منتور استارتاپ ویکند بهزاد حسین عباسی
منتور استارتاپ آپ ویکند یا به انگلیسی «Startup Weekend» یک همایش کارآفرینی و جلسهای آموزشی_تجربی است که طی ۳ روز متوالی و در آخر هفته برگزار میشود. در این گردهمایی تعداد زیادی از برنامه نویسان، صاحبان ایده، گرافیستها، سرمایه گذاران، عاشقان استارتاپ، مدیران، بازاریابها و … دور هم جمع میشوند و طی ۵۴ ساعت به بحث و بررسی ایدهها میپردازند. در نهایت ایدههای خلاقانه برتر انتخاب و با تشکیل کارگروههای چند نفره عملی میشوند. در ساعتهای پایانی رویداد، ایدههای تکامل یافته به سرمایه گذاران عرضه میشوند تا افرادی که مایل هستند از آنها حمایت کنند.
استارت آپ ویکند برنامهای جهانی است که تاکنون در بیش از ۱۰۰۰ شهر دنیا (۱۳۵ کشور) برگزار شده و شبکهای وسیع از کارآفرینان را گرد هم آورده است. ویژگی اصلی این رویداد، طوفان فکری و بررسی ایدهها است؛ ولی چیزی که بیشتر از آن اهمیت یافته تأکید زیاد روی اجرای آن ایدهها است. در استارتاپ ویکند فقط صحبت از تئوری نیست؛
خیلی سریع و بدون معطلی ایدههای مناسب اجرا میشوند. معمولاً ایدههایی در این رویداد مورد استقبال قرار میگیرند که در گام اول، مدل کسب و کار مناسبی داشته باشند و در گام دوم، ایدههای خلاقانهای باشند که با وجودشان مفهومی جدید را به جامعه عرضه کنند. اگرچه ایدههای خلاقانه ریسک سرمایه گذاری بیشتری دارند ولی از آن طرف، بازاری بکر و دست نخوردهتر را در اختیار سرمایه گذاران قرار میدهند. کافی است ایده شما افزون بر نوآوری، مدل کسب و کار مناسبی هم داشته باشد؛ این یعنی زدهاید به هدف!
چرا باید در استارت آپ ویکند شرکت کنیم؟
آموزش:
اولین مزیت شرکت در این رویداد، یادگرفتن چیزهای جدید است.
شما فقط تئوری نمیخوانید یا برای اجرای یک ایده سالها صبر نمیکنید.
بلکه با کمک کارآفرینان و مشاوران زبده، ایده را از شکل خام درآورده و به یک مدل کسب و کار مناسب تبدیل میکنید.
سپس در کنار همتیمیها ایده را در شکل ابتداییاش پیاده سازی خواهید کرد.
در واقع استارت آپ ویکند وقت شما را تلف نمیکند. فاصلۀ بین ایده تا اجرا ۳ روز بیشتر نیست!
شبکه سازی:
یکی دیگر از مزایای شرکت در استارت آپ ویکند پیدا کردن دوستان جدید است.
پیشرفت در یک فضای تک بُعدی کار سختی است.
برنامه نویسها، گرافیستها، انیماتورها، بازاریابها، سرمایه گذارها و … زمانی پیشرفت میکنند که در کنار هم باشند.
بدون شک در طی این سه روز با افراد متعددی آشنا میشوید
که میتوانید روی کمکشان در ایدههای بعدی، حساب باز کنید.
منتور استارتاپ ویکند
پیدا کردن هم بنیان گذار:
استارت آپ ویکند فقط یک رویداد عملی برای تحقق ایدهها نیست.
یکی از معضلات اصلی جامعه ما ضعف کار تیمی و نبود تیم مناسب است.
جمع کردن یک تیم مناسب به اندازه ایده و چه بسا بیشتر از آن در موفقیت یک استارت آپ اهمیت دارد.
در واقع بسیاری از ایدههای خلاقانه و خوب به خاطر نبود یک تیم منسجم در نطفه خفه میشوند.
یکی از مزایای شرکت در این رویدادها، تیم سازی است. خدا را چه دیدهاید؟
شاید کسی یا کسانی پیدا شدند که به استارت آپ یا شیوه کار شما علاقه داشتند
و به کمک آنها توانستید ایده خود را به مرحله اجرا برسانید.
یاد گرفتن چیزهای جدید:
یکی دیگر از مزایای شرکت در این رویداد، یاد گرفتن چیزهای جدید است.
چیز جدید یعنی راهکارهای جدید که تاکنون به ذهنتان نرسیدهاند.
مثلا استفاده از پلتفرمها و زبانهای برنامه نویسی جدید، استفاده از ابزارهایی نو و حتی نگرش به مسائل از زاویهای دیگر .
