ایده های مدیریتی در کسب و کار

2024 باید سال هوش مصنوعی هدفمند

2024 باید سال هوش مصنوعی هدفمند

2023 سال هوش مصنوعی بود، اما 2024 باید سال هوش مصنوعی هدفمند باشد:

2023 سالی بود که هوش مصنوعی به طور چشمگیری در کانون توجه قرار گرفت.

از همایش‌های صنعتی گرفته تا جلسات هیئت مدیره، هوش مصنوعی همه جا بحث می‌شد. کارمندان و مصرف‌کنندگان به طور مستقیم شاهد تحولاتی بودند که هوش مصنوعی به طرز خارق‌العاده‌ای در نحوه کار و زندگی‌شان ایجاد می‌کرد.

اما با افزایش هیجان در مورد هوش مصنوعی، نگرانی‌ها درباره استفاده از آن نیز بیشتر شد.

در حالی که نگرانی‌هایی در مورد حریم خصوصی داده‌ها و تعصبات الگوریتم‌های زیربنایی هوش مصنوعی وجود دارد، این نگرانی هم جدی است که هوش مصنوعی ممکن است تجربه کارمندان شرکت‌هایی را که از این فناوری استفاده می‌کنند، تحت تأثیر منفی قرار دهد. استفاده از قدرت هوش مصنوعی باید همراه با تعهد به ارتقای رشد، بهره‌وری و خلاقیت کارکنان باشد.

تحول عظیمی که در حال حاضر با هوش مصنوعی در حال رخ دادن است، فقط یک بار اتفاق می‌افتد، بنابراین بسیار مهم است که آن را به درستی انجام دهیم. در سال 2024، این بدان معناست که مشاغل باید به شیوه‌ای هدفمند، به سمت یک محیط کاری مبتنی بر هوش مصنوعی حرکت کنند.

مهم‌ترین بخش این رویکرد، درک این موضوع است که هوش مصنوعی جایگزین انسان‌ها نیست، بلکه یک ابزار حمایتی برای توانمندسازی و سرعت بخشیدن به نوآوری و بهره‌وری انسانی است.

شرکت‌ها با اجرای چند گام مهم برای پیاده‌سازی راهکارهای هوش مصنوعی به شیوه‌ای هدفمند در فرآیندهای کسب‌و‌کار خود، می‌توانند از مزایای هوش مصنوعی بدون تأثیر منفی بر کارمندانی که هر روز به آن‌ها متکی هستند، بهره‌مند شوند.

این گام‌ها شامل شناسایی وظایفی است که برای خودکارسازی هوش مصنوعی مناسب‌ترند، تعامل مستمر با کارمندانی که از فناوری استفاده می‌کنند و آمادگی برای ایجاد تغییرات لازم بر اساس بازخورد مداوم کارکنان.

به طور خلاصه، رویکرد هدفمند به هوش مصنوعی به معنای این است که این فناوری را به جای اینکه جایگزین تیم‌هایمان باشد، به یک عضو واقعی تیم‌هایمان تبدیل کنیم. در حالی که تبدیل هوش مصنوعی به بخشی از تیم ممکن است به داستان‌های علمی تخیلی شبیه باشد، اما واقعیت فعلی کمتر فانتزی و عملی‌تر است. ما در حال حاضر شاهد نشانه‌هایی از نحوه کار تیم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در سال 2024 هستیم.

مثال‌هایی از هوش مصنوعی هدفمند در عمل:

شرکت بیمه تعمیرات خانه HomeServe یک دستیار هوش مصنوعی به نام چارلی را برای کمک به خدمات مشتری معرفی کرد. چارلی می‌تواند روزانه به هزاران سوال مشتری پاسخ دهد و با خودکارسازی مراحل ثبت مطالبات و برنامه‌ریزی تعمیرات، باعث صرفه جویی صدها هزار دقیقه تماس تلفنی برای کارکنان شده است. در این میان، رضایت مشتریان نیز افزایش یافته است.

هوش مصنوعی برای عملیات فناوری اطلاعات (AIOps) به تیم‌های IT پرکار و کم‌منابع کمک می‌کند تا مشکلات پیچیده را به سرعت حل و حتی پیش‌بینی کنند. AIOps می‌تواند مواردی مانند تأخیر در پایگاه داده که منجر به مشکلات در برنامه‌های شرکت می‌شود را قبل از وقوع شناسایی کند و این باعث آزاد شدن زمان تیم برای نوآوری و پشتیبانی از کسب‌و‌کار می‌شود.

با در دسترس‌تر شدن هوش مصنوعی، سازمان‌ها باید تأثیر آن بر رشد و رضایت کارکنان را در نظر بگیرند. یک مطالعه در این زمینه، از بیش از 65 محقق خواست که پیامدهای احتمالی حضور هوش مصنوعی به عنوان هم‌تیمی را بررسی کنند.

این مطالعه تأیید کرد که تیم‌های مجهز به هوش مصنوعی خلاقیت بیشتر و کیفیت تصمیم‌گیری بالاتری دارند، اما همچنین به وجود تغییرات قابل توجه اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد. سوالاتی در مورد اینکه آیا هوش مصنوعی می‌تواند بر احساس تعلق کارکنان تأثیر منفی بگذارد یا اینکه آیا این فناوری می‌تواند با همدلی با کارکنان رفتار کند، مطرح شد.

با ورود به سال 2024، اکنون این را می‌دانیم که هوش مصنوعی تأثیر عمیقی بر کسب‌وکارها و تیم‌هایمان خواهد داشت. اما نحوه‌ی پیاده‌سازی آن تعیین خواهد کرد که آیا هوش مصنوعی به یک شریک برای رشد انسان و نوآوری کسب‌و‌کار تبدیل می‌شود یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *