش مصنوعی را هم در این مقاله بررسی می‌کنیم و روش‌هایی را که می‌توانید با استفاده از آنها به وسیله هوش مصنوعی کسب و کار خودتان را رونق دهید، مورد بررسی قرار میدهیم .

صنایع خلاق
نرم افزار و فناوری
مراقبت های بهداشتی
اینترنت و تجارت الکترونیکی
بازاریابی دیجیتال

هوش مصنوعی و صنایع خلاق:

آیا ماشین‌ها می‌توانند به اندازه انسان‌ها خلاق باشند؟ OpenAI، شرکت سازنده ChatGPT، با انتشار GPT-4، جدیدترین سیستم خود، به این سؤال جواب مثبت می‌دهد. کاربران می‌توانند با خرید اشتراک ChatGPT Plus از این مدل زبانی بزرگ استفاده کنند و از چت‌بات بخواهند طیف گسترده‌ای از محتوا، از جمله شعر، مقاله و حتی فیلمنامه تولید کرد. البته که این خلاقیت فقط محدود به محتوای نوشتاری نمی‌شود. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در زمینه‌های خلاقانه و هنری دیگری مانند موسیقی، هنرهای تجسمی، عکاسی و فیلمبرداری نیز حرفی برای گفتن دارند.

صنایع خلاق هوش مصنوعی

هوش مصنوعی Jukebox، این قابلیت را دارد که وقتی به او ورودی مانند نام یک هنرمند و یا سبکی خاص داده می‌شود، موسیقی (به عنوان صدایی خام) را از صفر تولید می‌کند. در همین حال، هنرمند آلمانی ماریو کلینگمن (Mario Klingemann) که در جنبش هنری هوش مصنوعی فردی  پیشگام محسوب می‌شود؛ شبکه‌های عصبی، کدها و الگوریتم‌ها را به عنوان ابزار هنری مورد علاقه اش برگزیده و در این حوزه فعالیت می‌کند.

«زخم عشق» اثر ماریو کلینگمن (2021)، که با استفاده از الگوریتم‌ هوش مصنوعی او به نام بوتو خلق شده است.

«زخم عشق» اثر ماریو کلینگمن (2021)، که با استفاده از الگوریتم‌ هوش مصنوعی او به نام بوتو خلق شده است. botto

هیچکدام از این تکنولوژیهای و تکنیکها کامل و بی نقص نیستند، اما برخی از آنها توانایی تولید آثاری با کیفیتی بالا و مثال زدنی را به صورت بلادرنگ و در ابعاد گسترده دارند. این مسئله ما را با سوالی مهم روبه‌رو میکند و آن هم این است که:

آیا رباتها می‌توانند جای هنرمندها، نویسنده ها، موسیقی‌دانها و دیگر فعالان حوزه های خلاقانه را بگیرند؟

پس از اینکه هنرمندان قابلیت هوش مصنوعی را در ایجاد آثار هنری به صورت خودکار مشاهده کردند، بسیاری از افرادی که در صنایع خلاق و هنری فعالیت میکنند،آینده حرفه خود را تحت الشعاع دیدند و آن را زیر سوال بردند. به عنوان مثال، اتحادیه نویسندگان آمریکا استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار کمکی را تأیید می‌کند، اما می‌خواهد اطمینان حاصل کند که استودیوها از آن برای جایگزینی نویسندگان استفاده نمی‌کنند.

به همین ترتیب، متخصصان صنعت موسیقی نگران هستند که هوش مصنوعی به سرقت ادبی آهنگ‌ها و تقلید از خوانندگان بپردازد. این مشکل وقتی بزرگ تر میشود که هوش مصنوعی  برای تولید و پخش اطلاعات نادرست و گمراه کننده استفاده شوند.

شبیه سازی شعر بودن یا نبودن هملت با صدای رپر معروف به وسیله هوش مصنوعی

شبیه سازی شعر بودن یا نبودن هملت با صدای رپر معروف به وسیله هوش مصنوعی

از سوی دیگر، هنرمندانی مانند کلینگمن معتقد هستند که ماشین‌ها با آموزش بیشتر، توانایی ایجاد پرتره‌های منحصربه‌فرد را دارند که آنها را قادر می‌سازد تا شکل جدیدی از هنر را روایت کنند. علاوه بر این، به دلیل اینکه هوش مصنوعی  ما را از فشار مکانیکی و فیزیکی تولید اثر رها می‌سازد، میتوان گفت که انسان‌ها می‌توانند از هوش مصنوعی برای ارتقای خلاقیت خود استفاده کنند. در بهترین حالت، هوش مصنوعی نه به عنوان یک رقیب ترسناک، بلکه می‌تواند نقش یک همکار درخشان را برای ما ایفا کند.

هوش مصنوعی و نرم افزار و فناوری:

یادگیری ماشینی می‌تواند نقشی اساسی در شرکت‌های فناوری اطلاعات، مانند پلتفرم‌های نرم‌افزار به عنوان سرویس (Softwre-as-a-service) یا به اختصار (SaaS) ایفا کند. این نوع هوش مصنوعی به برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا از داده‌های پیشین یاد بگیرند و نتایج را به‌طور دقیقی پیش‌بینی کنند، آن هم بدون اینکه به برنامه‌نویسی صریح نیاز داشته باشند؛ این بدین معنی‌ست که توسعه‌دهندگان می‌توانند صرفاً دستورالعمل‌هایی برای انجام این کارها بنویسند.

به این ترتیب، هوش مصنوعی می تواند برخی از وظایف را به صورت خودکار انجام دهدکه به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد تا وقتشان را روی کارهایی که به نگرشی انسانی نیاز دارند، متمرکز کنند. نمونه‌هایی از این کارها عبارتند از: تجزیه و تحلیل روندهای رفتار مشتری و الگوهای عملیات‌های  تجاری، و همچنین تقویت روند توسعه محصول جدید.

در کنار خودکارسازی کارها، شرکت‌های SaaS می‌توانند از هوش مصنوعی برای تقویت عملکرد خود در زمینه‌هایی که در زیر آورده شده‌اند هم استفاده کنند تا بتوانند به نیازهای کاربران خود به شکل مؤثری پاسخ دهند:

شخصی‌سازی: شخصی‌سازی مبتنی بر هوش مصنوعی معمولاً کارشان را با چت‌بات‌هایی شروع می‌کنند که به سؤالات معمول مشتریان پاسخ می‌دهند. این امر به پشتیبان‌ها این امکان را می‌دهد تا وقتشان را صرف رسیدگی به مسائل پیچیده‌تر کنند. این مورد همچنین تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده‌های کاربر و سفارشی‌سازی رابط کاربری هر فرد را شامل می‌شود.

تحلیل‌های پیش‌بینی کننده: با ترکیب یادگیری ماشینی با تکنیک‌های داده کاوی و مدل‌سازی آماری میتوانید به نگرش کاربران خود پی ببرید. این امر امکان پیش‌بینی ریزش مشتری، بهبود بخشیدن تجربه کاربر و همچنین انجام اقدامات لازم درصورت عدم مشارکت کاربران را به شما می دهد.

تضمین کیفیت محصول (QA): اگر نوشتن کد به وسیله هوش مصنوعی مبهم به نظر میرسد، سعی کنید  از هوش مصنوعی برای بررسی و سنجیدن صحت و درستی کد نوشته شده استفاده کنید. ابزارهای متعددی وجود دارند که شما میتوانید از آنها برای تحویل سریع محصول خود به کاربران مورد هدف استفاده کنید.

امنیت ابر (Cloud Security): امنیت مبتنی بر ابر هوش مصنوعی می‌تواند فرایند تشخیص تهدیدات امنیتی را خودکار کند. می‌توان برای بازتولید و یادگیری از تهدیدات امنیتی جدید آن هم بدون نیاز مداوم به ورودی‌های دستی و نیروی انسانی برای وارد کردن ورودی های جدید از آن استفاده کرد.

مراقبت های بهداشتی: تأثیرات هوش مصنوعی پایش به حوزه پزشکی هم رسیده است، اگرچه اکثر موارد استفاده آن، از تشخیص بیماران گرفته تا کشف داروهای احتمالی جدید، در همان آزمایشگاه‌های تحقیقاتی باقی می‌ماند.

البته ورود  ChatGPT این مسئله را بسیار جالب تر کرده است. گفته می شود برخی از پزشکان از چت بات های مبتنی بر هوش مصنوعی برای نوشتن خلاصه های بالینی و ایده پردازی برای نحوه تشخیص بیماری کمک می گیرند.

همچنین می توانیم به حوزه کمتر بحث انگیز هوش مصنوعی اجرایی هم نگاهی داشته باشیم. در حال حاضر مدیران میتوانند سیستم های هوش مصنوعی را در جریان کاری خود ادغام کنند و در چنین فضایی استفاده از این امر به شدت مورد نیاز است. به عنوان مثال، این فناوری می تواند زمان تخمینی 16 ساعتی برای تکمیل فرآیند پیش مجوز با ارائه دهنده طرح بهداشت درمانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

هوش مصنوعی و تجارت آنلاین، اینترنتی و الکترونیک:

به عنوان بخشی از انقلاب دیجیتال، صنعت تجارت الکترونیک یاد گرفته است که چگونه از یادگیری ماشین برای جمع آوری داده های مربوط به رفتار مشتری و بهینه سازی تجربه خرید برای خریداران استفاده کند. به طور ویژه، شرکت های آنلاین متوجه شده‌اند هوش مصنوعی میتواند در موارد زیر برا آنها کاربرد داشته باشد:

شخصی سازی خرید آنلاین: موتورهای توصیه و پیشنهاد دهنده (Recommendation Engines) برای نشان دادن محصولات بر اساس سابقه مرور و ترجیحات فردی مشتریان، به الگوریتم های هوش مصنوعی متکی هستند. شرکت ها میتوانند بدین وسیله تجربه خرید مشتری را بهبود ببخشند و میزان تعامل با آنان را افزایش دهند.

مبارزه با کلاهبرداری از طریق کارت اعتباری: قابلیت های هوش مصنوعی می تواند الگوهای استفاده مشتریان را ردیابی و تجزیه و تحلیل کند، تا از امن بودن معاملات و خریدهای اینترنتی اطمینان حاصل کند.

شناسایی نظرات آنلاین جعلی: مراکز خرید آنلاین می توانند از ابزارهای هوش مصنوعی برای تأیید اطلاعات و حفظ یکپارچگی بازخورد مشتری و موجودی خود استفاده کنند.

تعامل با مشتریان: دستیار های مجازی و چت بات های مبتنی بر هوش مصنوعی با پشتیبانی واقعی در زمان واقعی، میتوانند سؤالات را پاسخ دهند و در هر مرحله از خرید به مشتریان کمک کنند تا به آنها تجربه خرید بهتری را ارائه کنند.

آمازون یک بار دیگر نشان داده است که چگونه می‌توان از الگوریتم های یادگیری ماشین برای راضی نگه داشتن مشتریان و ذینفعان استفاده کرد. ارائه توصیه ها و پیشنهادات اختصاصی به مشتریان، آمازون را به یک الگویی تبدیل کرده است که سایر فروشگاه های آنلاین از آن پیروی میکنند.

در دنیای پسا ChatGPT، فضای تجارت الکترونیک و فروشگاه های آنلاین می تواند دستاوردهای گسترده تری را هم تجربه کند، دستاوردهایی مانند:

بهبود قابلیت های جستجو در بین محصولات: با استفاده از هوش مصنوعی، لگوریتم های پیشرفته جستجوی محصول می توانند به طور موثرتر خواسته های کاربران را درک کنند و محصولات مرتبط را در زمان واقعی و بلافاصله به آنان ارائه دهند.

ارتقای خدمات مشتری از طریق پردازش زبان طبیعی: هوش مصنوعی می تواند به طور خودکار مشکلات مشتریان را برطرف کند و پاسخ های سریع و دقیقی به سوالات آنها ارائه دهد.

ارائه تجربه خریدی واقعی با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده: واقعیت افزوده می تواند به مشتریان این امکان را دهد تا محصولات را در محیط واقعی آزمایش کنند و نحوه استفاده از آنها را مشاهده کنند. این امر میتواند منجر به افزایش رضایت مشتری شود.

بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ):

بازاریابان همواره به دنبال پیشتاز بودن در جریان ها و روندها جدید موجود در جامعه هستند، بنابراین هیاهوی پیرامون هوش مصنوعی شاید برایشان چندان غافلگیرکننده نباشد. با این حال، مشاهده تأثیر ملموس آن بر تقریباً تمام جنبه‌های کار آنان هنوز هم می‌تواند کمی عجیب به نظر برسد.

برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی روند تولید محتوا را ساده‌تر کرده‌اند، و تیم‌های تولید محتوا از ChatGPT و دیگر هوش مصنوعی های همتای آن برای تهیه‌ی و تولید پست‌هایی در شبکه های اجتماعی، مقالات وبلاگ، پیشنهادات فروش و سناریوهای تبلیغاتی استفاده می‌کنند. ابزارهای ویرایش متن مانند Grammarly دارای ویژگی‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که کیفیت این عملکرد آنها در ویرایش و اصلاح متون را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشند.

یک دستور متنی وارد کنید و منتظر بمانید تا Microsoft Designer مجموعه‌ای از تصاویر مرتبط با توصیف متنی شما تولید کنند.

یک دستور متنی وارد کنید و منتظر بمانید تا Microsoft Designer مجموعه‌ای از تصاویر مرتبط با توصیف متنی شما تولید کنند.

علاوه بر این، حوزه طراحی گرافیک نیز با برنامه‌هایی مانند Canva و Microsoft Designer، که می‌توانند به طور آنی و بلافاصله طرح‌های بصری خیره‌کننده‌ای تولید‌کنند، به میزان زیادی تکامل یافته و پیشرفت کرده است. همچنین در زمینه هوش مصنوعی های مولد ویدئو نیز با معرفی هوش مصنوعی‌هایی نظیر Runway و Pika Labs تحول عظیمی را در این حوزه مشاهده خواهیم کرد.

چگونه از ابزارهای هوش مصنوعی مانند چت جی تی ChatGPT برای بهبود کسب‌وکار خود استفاده کنیم:

هوش مصنوعی تأثیر متفاوتی بر هر یک از پنج صنعت موجود در فهرست ما دارد. اما می‌شود گفت که همه آنها  در چندین نکته مهم با هم وجه اشتراک دارند، به ویژه در این زمینه ها:

فرصت‌ها و مزایا

بله درست است، هوش مصنوعی ممکن است مشاغل را از بین ببرد. اما چیزی که به ندرت در مورد آن صحبت می‌شود این است که هوش مصنوعی چگونه به مردم کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را در مقیاسی بزرگ‌تر رشد دهند. به عنوان مثال، ChatGPT به افرادی که نویسنده یا بازاریاب نیستند، امکان نوشتن متونی واضح و مؤثر را می‌دهد. همچنین افراد بیشتری می‌توانند مهارت‌های ارتباطی خود را که ممکن است برای کارشان لازم باشد، بهبود ببخشند.

از طرف دیگر، ادغام هوش مصنوعی می‌تواند شرکت‌ها را وادار سازد تا سیستم‌ها، مدل‌های تجاری و موقعیت‌های شغلی جدیدی را ایجاد کنند (به عنوان مثال، هنرمندان بصری می‌توانند در زمینه جریانات هنری مربوط به هوش مصنوعی، به گزینش کنندگان داده تبدیل ‌شوند). چشم‌انداز بازاریابی، تجارت الکترونیکی، مراقبت‌های بهداشتی،  خدمات نرم افزاری (SaaS) یا صنایع خلاق ممکن است تا پنج سال دیگر به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

چالش‌ها و معایب

به یاد داشته باشید: فناوری هوش مصنوعی چیز جدیدی نیست. سال‌ها است که وجود داشته و به شیوه‌هایی که دیگر حتی آنها را در نظر هم نمی‌گیریم، به درون زندگی ما نفوذ کرده بودند. توسعه سریع و پذیرش گسترده‌ کلاس ابزارهای هوش مصنوعی جدید نشان می‌دهد که طولی نخواهد کشید که دوباره همین اتفاق رقم بخورد.

برای اینکه یک کسب‌وکار بتواند هوش مصنوعی را به آرامی وارد جریان کاری خودش کند و به طور مؤثری با چالش‌های آن برخورد کند، کسب دیدگاه مناسب  در رابطه با هوش مصنوعی امری به شدت ضروری است.

به جای جایگزینی نیروی انسانی، به تقویت آن فکر کنید. این امر شامل بهبود توانایی‌ها و مهارت‌های افراد از طریق ادغام هوش مصنوعی در جریان کار آنها است. و این فراتر از انتقال ساده وظایف از انسان به ماشین است، بلکه هدف آن توانمندسازی انسان‌ها برای دستیابی به سطوح بالاتری از بهره‌وری و کارآیی است.

در آخر، بر روی کاربردهای هوش مصنوعی متمرکز باشید و سعی کنید در این مورد استراتژیک عمل کنید. از خودتان بپرسید: چه مشکلات تجاری خاصی را می‌خواهید حل کنید و آیا هوش مصنوعی می‌تواند در آن زمینه‌ها مفید واقع شود؟ این امر مستلزم تجزیه و تحلیل دقیق نیازها و اهداف شما، همراه با درک مزایا و محدودیت‌های بالقوه فناوری هوش مصنوعی است.

منبع: www.hotjar.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *