مشاوره بازاریابی مارکتینگ برای بسیاری از افراد سوال است، که اساسا مشاور بازاریابی یا مشاور فروش کیست؟ این فرد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. یک مشاور مارکتینگ حداقل باید یک یا چند مورد از ویژگی‌های زیر را در خود داشته باشد. تا بتوان از وی کمک گرفت.

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

مشاور بازاریابی مارکتینگ کیست؟

مشاور بازاریابی به عنوان یک مشاور خارجی با تجربه پیشرفته که خدمات گسترده بازاریابی شامل تحقیقات بازار، استراتژی های بازاریابی، بهینه سازی بازاریابی و تجزیه و تحلیل بازاریابی را ارائه می دهد، تعریف می شود.

شما به عنوان مدیر یک شرکت یا سازمان، پاسخی برای سوالات زیر دارید؟

آیا به دلایل افت فروش و ناکارآمدی نیروهای فروش سازمان خود فکر کرده اید؟

آیا میزان فروش شرکت شما کم شده و دلایل آنرا نمی دانید؟

آیا می دانید در دوران رکود و کسادی بازار چگونه باید بازاریابی کنید؟

آیا می دانید برای محصول جدیدتان چگونه بازاریابی یا مارکتینگ کنید؟

آیا برای توسعه کسب و کارتان به آموزش‌های بازاریابی و مشاوره بازاریابی نیازمندید؟

تا چه اندازه با راهبرد های بازاریابی جهت ترغیب مشتریان به خرید اطلاع دارید؟

آیا از قوانین موفقیت در بازاریابی و فروش حرفه ای مطلع اید؟

آیا با تکنیک‌های طرح سوال موفق در جلسات بازاریابی آشنا هستید؟

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

مشاور بازریابی مارکتینگ چه کاری انجام می دهد؟

مشاوره بازاریابی مارکتینگ شغل مشاور بازاریابی از نظر شرکت و پروژه بسیار متفاوت است،

اما معمولا شامل مشاوره دادن به شرکت ها در مورد بهترین راه برای دستیابی به هدف و مشتریان است.

مشاوران بازاریابی ممکن است تلاش های فعلی بازاریابی را ارزیابی کرده و پیشنهادهایی برای بهبود، برنامه ریزی و اجرای رسانه های اجتماعی یا سایر کمپین های بازاریابی، آموزش سایر بازاریابان در مورد بهترین روش ها و ارائه مطالب جدید، گردش کار یا روش های دسترسی به مصرف کنندگان را ارائه کنند.

سپس در مرحله بعد موفقیت استراتژی های بازاریابی را با استفاده از ابزار تحلیلی ردیابی می کنند.

این قابلیت ها نیاز به متخصصانی دارد که در زمینه فنی با بهینه سازی و همچنین در مدیریت پروژه های بازاریابی پایانی برای چندین برند و صنعت تجربه داشته باشند.

افراد با چنین توانایی هایی می توانند عنوان مشاور بازاریابی را کسب نمایند.

چه زمانی نیاز به استخدام مشاور بازاریابی مارکتینگ است؟

مشاوره بازاریابی مارکتینگ معمولا شرکت ها تمایل دارند یک مشاور بازاریابی استخدام کرده، تا بازار و مصرف کننده را به خوبی تجزیه و تحلیل نماید.

نیازها معمولا بر اساس ماهیت تجارت، صنعت و اندازه شرکت متفاوت است.

به این ترتیب مهارت ها و توانایی های مشاور بازاریابی نیز بسته به تخصص وی متفاوت است.

در زیر به مشاوره بازاریابی در مشاغل مختلف اشاره کرده ایم:

مشاوره بازاریابی در استارتاپ ها و مشاغل کوچک

مشاوره بازاریابی مارکتینگ مشاغل کوچک و استارتاپ ها معمولا توانایی استخدام متخصصان بازاریابی تمام وقت را ندارند و معمولا از فارغ الحتصیلان تازه وارد در این رشته استفاده می کنند.

یک مشاور بازاریابی می تواند به صورت زیر، در تنظیم استراتژی های بازاریابی به استارتاپ ها کمک کند:

  • تجزیه بازاریابی مورد نیاز برای استقرار نام تجاری در بازار هدف
  • انجام تحقیقات بازار و ساخت ماژول تجاری
  • تحقیق و بحث در مورد کانال های بازاریابی و تکنیک های تبلیغاتی
  • کمک به طراحی سفر مصرف کننده و توسعه محصول
  • راه اندازی کانال های بازاریابی
  • مشاوره بازاریابی در برندهای متوسط

مشاغل و شرکت های متوسط، معمولا تیم های اختصاصی و همچنین آژانس های بازاریابی دارند.

استخدام مشاور بازاریابی در این گونه شرکت ها می تواند در انجام ماموریت های اصلی زیر به شرکت کمک کند:

  • ارائه چشم اندازهای خارجی و بررسی چالش های داخلی
  • بررسی فرصت های سازمان
  • بازسازی و بهینه سازی فرآیند سازمان
  • مشاوره در زمینه مدیریت استراتژی های بازاریابی
  • تهیه نقشه راه برای بهبود عملکرد و بازگشت سرمایه
  • استفاده از تخصص های موجود در تیم
  • ارائه دیدگاه های نوین از شخصیت مشتری و بازار
  • تجزیه و تحلیل پیشرفته بازار
  • مهارت های مشاور بازاریابی
مشاوره بازاریابی مارکتینگ

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

مشاور بازاریابی موظف است که 6 مهارت اصلی را داشته تا بتواند نقش خود را به طور موثر ایفا کند:

1- شناخت بازار

مشاوره بازاریابی مارکتینگ در مشاوره بازاریابی نیاز به تجربیات عمیق با بازار هدف و مهارت های حرفه ای در انجام تحقیقات موثر است. شناخت بازار تنها به تجربه قبلی محدود نمی شود. در حال حاضر این موضوع شامل توانایی اجرای تجزیه و تحلیل رقابتی، تجزیه و تحلیل داده ها و تجزیه و تحلیل نام تجاری نیز می شود.

2- شناخت مشتری

تجزیه و تحلیل کارآمد از شخصیت مشتری، کلیدی اساسی برای مشاوره بازاریابی موفق است.

مشاور باید ابتدا مشتری ها را تقسیم بندی کرده و الگوها را استخراج نماید.

3- تفکر استراتژیک

همسویی با اهداف تجاری، اولین ستون توسعه استراتژی بازاریابی است.

پایه و اساس یک استراتژی موفق بازاریابی، شامل توانایی برنامه ریزی برای فعالیت های بازاریابی، طراحی فرآیند و ایجاد KPI است.

مشاور بازاریابی باید توانایی تعیین تکنیک های بازاریابی متناسب با اهداف بازاریابی از جمله بازاریابی ورودی، تولید، هدف گذاری مجدد، هک رشد و بازاریابی چریکی را داشته باشد.

مشاوره بازاریابی مارکتینگ تدوین بازاریابی برنامه مارکتینگ

4- تسلط بر کانال های بازاریابی

در حالی که کانال های بازاریابی دیجیتال به چندین دسته تقسیم می شوند، مهم است که مشاور بازاریابی دیجیتال بر ضروری ترین کانال ها تسلط داشته باشد.

این کانال ها شامل کانال های ارگانیک مانند SEO ، رسانه های اجتماعی، بازاریابی محتوا و کانال های پولی مانند فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و… هستند.

علاوه بر این، چندین کانال اصلی دیگر مانند بازاریابی از طریق ایمیل و بازاریابی ویدیویی وجود دارد که مشاور بازاریابی موظف است به تمامی این موارد آشنایی داشته باشد.

5- تسلط بر فناوری

مشاوره بازاریابی مارکتینگ امروزه بازاریابی توسط سیستم های دیجیتال انجام می شود که به توانایی مدیریت، بهینه سازی و حسابرسی نیاز دارد.

کلید ارائه مشاوره بازاریابی حرفه ای به توانایی تجزیه و تحلیل و جستجوی سیستم هایی مانندGoogle Ads، تبلیغات فیس بوک، رسانه های اجتماعی و ابزارهای جستجو بستگی دارد.

مشاور بازاریابی لازم است که بتواند فعالیت های برنامه ریزی شده یا در حال اجرا را در هر سیستمی بررسی و تنظیم نماید.

در سال های اخیر، توانایی های فناوری گسترش یافته و شامل اتوماسیون بازاریابی، هوش مصنوعی، CRM و CMS است.

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

6- مدیریت عملکرد

استراتژی و کمپین های داده محور یکی از موارد اصلی در تجارت است. ایجاد KPI و گزارش داده های قابل اعتماد، چارچوب اصلی در مشاوره بازاریابی است.

داشتن مهارت تجزیه و تحلیل داده ها و مدیریت عملکرد برای هر مشاور بازاریابی ضروری است.

مشاور بازاریابی به شرکت ها این امکان را می دهد تا یک رویکرد استراتژیک موثر با تجزیه و تحلیل گسترده بر اساس داده های مورد استفاده، ایجاد کنند.

علاوه بر این، مشاور، توانایی ادغام استراتژی نام تجاری و طراحی رهنمودهای اساسی برای فعالیت های بازاریابی و همچنین برنامه ریزی دقیق بازاریابی را فراهم می کند.

مهارت های یک مشاور خوب

  • دارای تحصیلات دانشگاهی و رزومه علمی در حوزه فروش و مارکتینگ باشد.
  • چندین سال سابقه فعالیت در حوزه بازاریابی و فروش داشته باشد.
  • به انواع روش‌های فروش و روش‌های نوین بازاریابی تسلط داشته باشد.
  • از دانش و مهارت‌های متناسب با نیاز روز برخوردار باشد.
  • به کسب‌وکارهای مختلف در زمینه افزایش فروش کمک کرده باشد.
  • به چندین شرکت خدمات مشاوره بازاریابی و فروش ارائه کرده است.
  • توانایی حل مسائل و چالش‌های این حوزه را دارا باشد.
  • ایده‌های خلاقانه در حوزه کاری خود ارائه دهد.

یک مشاور فروش یا بازاریابی ممکن است از ویژگی‌ها و مهارت‌های دیگری نیز برخوردار باشد. اما در نهایت باید دقت کنید که فردی را به عنوان مشاور فروش انتخاب کنید که آشنایی کافی با کسب‌وکار شما و حوزه کاری مورد نظرتان داشته باشد.

مشاوره بازاریابی مارکتینگ تدوین بازاریابی برنامه مارکتینگ در ایران

وظایف مشاوره بازاریابی و فروش چیست؟

برای یک متخصص فروش و بازاریابی نمی‌توان وظایف دقیق و تعریف شده‌ای را مشخص کرد. چرا که نیاز هر کسب‌وکار به مشاور متفاوت است.

با این وجود، مشاوران بازاریابی و فروش باید از برخی مهارت‌ها برخوردار باشند تا بتوانند وظایف حداقلی خود را انجام دهند.

از جمله این وظایف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به کسب‌وکارها تکنیک‌های افزایش فروش را یاد بدهد.
  • بتواند در خلق کمپین‌های فروش و بازاریابی کسب‌وکار را کمک کند.
  • کارکنان و پرسنل واحد فروش را آموزش دهد.
  • اصول فروش و روش‌های آن مانند فروش مویرگی را آموزش دهد.
  • اصول و روش‌های نوین فروش را آموزش دهد.
  • به کسب‌وکار در فروش اینترنتی و فروش تلفنی کمک کند.
  • فرایندهای فروش و بازاریابی را بهبود ببخشد.
  • بتواند بازارهای جدید را به روی کسب‌وکار بگشاید.
مشاوره بازاریابی مارکتینگ

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

باید حتما از مشاوره بازاریابی و فروش استفاده کنم؟

بله حتما باید استفاده کنید! شاید شما از آن دسته از افرادی باشید که اصولا با مشاوره در هر زمینه‌ای از جمله در زمینه کسب‌وکار مخالف باشید.

شاید هم با خود فکر کنید هزینه مشاوره بازاریابی و فروش را از کجا تامین کنم یا آنکه با خود بگویید سایز کسب‌وکار من آنقدر کوچک است که اساسا نیازی به مشاور ندارد!

اما در دنیای کسب‌وکار امروز، دلایلی وجود دارند که خلاف این را ادعاها را ثابت کرده است.

هزینه یک مشاور بازاریابی چقدر است؟

مشاوره بازاریابی مارکتینگ مشکل اینجاست که اغلب ما تصور می‌کنیم که حتما باید مالک یک شرکت بزرگ بوده که نیاز به یک متخصص بازاریابی و فروش داشته باشیم یا آنکه باید فردی را به این عنوان استخدام کنیم.

در حالی که اینگونه نیست. شما با حداقل هزینه‌ها هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

بگذارید یک مثال بزنم. فرض کنید یک کسب‌وکار اینترنتی دارید و بعد از یک سال تازه فهمیده‌اید که تمام زحماتی که برای تولید محتوا کشیده‌اید به هدر رفته است. چرا؟

چون شما هیچ آشنایی با موضوع «تحقیق کلمات کلیدی» که یک بحث مهم در سئو و تولید محتوا است، نداشته‌اید.

چگونه مشاوره بازاریابی و فروش بگیرم؟

خوب اگر شما هم به اشتباه بودن کلیشه‌های مربوط مشاوره و مشاوره مدیریت و بازاریابی اذعان می‌کنید و مشاوره را یکی از بهترین‌ راه‌ها برای گرفتن پاسخ سوالات خود می‌دانید.

اکنون زمان این سوال است که به چه روشی می‌توان نسبت به دریافت مشاوره در این زمینه اقدام کرد.

قبل از اینکه به فکر چگونگی گرفتن مشاوره بیفتید، باید به ابتدا به پاسخ سه سوال مشخص زیر برسید.

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

برای انتخاب مشاور بازاریابی و فروش به چه چیزی دقت کنم؟

مشاور بازاریابی مارکتینگ اگر مشاور مورد نظر شما با رسانه‌های مختلف مانند روزنامه‌ها، سایت‌ها و تلویزیون مصاحبه‌‌ای داشته، حتما آن را بخوانید.
در شبکه‌های اجتماعی مشاور مورد نظر خود مانند لینکدین، تلگرام، اینستاگرام و سایر شبکه‌ها را ببینید.
مطمئن شوید که آیا فرد مورد نظرتان در انجمن‌ها و مجامع مهم بازاریابی و فروش عضویت دارد یا خیر.
در مورد رشته تحصیلی و سوابق تدریس مشاور تحقیق کنید.


میزان سوابق مشاور را بررسی کنید، از وی در این خصوص سوال کنید. در مورد پروژه‌های قبلی که انجام داده اطلاعات کسب کنید.
اگر مشاور شما شرکت خاصی دارد، در مورد آن شرکت جستجو کنید و حداقل سایت شرکت را بررسی کنید.
تجربه، تجربه، تجربه! حتما رزومه و تجربه مشاور را بر هر چیز دیگری ترجیح بدهید.

بعد از آن تحصیلات مربتط، عضویت در انجمن‌ها و شرکت‌های مرتبط و گذراندن دوره‌های آموزشی لازم در اولویت‌های بعدی هستند.

چگونه نرخ مراجعه مشتریان را افزایش دهیم؟

  • مشاوره بازاریابی
  • مشاوره فروش
  • مشاوره تبلیغات
  • مشاوره برندینگ
مشاوره بازاریابی مارکتینگ

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

بازاریابی مفهومی فراتر از تبلیغات است، در تعریف بازاریابی ۴ مورد حائز اهمیت است:

  • شناسایی، انتخاب و توسعه محصول یا خدمت
  • تعیین قیمت محصول طراحی شده
  • تبلیغ محصول برای افزایش آگاهی مخاطبان
  • انتخاب کانال توزیع محصول برای آنکه در دسترس مخاطب قرار گیرد.

فرایند بازاریابی چیست؟

برای آشنایی با فرآیند ۵ مرحله ای بازاریابی با ما همراه باشید…

گام اول: گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن ها در مورد مسائل و مشکلات سازمان و پاسخ هر یک از مسائل

گام دوم: انجام تحقیقات بازاریابی، فرایند بخش بندی بازار، هدف گیری و موضع یابی بر اساس اطلاعات بدست آمده در گام قبل.

گام سوم: تهیه و تدوین آمیخته بازاریابی برای بخش های مورد نظر. آمیخته بازاریابی از محصول، قیمت، شبکه توزیع و ترویج تشکیل شده است.

در گام چهارم استراتژی های تدوین شده با تشکیل تیم هایی با وظایف مختلف و تدوین ساختار مناسب، پیاده سازی می شوند.

گام پنجم: در گام پنجم فرآیند بازاریابی را از ابتدا مورد کنترل و ارزیابی قرار می دهیم و موارد اصلاحی را در دل فرآیند اعمال می کنیم.

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

راهکارهای بهبود بازاریابی و افزایش فروش در سازمان ها

  • بازسازی برند
  • ایجاد کسب و کار انلاین
  • استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • بهینه سازی سایت
  • ایمیل مارکتینگ
  • انتخاب شعار تبلیغاتی مناسب و مرتبط
  • پیشبرد فروش
  • تدوین برنامه های بازاریابی محتوا

بازاریابی ویروسی چیست؟

مشاور بازاریابی مارکتینگ بازاریابی دهان به دهان یا به عبارتی بازاریابی ویروسی، به استفاده از روش های عجیب و خنده دار در ارتباط با مشتری اشاره دارد.

از این نوع بازاریابی به منظور سرگرم کردن مخاطب یا برندسازی می توان استفاده کرد.

اگر پیامی برای مخاطب جذاب باشد خود شخص نیز با سازمان همراه شده و به ارسال پیام به سایرین می پردازد.

بازاریابی مشارکتی چه نوع بازاریابی است؟

در بازاریابی مشارکتی دو شرکت با شارکت یکدیگر برای فروش محصولات و تبلیغ آن با یکدیگر همکاری می کنند.

یکی مسئول تولید و دیگری نقش تبلیغات را عده دار می شود.

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

تعریف بازاریابی محتوا

امروزه استفاده از تولید محتوا برای معرفی محصولات و برندها در کانال ها و بسترهای مختلف بسیار مورد استفاده قرار گرفته است و توانسته مشتریان زیادی به خود جذب کند.

بازاریابی صنعتی چیست؟

بازاریابی صنعتی یا بازاریابی B2B نوعی از بازاریابی است که در آن یک شرکت محصول و خدمات مورد نیاز سازمان های دیگر را برآورده می سازد. هر این نوع بازاریابی مشتری و فروشنده هر دو صاحب کسب و کار هستند.

مشاوره بازاریابی مارکتینگ تدوین بازاریابی برنامه مارکتینگ
مشاور بازاریابی مارکتینگ

ویژگی های بازاریابی B2B :

فرآیند تصمیم گیری پیچیده تر است.
خریداران منطقی تر عمل می کنند.
بازار محصولات B2B مشتری کمتری دارد.
در این نوع بازاریابی روابط فردی اهمیت دارند.
خریداران صنعتی به طور مداوم خرید می کنند.
نوآوری کمتری دارند.
اهمیت ظاهر محصول و بسته بندی کمتر است.

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

خدمات مشاوره بازاریابی مارکتینگ شامل چه مواردی است؟

  • مدیریت و مشاوره برندینگ (برندسازی محیطی و وب برندینگ) / (فردی و سازمانی)
  • مدیریت و مشاوره بازاریابی و فروش و فروش حرفه ای
  • ارزیابی وضعیت فروش و بازاریابی سازمان و بررسی جایگاه شرکت در میان رقبا
  • عارضه یابی بازاریابی و فروش / آسیب شناسی علل کاهش فروش
  • طراحی چارت سازمانی فروش و پیاده سازی فرآیندهای فروش موثر
  • تهیه و تدوین برنامه های بازاریابی و فروش و بهینه سازی فرآیند های بازاریابی


آموزش تیم بازاریابی و فروش

راهنمایی در انتخاب و جذب تیم بازاریابی و فروش
مشاوره در تعیین شاخص های کلیدی عملکرد KPI ,KRI, PI به همراه پیاده سازی و کنترل آن در سازمان
تحلیل ورود به بازار جدید ، اندازه گیری و تحلیل آن
معرفی استراتژی های مناسب بازار هدف
مشاوره در تهیه استراتژی های و راهبردهای رقابتی بازار
مشاوره در زمینه توسعه محصول و کانال توزیع آن

مشاوره و تحقیقات بازارهای نوظهور
طراحی ارزش پیشنهادی و هماهنگ سازی آن با بازار
تهیه و تدوین استراتژی های قیمت گذاری حرفه ای و داینامیک محصولات و خدمات
مدیریت سبد محصول و توسعه محصول
بازاریابی، بازارسازی، بازارسنجی و بازارگرمی متناسب با کسب وکار
مدیریت تبلیغات محیطی و تبلیغات آنلاین
تدوین برنامه های جامع تبلیغاتی
تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری با هدف بازگشت سرمایه


بررسی دلایل افت فروش و ناکارامدی نیروی های فروش
عارضه یابی وضعیت فعلی و ارزیابی برنامه های عملیاتی
بررسی نقاط قوت و ضعف شرکت و تدوین جدول SWOT
ارائه راهکارهایی در جهت اصلاح و بازسازی فرآیند های بازاریابی و فروش شرکت
تعیین پاداش مشتری

روش های مشتری یابی

طراحی و اجرای برنامه های وفادار سازی مشتری و پیاده سازی باشگاه مشتریان وفادار
شناخت رفتار مصرف کننده، اندازه گیری رضایت مشتری و مشاوره خرید مجدد مشتری
مدیریت بسته بندی محصول
مشاوره راه اندازه و مدیریت سامانه ارتباط با مشتری و صدای مشتری
روانشناسی خرید و فروش
تکنیک های فرصت یابی و هوشمندسازی بازار

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

مشاوره بازاریابی معمولا به یکی از ۳ حالت زیر بین کارفرما و مشاور توافق می شود:

مشاوره بازاریابی مارکتینگ مشاوره ساعتی

در این نوع مشاوره بازاریابی، شما طی چند ساعت جلسه که مدت زمان آن معمولا از پیش تعیین شده است از مشاور خود راهنمایی می گیرید.

در این حالت هزینه مشاوره بازاریابی به صورت ساعتی محاسبه خواهد شد.

در این حالت مشاور در جریان جزئیات کار و مشکل شما قرار ندارد و همیشه همراه شما و سازمان تان نخواهد بود.


مشاوره بازاریابی برنامه ای

مشاور بازاریابی با تدوین برنامه منظم و هدفمند شما را تا رسیدن به اهداف سازمانی همراهی می کند و در این حالت مشاور بازاریابی شما زمان و خدمات بیشتری به شما ارائه می نماید.

طبعا هزینه مشاوره بازاریابی در این حالت نسبت به نوع قبلی بیشتر خواهد بود.

در این حالت می توان حقوق ثابت ماهانه برای مشاور بازاریابی در نظر گرفت.

مشاور بازاریابی پروژه ای

طولانی ترین زمان مشاوره بازاریابی و کامل ترین نوع ارائه خدمات مشاوره بازاریابی در این دسته قرار می گیرد.

مشاور بازاریابی در جریان همه جرئیات و مشکلات کسب و کار شما قرار دارد و بر اجرای برنامه جامع بازاریابی تا رسیدن به هدف شما را همراهی می کند و در کنار شما خواهد بود.

هزینه مشاور بازاریابی در این حالت را می توان به صورت مبلغ مشخص از پیش تعیین شده و یا درصدی از فروش در نظر گرفت.

یک مشاور بازاریابی در ۴ سطح خدمات خود را به شرکت ها و سازمان ها ارائه می کند.

سطح اول

شرکت های نوپا، تازه تاسیس و استارتاپ ها که هنوز هیچ سیستم بازاریابی در طراحی نکرده اند می توانند برای طراحی و اجرای این سیستم از مشاور بازاریابی کمک بگیرند.

سطح دوم

شرکت ها یا سازمان ها به منظور افزایش کارایی و بهره وری می توانند از خدمات یک مشاور بازاریابی استفاده کنند و خود را برای چالش های احتمالی پیش رو آماده سازند.

سطح سوم

اگر شرکت شما در توسعه و ارتقای برنامه های بازاریابی خود دچار مشکل شده و یا در زمینه فروش مطابق چشم انداز خود پیشرفت نکرده است می تواند این مشکل را با یک مشاور بازاریابی مطرح نمایند.

و از تجربه او در این زمینه استفاده کند.

سطح چهارم

معمولا اجرای تکنیک های بازاریابی چالش ها و مشکلات خاص خود را دارد، از این رو حضور یک مشاور بازاریابی در کنار شما می تواند اجرای فرآیندهای بازاریابی را تسهیل نماید.

مراحل برنامه ریزی بازاریابی توسط مشاور بازاریابی مارکتینگ

  • نیازسنجی بازار
  • تعیین اهداف بازاریابی سازمان
  • آنالیز SWOT توسط مشاور بازاریابی سازمان
  • تدوین برنامه های تبلیغاتی
  • تعیین بودجه
  • تدوین برنامه بازاریابی
  • سیستم کنترل و بازنگری زیر نظر مشاور بازاریابی
مشاوره بازاریابی مارکتینگ

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

۵ وظیفه مهم مشاور بازاریابی مارکتینگ

  • شناسایی و ارزیابی محیط بازاریابی
  • شناسایی و تحلیل فرصت های بازار
  • بخش بندی بازار
  • انتخاب بازار هدف (مهم ترین وظیفه مشاور بازاریابی)
  • طراحی و توسعه آمیخته بازاریابی
  • اجرا و کنترل برنامه های بازاریابی
  • مشاوره بازاریابی و برندینگ

فاز اول: ارزیابی و تحلیل وضعیت موجود و انجام تحقیقات

شناخت سازمان، بررسی سوابق و فعالیت های بازاریابی، ارزیابی منابع و پتانسیل ها
طراحی مدل های بازاریابی، انجام تحقیقات بازار و آموزش تیم بازاریابی و فروش سازمان
آشنایی با کلیه محصولات و خدمات، ویژگی ها و مزیت های آنها
بررسی میزان تقاضا و ظرفیت تولید محصول و ارائه خدمت
بررسی محیط جهت توسعه بازار

توصیف بازار و تحلیل رفتار مشتریان و مصرف کنندگان
تحلیل رقبا توسط مشاور بازاریابی
بخش بندی بازار و تعیین اهداف
بررسی هزینه های توزیع و خدمات پس از فروش
بررسی نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدها

فاز دوم: تدوین استراتژی های بازاریابی و برنامه های عملیاتی

تحلیل سیاست های قیمت گذاری، تخفیف و تشویق
تدوین استراتژی های بازاریابی
تهیه برنامه های عملیاتی
تهیه و تدوین استراتژی های تبلیغات و برندینگ
تشکیل کمپین های تبلیغاتی
تدوین محتوای پیام های تبلیغاتی، انتخاب رسانه و زمان اجرا

تدوین کانال های توزیع و شبکه نمایندگی
طراحی بخش فروش و مهندسی مجدد فرآیندها
طراحی روش های گردش کار بازاریابی و فروش
تدوین آیین نامه فروش، کاتالوگ، لیست قیمت و …
تدوین شرح شغل و شرایط احراز شغل و شرح وظایف تیم بازاریابی و فروش توسط مشاور بازاریابی

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

فاز سوم: پیاده سازی و اجرا

همکاری و نظارت بر اجرای استراتژی های تدوین شده
ارائه خدمات مشاوره بازاریابی مورد نیاز سازمان
نیاز سنجی آموزشی تیم بازاریابی
طرح ریزی و اجرای آموزش های اثربخش
ارائه گزارشات از روند فعالیت ها
استفاده از اینترنت و فضای مجازی برای اجرای پروژه

فاز چهارم: مدیریت ارتباط با مشتری

تدوین پرسشنامه بر اساس ویژگی های محصول و نیاز مشتریان
گردآوری و جمع بندی اطلاعات مشتریان
سنجش مستمر بازار و تغییر سیسات ها و فرآیندهای اجرایی
تحلیل داده ها و ارائه نتایج به صاحبان کسب و کار
شبکه سازی و مدیریت ارتباطات با نظارت مشاور بازاریابی
طرح ریزی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری و باشگاه مشتریان وفادار

مهارت های لازم جهت مشاوره بازاریابی

مهارت های فنی از جمله بازاریابی، تجارت، ارتباطات و روانشناسی رفتار مشتری
مشارکت مشاور بازاریابی با شمتریان برای پیاده سازی ایده ها و استراتژی ها
تفکر جدی، بینش و پژوهش حرفه ای
توانایی کمک به صاحبان کسب و کارها در جهت درک پتانسیل ها و توانایی ها
آموزش کارفرما به منظور استفاده مناسب و موثر تر از ابزارها و روش های بازاریابی

مشاور بازاریابی حتما باید دارای تجربه کافی و کاربردی در زمینه بازاریابی و فروش باشد. بهتر است تجربه مشاور بازاریابی از فعالیت های مشابه یا مرتبط با حوزه کاری شما باشد.

احساس اعتماد و اطمینان یکی از ضروریات پروژه های مشاوره است چرا که این پروژه ها اغلب زمان بر است

درک صحیح و مشابه مشاور و کارفرما از الزامات پروژه است چرا که ارتباطات در تمامی فرآیندها بسیار حائز اهمیت است

یک مشاور بازاریابی خوب، تمام زمان و انرژی خود را صرف کارهای تئوری و نظری نکرده و فعالیت های اجرایی خود را همواره پیش می برد.

مزیت همکاری با مشاور بازاریابی

مشاوره بازاریابی مارکتینگ یک مشاور بازاریابی متعهد خود را دلسوز کسب و کار میداند و تمام سعی و تلاش خود را برای موفقیت شرکت و سازمان به کار می گیرد.

از این رو استفاده از مشاور بازاریابی در اغلب موارد راهگشا خواهد بود.

در ادامه نکات مثبت کمک گرفتن از مشاور بازاریابی را ذکر می کنیم:

مشاور بازاریابی شما از درستی مسیر و برنامه بازاریابی و فروش سازمان شما اطمینان حاصل می کند.

زیرا کوچک ترین تغییر در برنامه جامع و استراتژی های بازاریابی می تواند در بلند مدت تفاوت زیادی در نتیجه ایجاد کند.

مشاور بازاریابی فردی کاملا بی طرف است و این نقطه قوت مشاوران خارج از سازمان است که می توانند با دید جامع تری مسائل و مشکلات را بررسی نمایند و در حل آنها به صاحبان کسب و کار کمک کنند.

یک مشاور بازاریابی خوب به شما کمک می کند تا باورهای غلط در مورد خودتان و کسب و کارتان را کنار بگذارید و نقاط قوت و ضعف خود و اعضای تیم تان را بهتر بشناسید.

یک مشاور خوب در مورد دغدغه های روزمره ، توصیه های درست و سنجیده به شما ارائه می کند.

البته که مجبور نیستید همیشه آنها را به کار ببندید اما می توانید ذهنیت و برداشت بهتری از مشکل داشته باشید.

هنگام استخدام مشاور بازاریابی مطمئن شوید که او در زمینه کاری شما تجربه بیشتری نسبت به خودتان داشته باشد.

در این صورت می توانید از تجربیات او استفاده کنید و با سرعت و دقت بیشتری به موفقیت دست یابید.

یک مشاور بازاریابی خوب خیلی صریح و شفاف، نقاط قوت و ضعف شما و کسب و کارتان را گوشزد می کند.
مشاور بازاریابی شما می تواند علاوه بر پشتیبانی و راهنمایی، اعتماد به نفس مورد نیاز برای انجام کارها و رسیدن به اهداف تان را به شما ببخشد.

مشاوره بازاریابی مارکتینگ همه تمرکز و تلاش مشاور بازاریابی روی اهداف و مشکلات بازاریابی سازمان شماست و همه تلاش او درک بهتر شرایط و محیط، ارائه توصیه های پر تجربه و راهکارهای موثر در جهت موفقیت کسب و کار شما است.


مشاور بازاریابی به شما کمک می کند تا با دوری از دغدغه های روزمره به اهداف بلند مدت و چشم انداز سازمان خود بیندیشید.

همکاری با مشاورین بازاریابی به شما اجازه می دهد تمرکز و انرژی خود را روی مسائل مهم در جهت کسب سود بیشتر بگذارید.
حضور یک مشاور بازاریابی شما را مسئولیت پذیر تر می کند.

چرا که او مدیر کسب و کار را در موقعیت رویارویی با مشکلات قرار می دهد.

به گونه ای که اگر به راهنمایی های او عمل نکند عذاب وجدان می گیرد.

انواع مشاور بازاریابی :

مشاور بازاریابی آنلاین
مشاور بازاریابی بین الملل
مشاور بازاریابی جهانی
مشاور بازاریابی اینترنتی
مشاور بازاریابی شبکه های اجتماعی
مشاور بازاریابی محتوایی
مشاور بازاریابی تبلیغات

مشاور بازاریابی از طریق خلق و مدیریت برند
مشاور بازاریابی چریکی
مشاور بازاریابی خیابانی
مشاور بازاریابی مستقیم
مشاور بازاریابی خرید و بسته بندی
مشاور بازاریابی از طریق افرایش رضایت مشتری

مشاوره بازاریابی مارکتینگ تدوین بازاریابی برنامه مارکتینگ
مشاور بازاریابی مارکتینگ

وظایف مشاور بازاریابی در شرکت های تجاری چیست؟

مشاور بازاریابی یک شرکت در تلاش است تا اطلاعات تخصصی بازاریابی را برای صاحبان کسب و کارها فراهم آورد.
در زمینه صنایع، بازار هدف، ترندها، نتایج فروش و سوددهی و سایر اطلاعات محصولات و خدمات سازمان تحقیق می کند.
جزئیات فرآیند بازاریابی و تبلیغات رقبا از جمله سهم بازار، قیمت گذاری و مشخصات محصول را تجزیه و تحلیل می نماید.
ارائه گزارش به مالک کسب و کار بر اساس نتایج حاصل از تحقیقات و تجزیه و تحلیل استراتژی های بازاریابی


ایجاد و ارائه برنامه ها و استراتژی های بازاریابی برای کارفرما
پیشنهاد اهداف و برنامه بازاریابی و فروش با در نظر گرفتن بودجه و هزینه های سازمان
کمک به افزایش سهام محصولات و خدمات شرکت در بازارهای موجود و جدید
راهنمایی مدیران کسب و کار در استفاده بهینه از ابزارهای بازاریابی

برنامه ریزی تبلیغاتی و بودجه بندی
تنظیم استراتژی های بازاریابی و فروش
مشاوره بازاریابی مارکتینگ ردیابی بازار و ارزیابی عملکرد مشتریان از طریق باشگاه مشتریان و نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

مهارت های لازم مشاور بازاریابی در دنیا

حداقل درجه تحصیلات کارشناسی ارشد بازاریابی یا یک زمینه مرتبط
تحقیقات بازار
تجزیه و تحلیل
استراتژی بازاریابی
خدمات به مشتری
ارتباط با مشتریان
آشنایی با کانال های رسانه ای
بازاریابی محتوا
سخنرانی
ارتباطات فردی
سازماندهی
برنامه ریزی
ابتکار و خلاقیت
نوآوری
مدیریت زمان
رهبری

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

مشاوره بازاریابی مارکتینگ


مدیریت منابع انسانیمشاوره بازاریابی و برندینگ
تدوین برنامه جامع فروش و بازاریابی
مشاوره کلیدی در تدوین استراتژی ها و تحلیل رقابت در بازار
مشاوره در طراحی چارت سازمانی تیم فروش
مشاوره در زمینه بازارهای نوظهور و بکر
مشاوره بازاریابی و فروش حرفه ای

مشاوره بازاریابی مارکتینگ

مشاوره بازاریابی مارکتینگ


آموزش تیم بازاریابی و فروش
مشاوره در استفاده از تکنیک های برندسازی
هدف گذاری مناسب بازاریابی و فروش
تدوین استراتژی های فروش
برنامه ریزی دقیق بازاریابی

هدایت تیم بازاریابی و فروش سازمان
اجرای درست برنامه های تدوین شده

منبع : بهزاد حسین عباسی


=

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
trackback

[…] حتی بر سر اینکه CRM مخفف چیست هم قطعیت کامل وجود ندارد و بعضی ها آن را مخفف Customer Relationship Marketing میدانند. مشاور بازاریابی […]

hasan shamaee
hasan shamaee
3 ماه قبل

بسیار عالی هستی استاد

you movies
2 ماه قبل

سایت شما عالی هستش 
امیدوارم موفق باشید
https://youmovise.com/list-armenian-singer/

مشاوره دیجیتال مارکتینگ

بسیار توضیحات کاملی دادید در مورد بازاریابی . مطلب بسیاری مفید و جامعی بود .

درخواست خود را جهت مشاوره تکمیل نمایید

  • اعداد با زبان انگلیسی وارد شود

جدیدترین مقالات

فهرست
7
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x