پیدا کردن سرمایه گذار:
معمولاً همه استارت آپها کم و بیش به سرمایه نیاز دارند؛ بعضی کمتر و بعضی بیشتر.
در کمترین حالت، هزینههای سرور، طراحی سایت و … وجود دارد.
استارت آپ ویکند فرصتی در اختیار شما قرار میدهد تا توانایی خود و ایدهای که دارید را به اثبات برسانید
و سرمایه گذاران را مجاب کنید تا در استارت آپ شما سرمایه گذاری کنند.
شاید این کار در خارج از چنین رویدادی به سادگی میسر نباشد.
استارتاپ ویکند یکی از رویدادهای استارتاپی مهم در سراسر جهان است که آخر هفتهها برگزار میشوند
و افراد ایده پرداز و خلاق در یک تعطیلات آخر هفته و یک تایم فشرده زمان دارن تا استارتاپ خود را راهاندازی کنند.
این رویداد در تهران نیز برگزار میشود
و در این مقاله به طور کامل به پاسخ سوالات دربارهی این رویداد، روند آن و معرفی آن میپردازیم.
استارتاپ ویکند چیست؟
استارتاپ ویکند رویدادی برای تمام مردم دنیاست؛
برای مردمی از هر سنی، با هر میزان سابقه و تجربه که با انگیزه هستند
و ایدههایی برای راه اندازی کسب و کار دارند
و یا به دنبال پیوستن به تیمهای دیگر و بهبود شرایط جامعه خود هستند.
آیا قصد دارید ایده خود را پیگیری کنید و یا به دنبال حل مشکلی هستید اما نمیدانید از کجا باید آغاز کنید؟
اگر شما نیز جز این افراد هستید پس تنها نیاز به یک جرقه دارید.
استارتاپ شما نیازمندیهایی دارد که باید شناسایی و تامین شوند.
اگر جز این افراد هستید و یا حتی در خودتان این توانایی را میبینید که به دیگران کمک کنید،
ما استارتاپ ویکند را به شما پیشنهاد میدهیم.
حال باید این سوال برایتان ایجاد شده باشد که استارتاپ ویکند چیست؟
منتور استارتاپ ویکند
استارتاپ ویکند چیست؟
استارتاپ ویکند(startup weekend) رویدادی برای همه سنین و برای هر میزان سابقه و تجربه است.
افراد با انگیزه و خلاق که خود دارای ایدهای هستند و یا میخواهند در تیمهای دیگر عضو شوند، در این دوره استارتاپی فشرده شرکت میکنند.
افراد با انگیزه که یا خود دارای ایده هستند و یا به دنبال پیوستن به تیمهای دیگر و بهبود پایداری جوامع خود هستند.
اگر به دنبال یک تیم، هم بنیانگذار، یک راهنما یا ایدهای هستید
که بتوانید تاثیر خود را روی دنیا بجای بگذارید، استارتاپ ویکند رویدادی برای شما است.
ویکند در زبان انگلیسی به معنای تعطیلات آخر هفته است
و همانطور که از نام آن پیداست این رویداد در آخر هفتهها تشکیل میشود و خوشبختانه در تهران هم حرفی برای گفتن دارد.
در ادامه این مقاله حتما درباره استارتاپ ویکند تهران نیز صحبت خواهیم کرد.
منتور استارتاپ ویکند
تاریخچه استارتاپ ویکند
بنیانگذار استارتاپ ویکند فردی به نام اندرو هاید(Andrew Hyde) است.
اندرو یک مرد مو طلایی باهوش است که همیشه دوست داشت کارها را طبق اصول و روش درست و منظم پیش ببرد.
او این کار را در شرکت تک استارز(Techstars) انجام داد.
تک استارز یک شرکت سرمایه گذاری و همچنین شتاب دهنده است
که در شهر بولدر ایالت کلرادو قرار دارد.
او خود را در این شرکت به عنوان مدیر اجتماع (Community Manager) منصوب نمود
و زیر نظر سرمایه دارانی مانند برد فلد(Brad Feld) و دیوید براون(David Brown) شروع به کار کرد.
منتور استارتاپ ویکند
اندرو هاید بنیانگذار استارتاپ ویکند
منتور استارتاپ ویکند
اما اندرو به عنوان کسی که از یک محیط بیرونی پا به چنین سازمانی گذاشته بود،
از شکاف بین دنیای استارتاپ ها و بقیه جهان بسیار آگاه بود.
او با مشورت کارشناسان خود شروع به فراهم آوردن سازوکاری کرد تا برای همه مردم یک دوره آموزشی فشرده را تهیه کند
که به آنها یاد بدهد که چطور میتوانند ایده پردازی کنند و ایده خود را به واقعیت تبدیل کنند.
اندرو به آخر هفتهها فکر کرد.
یک آخر هفته به مدت 54 ساعت، جایی که مردم ایدههای خود را ارائه میدهند، تیمهایی را تشکیل میدهند
و یک استارتاپ را در قالب رقابتی راه اندازی میکنند. این شد که استارتاپ ویکند متولد شد.
اولین استارتاپ ویکند خیلی معمولی برگزار شد. شرکت کنندگان پیتزا سفارش دادند، ایده های نادرستی را یادداشت کردند.
سپس یک تیم حرفهای متشکل از کارشناسان خبره در اطراف این رویداد دور هم جمع شدند.
آنها با هم این رویداد را در مقیاس کوچک شروع کردند و کم کم این رویداد به سراسر کشور و سپس به سراسر جهان سرایت کرد.
اکنون استارتاپ ویکند به یک پدیده جهانی تبدیل شده است.
تا به امروز بیش از 2900 رویداد در 150 کشور مختلف برگزار شده است.
رویکرد کلی استارتاپ ویکند
اما حال به این میپردازیم که رویکرد کلی استارتاپ ویکند چیست.
در حال حاضر به دلیل شرایط ویژه پاندمی و شیوع ویروس کورونا، استارتاپ ویکند به دو صورت آنلاین و حضوری برگزار میشود
که فعلا شکل آنلاین آن بیشتر رواج دارد. هم اکنون در بازه زمانی 5 تا 21 فوریه 2021 هر آخر هفته یک استارتاپ ویکند بصورت آنلاین برگزار میشود.
در دو شهر کن فرانسه و باندابرگ استرالیا نیز استارتاپ ویکند در تاریخ 12 الی 14 فوریه 2021 بصورت حضوری برگزار خواهد شد.
همزمان در بیش از 50 شهر در سراسر جهان نیز استارتاپهای آخر هفته تدارک دیده شده است.
پس از آن، دور نهایی به صورت آنلاین برگزار خواهد شد، که در آن هر یک از برندگان محلی ایده خود را در یک فیلم یک دقیقهای مطرح میکنند.
در پایان، به 5 پروژه برتر که توسط مردم انتخاب شود، جوایز ویژهای به منظور کمک در پیاده سازی آنها در زندگی واقعی داده میشود.
منتور استارتاپ ویکند
روند کاری یک استارتاپ ویکند
تا بدینجای کار شما داستان و تاریخچه استارتاپ ویکند و رویکرد آن را یاد گرفتید.
در این میخواهیم با نگاهی جزئیتر و دقیقتر اتفاقاتی که درون یک استارتاپ ویکند میافتد را بررسی کنیم.
جمعه شب
شب اول زمان ارائه ایدههاست. هرکسی میتواند ایده خود را ارائه دهد. این ایدهها میتوانند شامل موارد زیر باشند:
افکار شما هنگام دوش گرفتن
افکار شما هنگام رانندگی
افکار ناگهانی مثلا وقتی یکبار در حال پیاز خرد کردن بودید و ناگهان فکری به ذهنتان رسید
آن چیزی که شما همیشه فکر میکردید «آیا عالی نیست اگر کسی این را اختراع کند؟»
اختراع مجدد وسایل موجود توستر، بطری آب، بند کفش و غیره
این ایدهها به هیچ وجه نمیتوانند شامل موارد زیر باشند:
ایدهای که قبلا روی آن کار کرده اید.
یک پروژه قبلی که در گذشته به اتمام رسیده است.
شما مجبور نیستید که حتما ایدهای بدهید اما طبیعتا هرچه تعداد ایدهها بیشتر باشد برای همه بهتر است.
همه ایده ها روی کاغذ یادداشتهای غول پیکر نوشته میشوند و توسط شرکت کنندگان به رای گذاشته میشوند.
کسانی که ایدهای ارائه میدهند معمولا چشم انداز تشکیل تیم هستند و کسانی را انتخاب میکنند که میتوانند به تحقق ایده کمک کنند.
تیمها معمولا از 5 تا 8 نفر تشکیل میشوند.
جمعه شب، شنبه
اکنون هنگام کار است. حال که تیم خود را در اختیار دارید، بقیه وقتها به موارد زیر اختصاص خواهند یافت:
تقسیم وظایف:
دریابید که چگونه می توانید با هم کار کنید.
ارزشیابی:
بیرون بروید و با مردم صحبت کنید، تماس تلفنی برقرار کنید و ببینید آیا ایده شما مورد نظر یا مورد نیاز مردم نیز هست یا خیر.
ساخت محصول:
محصول مورد نظر چه یک اپلیکیشن موبایل باشد یا یک کسب و کار تولید یک کیک گرم، تیمهای شنبه شب به طور معمول در حال ارزیابی و فهمیدن نحوه عملکرد ایده هستند.
برای برخی از تیمها این فهمیدن در مراحل نهایی کار رخ میدهد یعنی زمانیکه که نتیجه کار را میبینند.
یکشنبه
حالا روز ارائه فرا رسیده است.
صبح شما اینگونه میگذرد که شما صبحانه را با یکدیگر میخورید، چکیدهای از بررسیها و تحقیقات خود را نهایی کرده
و یک گزارش کلی را برای ارائه به داوران آماده میکنید.
سخنرانیهای پایانی شامل یک پاورپوینت مختصر (حدود 6 دقیقه) است و که درباره کار شما خواهد بود.
برندگان پس از مدت کوتاهی مشورت اعلام می شوند و نوعی جایزه(مانند چراغ طراحی شده سفارشی) و جوایز دیگر دریافت میکنند.
در طول آخر هفته صبحانه، ناهار و شام به شما داده میشود و در شب همگی به خانه میروند تا بخوابند.
شما خودتان مختارید که شب را بیدار بمانید و کار کنید اما این اجباری نیست و به خواست خود شما بستگی دارد.
منتور استارتاپ ویکند
چرا استارتاپ ویکند مهم است؟
روند کلی عملکرد استارتاپ ویکند به قدری ساده و پیش پا افتاده بنظر میرسد که شاید بسیاری از افراد اصلا استارتاپ ویکند را مهم ندانند
و فکر کنند که خودشان خیلی راحت میتوانند کاری که در استارتاپ ویکند انجام میشود را برای خودشان انجام دهند.
این یک تفکر اشتباه است. حال میخواهیم چند مورد از علل اهمیت استارتاپ ویکند را باهم بررسی کنیم.
چرا استارتاپها شکست میخوردند – قسمت دوم
با دیگر تولیدکنندگان ارتباط برقرار میکنید
استارتاپ ویکند مکانی عالی برای برقراری ارتباط با افراد پرشوری است که برای تولید چیز جدیدی اقدام کردهاند و اساسا دلیل حضور آنها در آنجا همین است.
هیچ مکان بهتری برای ملاقات با دوستان، همکاران، مربیان، موسسان و سرمایه گذاران جدید در حوزه کسب و کار و استارتاپ وجود ندارد.
کار بزرگی را شروع میکنید
دانستن اینکه شما در این مسیر تنها نیستید، میتواند تفاوت بزرگی را در ذهنیت و احساسات شما ایجاد کند.
استارتاپ ویکند فرصتهای زیادی را برای مشارکت و برقراری ارتباط با افراد همفکر در اختیار شرکت کنندگان قرار میدهد
و بسیاری از افراد در همکاری با یکدیگر واقعا کار شگفت انگیزی را شروع میکنند.
از بهترینها یاد میگیرید
از افرادی که در استارتاپ ویکند بودهاند یاد بگیرید که چه چیزی حقیقتا برای نوآوری، شکوفایی و راه اندازی شرکت لازم است
و چه عواملی باعث تخریب و افول یک کسب و کار میشوند.
استارتاپ ویکند مکانی برای یادگیری عمیق تجربی است که توسط افراد باتجربه و کاردان هدایت میشود.
دانش خود را ارتقا میدهید
گاهی اوقات شما برای رفتن به مرحله بعدی واقعا به مهارت و دانش بیشتری نیاز دارید.
استارتاپ ویکند همچنین در موضوعات خاص یا مجموعه مهارتهای ویژه، بسیار عمیق و متمرکز است.
استارتاپ ویکند همان چیزی است که برای پیشرفت سریع به آن نیاز دارید.
منتور استارتاپ ویکند
چرا یک استارتاپ ویکند برای پایداری زیستی مهم است؟
از آنجا که سیستمهای زیستی پایا و توسعه پایدار یکی از بزرگترین چالشهایی است که نوع بشر با آن مواجه است، وظیفه خود میدانیم که به کارآفرینان برای یافتن بهترین راه حل کمک کنیم.
شما میتوانید روی چالشهای مختلف کارآفرینی در زمینه پایداری کار کنید که به شرح زیر است:
ساخت محصولات سازگار با محیط زیست
بازیافت بهینه
جایگزینی محصولات یکبار مصرف با محصولات پایا
کاهش ضایعات مواد غذایی
ترویج تولید و توزیع محلی
ایجاد کشاورزی و صنایع غذایی پایا
ساخت محصولات و سیستمهای با مصرف انرژی بسیار بهینه
تولید انرژی پایا
ساخت یا بازسازی ساختمانهای پایا
طراحی شهرهای انعطاف پذیر، هوشمند و فراگیر
طراحی فناوریهای نوآورانه برای ارائه خدمات مالی و بازارهای پایای فراگیر
ایجاد حمل و نقل پایا برای آینده
ترویج آموزش در خصوص سیستمهای پایا
تمامی این موارد را میتوانید در استارتاپ ویکند بیابید و وظیفه آن این است که به این امور بهخوبی بپردازد.
همچنین دقیقا باید در استارتاپ ویکند تهران نیز این اتفاق بیفتد تا افراد بتوانند به خوبی از آن استفاده نمایند.
در استارتاپ ویکندها افراد چه چیزی باید با خود بیاورند؟
اولین چیزی که باید در استارتاپ ویکند با خود بیاورید، مقدار زیادی انرژی است.
شما ایده خود را مطرح میکنید یا به طرح ایدههای دیگران گوش میدهید، سپس به جالبترین ایدهها رای میدهید و تیمهایی با مجموعه مهارتهای متنوع تشکیل دهید.
میتوانید با دوستان خود همراه شوید، اما اگر در تیمهای جداگانه شرکت کنید، تجربه کاملی را کسب خواهید کرد.
به یاد داشته باشید، همه چیز مربوط به تشکیل یک تیم است.
ایده شما باید درباره چیزی باشد که پیش از ورود به استارتاپ ویکند روی آن کار نکردهاید و در ارتباط با موضوع پایایی باشد.
یعنی ایده کاملا ناب و جدید که اتفاقا کارایی و پتانسیل خوبی هم دارد.
در طول استارتاپ ویکند این چالش برای شما وجود دارد که باید یک نمونه اولیه از MVP یا حداقل محصول پذیرفتنی خود را تولید و ارائه کنید که متناسب با نیازهای مشتری مورد نظر شما باشد.
پس از انجام این کار از دیگر افراد بازخورد دریافت خواهید کرد، سپس نظرات سودمند را اعمال کرده و دوباره این فرآیند را طی میکنید تا یک مدل تجاری مناسب تهیه کنیدم.
با اینکار میتوانید رویکرد کاری خود را مشخص کنید.
نکته مهم این است که یادتان باشد وقتی در استارتاپ ویکندها حضور مییابید و ایدهای را ارائه میدهید، نباید قبلا روی ایده خود کار کرده باشید.
این رویداد توسط داوطلبان و تیمهای با مربیان حرفهای، سازمان دهی میشود و همه چیز با پشتیبانی شرکای عالی امکان پذیر است.
دیگر صبر نکنید و حال که فهمیدید استارتاپ ویکند چیست به جنبش استارتاپ ویکند بپیوندید.
آشنایی با استارتاپ ویکند شرکت تک استارز
استارتاپ ویکند شرکت تک استارز دارای رویدادهای به مدت 54 ساعت است که به منظور ارائه آموزش تجربی عالی به کارآفرینان حوزه فناوری و غیرفناوری، طراحی شدهاند.
این رویداد در جمعه شب شروع شده و با طوفان مغزی، تدوین برنامه کسب و کار و تهیه نمونه کار پایه ادامه مییابد.
در یکشنبه شب با اجرای ارائهها و نمونه کارها به اوج میرسد.
شرکت کنندگان در طول این رویداد شروع به یک کار استارتاپی میکنند و میتوانند با افراد همفکرشان در خارج از شبکه ارتباطی همکاری کنند.
همه تیمها صحبتهای رهبران صنعت را میشنوند و بازخورد ارزشمندی از کارآفرینان محلی دریافت میکنند.
منتور استارتاپ ویکند
استارتاپ ویکند چیست؟
استارتاپ ویکند تک استارز، اولین برگزارکننده رویدادهای 54 ساعته
این استارتاپ ویکند بر مبنای عمل، نوآوری و آموزش پایه گذاری شده است.
اگر شما به دنبال دریافت بازخورد درباره ایده خود، هم بنیانگذار، مجموعه از مهارتهای خاص یا یک تیم هستید که در پیاده سازی آن به شما کمک کند، استارتاپ ویکند شرکت تک استارز، محیط مناسبی برای شماست
که در آن میتوانید ایده خود را آزمایش کنید و اولین گامها را برای راه اندازی استارتاپ شخصی خود بردارید.
استارتاپ ویکند تهران
استارتاپ ویکند تهران تقریبا یک اتفاق نوپا بوده و 5 سالی است که نه تنها در تهران بلکه در برخی شهرهای دیگر نیز تشکیل شده است.
اگر بخواهیم آمار دقیقی به شما ارائه دهیم باید بگوییم تا بهار امسال حدود ۱۴ استارتاپ ویکند در کشور برگزار شده است.
این خود نشان از پیشرفت و موفقیت در این حوزه بوده و میتوان به آینده این استارتاپ ویکندها امیدوار بود.
اما بد نیست بدانید این رویدادها در ایران و تهران چگونه برگزار میشوند.
معمولا حدود ۱۰۰ نفر در استارتاپ ویکند شرکت میکنند که از بین این ۱۰۰ نفر تعدادی به طرح ایده میپردازند.
هر تعداد ایده که ارائه میشود به آراء مردم رسیده و از بین آنها نیز ۱۰ ایده انتخاب میشود.
از لحاظ زمانبندی هر شخصی که ایدهای دارد تنها ظرف مدت ۱ دقیقه باید ایده خود را مطرح کند.
بعد از اینکه ۱۰ ایده برتر توسط آراء مردم انتخاب شد، آن ۱۰ نفر باید در بین بقیه به انتخاب تیم خود بپردازند.
افراد حاضر در این رویداد چه تخصصی باید داشته باشند؟
معمولا این افراد دارای ۳ تخصص مشخص هستند. افرادی که تخصص در حوزه فناوری اطلاعات و ICT دارند که معمولا هم برنامهنویس هستند.
تخصص بعدی در حوزه گرافیک است و دسته سوم افراد متخصص در حوزه کسب و کار هستند.
این انتخاب کاملا با حساب و کتاب خاصی تعریف شده که باعث رشد و تعالی ایدهها میگردد.
مدت زمان این رویداد در تهران چقدر است؟
مدت زمان این رویدادها در تهران و ایران به مدت دو روز از روز پنجشنبه ۸ صبح تا جمعه ۴ بعدازظهر است.
اینگونه به زمان کاری افراد کارمند نیز آسیبی وارد نخواهد شد و به راحتی میتوانند در این استارتاپ ویکندها شرکت کنند.
منتور استارتاپ ویکند
افراد موفق در استارتاپ ویکند ایران
شما اگر این رویداد را جدی بگیرید به سرعت میتوانید ایده خود را رشد دهید و یا برای استارتاپ خود یک تیم قوی پیدا کنید.
بد نیست بدانید آقای علی حاجی محمدی بنیان گذار همیار وردپرس و ژاکت، از استارتاپ ویکند شروع بکار کردند.
و در زمان دانشجویی خود در این رویدادها فعالیت میکردند.
ایشان هم اکنون به عنوان مشاور در استارتاپ ویکندها و همچنین استارتاپ ویکند تهران فعالیت میکنند.
آیا از رویداد استارتاپ ویکند خبر داشتید؟ آیا تابحال در آن شرکت کردهاید؟
تجربیات و دیدگاههای خود را در پایین همین مقاله برای ما بنویسید.
آپ گلوبال:
این سازمان به دنبال پرورش و ساخت زیستبومهای کارآفرینی در آمریکا و جهان است.
از سال 2013 تاکنون، آپ گلوبال توانسته برنامههای استارتآپ ویکند را به 100 درصد افزایش دهد، که در سال 2014 توانست 905 برنامه استارتآپ ویکند در 500 شهر از 135 کشور جهان برگزار نماید.
این سازمان اکنون قدمهای جدیدی برداشته که در آن میخواهد بخشی از شتابدهنده استارتآپ تکاستارز شود.
این ادغام در واقع ترکیب دو شبکه کارآفرینی بسیار قوی است که اهداف مشابه و جهتگیری یکسانی دارند.
برنامههای آپ گلوبال، که عبارتند از استارتآپ ویکند، استارتآپ نکست، استارتآپ دیجست و استارتآپ ویک که اکنون زیر چتر تکاستارز فعالیت میکنند.
حال به معرفی این برنامهها میپردازیم:
استارتآپ ویکند
یک برنامه 54 ساعته آخر هفته است، که در آن گروهی از مدیران، توسعهدهندگان، علاقهمندان به راهاندازی شرکت نوپا، هنرمندان حوزه گرافیک و صاحبان ایده با هم جمع میشوند
و تیمهایی تشکیل میدهند تا یک شرکت نوپای جدید راهاندازی و نمونه اولیهای از کار خود ارائه نمایند، و در انتهای آخرین روز، ماحصل کار خود را به داوران مسابقه ارائه دهند.
این مدل راهاندازی کسبوکار به سرعت در شهرهای جهان گسترش پیدا کرد و از مؤسسات مختلفی همچون مؤسسه کافمن گرنتها و کمکهای مالی دریافت کرد.
مدل این برنامه به این صورت است که در مدت 54 ساعت، حدود 60 تا 120 شرکتکننده( البته در مواردی با 13 شرکتکننده و یا 300 شرکتکننده هم این برنامه اجرا شدهاست.)، برکزار می شود.
این برنامه سخنرانان، مربیان، اعضای خوشنام جامعههای محلی کسبوکارهای نوپا، نمایندگان شرکتهای بزرگ، و سرمایهگذاران مختلفی را جذب می نماید
و از این نظر فرصت بسیار خوبی برای شناخته شدن جوانان صاحب ایده و دارای پتانسیل رشد است.
منتور استارتاپ ویکند
همچنین تجربه این کار گروهی، باعث ایجاد پیوند محکمی بین اعضای تیمها میشود
و بسیاری از تیمها پس از اتمام برنامه به همکاری با یکدیگر ادامه میدهند تا یک استارتآپ فعال شکل دهند.
در توسعه مدل برنامه، یکی از مسابقات مشهوری که در این برنامه اجرا شد، مسابقه نبرد جهانی استارتآپها بود
که در سال 2012، در مدت یک هفته، 10 هزار شرکتکننده در قالب بیش از 1200 تیم، و از 100 شهر مختلف جهان به رقابت پرداختند.
در این مسابقه 3 مرحلهای، در مرحله اول تیم باید یک استارتآپ ویکند که در محل خودشان برگزار میشود را پیروز میشد،
سپس در شبکه اجتماعی فیسبوک باید محبوبیت لازم را کسب میکرد( لز طریق آرای مردمی)،
و در نهایت 15 تیم برتر در فاز آخر رقابت میکردند و یک تیم قضاوتی کسبوکار برتر را انتخاب میکرد.
نحوه شرکت در این برنامه به این شکل است که با ورود به سایت استارتآپ ویکند، ابتدا محلهایی که در آن برنامه اجرا میشود
و به کارآفرین از نظر جغرافیایی نزدیکتر است، معرفی میشود و سپس کارآفرین در آن برنامه ثبت نام میکند.
در روز اول، افراد با یکدیگر ملاقات میکنند، تیمها را شکل میدهند و در مکان مستقر میشوند.
در این مرحله برنامههایی مانند صرف ناهار صورت میگیرد که در اینجا افراد دوستان و همکاران خود را پیدا میکنند
و اقدام به شبکهسازی مینمایند.
سپس پروژه را از بین گزینههای موجود(میتواند ایدههای خود اعضا باشد) انتخاب میکنند تا در طول آخرهفته روی آن فعالیت نمایند.
هرکس به مدت یک دقیقه درباره پروژه و موضوع موردعلاقه خود صحبت میکند
و در این مدت باید اعضای تیم را به پروژه علاقهمند نماید.
تیمها از افراد با توانمندیهای مختلف تشکیل میشوند تا بتوانند مکمل هم باشند.
در روز دوم، مربیان و منتورهایی در برنامه حضور دارند تا در مواقع بروز مشکلات، تیمها را راهنمایی نمایند.
همچنین منابع کافی در مکان وجود دارد تا در مدت زمان کوتاه تیمها بتوانند به سرعت کار را جلو ببرند.
اختیار و آزادی عمل در تیمها بسیار بالاست و مسئولیت همه چیز در کسبوکار (از جذب مشتری تا تولید و ساخت محصول یا خدمت) برعهده خود تیم است.
در روز نهایی، تیمها در مدت 5 دقیقه باید محصول یا خدمت را برای شرکتکنندگان در برنامه و هیئت داوران متخصص ارائه نمایند.
در انتهای برنامه فرصت آشنایی با منتورها و داوران و گرفتن بازخورد و راهنمایی وجود دارد.
نکاتی درباره برنامه: شرکتکنندگان این برنامه معمولاً تیمهایی هستند
که نیمی از آنها در حوزه فنی تخصص دارند(برنامهنویس، توسعهدهنده، طراح) و نیمی از آنها در حوزه کسبوکار تخصص دارند(بازاریابی، مالی و حقوق).
همچنین مسأله اساسی این است که شرکتکنندگان در هر 3 روز باید حضور داشته باشند.
با این حال این گزینه وجود دارد که فقط در ارائه طرحها حضور پیداکرد.
ثبت نام و خرید بلیط برای شرکت در برنامه به صورت اینترنتی است.
مسأله دیگر، تأکید برگزارکنندگان مسابقه به تیمی بودن مسابقه است.
توصیه میشود که شرکتکنندگان، لپتاپ، کارتهای اعتباری، دوربین فیلمبرداری به همراه داشته باشند.
معمولاً توصیه میشود که شرکتکننده از قبل اطلاعاتی ار بازار و اطلاعات لازم در حوزهای که میخواهد فعالیت نماید به همراه داشتهباشد،
تمرین کند تا بتواند در 60 ثانیه ایده خود را به صورت شفاف، دقیق و قانعکننده- توضیح دهد، با ابزار و منابع برنامه آشنایی پیدا کند، که از طریق اینترنتی میتواند این کار را انجام دهد.
مهمترین منابع و کمکهای این برنامه، عبارتند از منابع انسانی- مربیان، که متخصصان حوزههای کارآفرینی، توسعه نرمافزار، بازاریابی، علم مالی، حقوق هستند-
و همجنین نرمافزارها و منابع دیگری که در فعالیتهای استارتآپ به کار میآید در دسترس قرار میگیرند.
هر ایدهای برای ابراز آزاد است( هدف کسب سود، کسبوکار اجتماعی، سازمان غیرانتفاعی) اما معمولاً این برنامه روی فناوری بسیار تمرکز دارد.
معمولاً 95 درصد ایده ها درباره موبایلها و اینترنت است که با توجه به مدت زمان کوتاه پیادهسازی معمولاً ایدههای غیرمرتبط با فناوری از شانس کمی برای موفقیت برخوردار اند.
این برنامه به کسبوکارهای فعال اجازه شرکت نمیدهد زیرا عقیده دارند که داشتن کسبوکار فعال، روح همکاری و خلق و فعالیت کارآفرینی در یک آخرهفته را میگیرد.
مسائلی که در انتهای برنامه از سوی داوران تحت بررسی قرار میگیرد 3 مورد است: اعتبارسنجی مشتریان(آیا کسبوکار خود را دقیقاً از نظر بازار بررسی کردهاید؟)، اجرا و طراحی(چه چیزی ساخته اید؟) و مدل کسبوکار( برنامه شما برای آینده چیست؟)
منتور استارتاپ ویکند
استارتآپ نکست:
این برنامه حدوداً 5 یا 6 هفتهای، که به عنوان برترین برنامه پیش شتابدهی به کسبوکارهای نوپا در جهان شناخته میشود،
کسبوکارها را برای یافتن سرمایهگذار اولیه آماده میکند،
که در این مسیر از خدمات منتورشیپ و از شبکه جهانی سرمایهگذاران، مربیان و مؤسسان برای پیشرفت کسبوکارها استفاده میکند.
این برنامه از طریق توئیتر، فیسبوک و ایمیل با افراد و شرکتکنندگان در ارتباط است.
ساختار برنامه به شکل زیر است:
در مدت 5 هفته، جلساتی با اشخاص به صورت فردی در مدت 3 ساعت در هر روز و در زمان عصر برگزار می شود که در آن، مربیان و متخصصان حوزه کاری کارآفرین از تجربههای خود در زمینه رشد شرکت سخن میگویند.
همچنین کارآفرین در روبهروی مربیان قرار گرفته و ایده خود را معرفی کرده و از آنها بازخورد میگیرد.
خدمات منتورشیپ یک به یک نیز وجود دارد تا کارآفرین به صورت عمیقتری محصول خود و مشکلات موجود را شناسایی کند.
موضوعات هفتگی برنامه عبارتند از:
جلسه آشنایی و معارفه با شتابدهندهها، جلسه شناخت و توسعه مشتری، جلسه معرفی و توضیح ایده، جلسه تطابق بازار و محصول، جلسه تعیین ابعاد بازار، جلسه تأمین مالی.
پس از اتمام برنامه، فرصتهایی برای برقراری ارتباط از طریق برنامههایی مانند روز دمو و یا مسافرت هایی به سیلیکون ولی با کارآفرینان باتجربه و کارشناسان وجود دارد.
همچنین استارتآپ هایی که در انتهای این برنامه به عنوان استارتآپهای آماده سرمایهگذاری انتخاب میشوند،
میتوانند به دستورالعملهای استارتآپ نکست دسترسی پیدا نمایند
تا با شبکهای از شتابدهندهها و سرمایهگذاران مرتبط با آنها ارتباط پیدا کنند.
بنابراین میتوانند در برنامه شتابدهندههای مشهور شرکت نمایند.
استارتآپ دیجست:
یک شرکت رسانهای است که خبرنامههای ایمیلی درباره برنامه های شتابدهندهها و محتوای آموزشی در بیش از 300 شهر منتشر مینماید.
استارتآپ دیجست در سال 2009 توسط کریستوفر مککان راهاندازی شد.
این خبرنامه هفتگی منتشر میشود و از طریق ایمیل به مشترکان آن ارسال میشود
و محتوای آن عموماً درباره اتفاقات رخداده در زیستبومهای کارآفرینی و شتابدهندهها میباشد.
منتور استارتاپ ویکند
استارتآپ ویک:
یک همایش است که در آن کارآفرینان، با هدف بزرگداشت موفقیتها و نتایج جوامع کارآفرینی در شهرهای مختلف جهان گردهم میآیند.
مأموریت این کنفرانس، توسعه و حمایت از جوامع کارآفرینی شکوفا شده است.
سخنرانان این همایش، داستان خود را به اشتراک میگذارند تا جامعه کارآفرینی را تشویق کرده و به آنها انگیزه دهند.
منبع: بهزاد عباسی