دات نت نیوک
X
admin
/ دسته ها: مقاله

نوآوری فقط با جیب پر

نوآوری فقط با جیب پر

نوآوری فقط با جیب پر
 
«با شرایط موجود بازار، ادامه حیات شرکت زیر سوال است. نوآوری برای ما مهم است اما مشکلات کار و اوضاع نقدینگی آنقدر بد شده که منابعی برای نوآوری باقی نمانده است. امیدواریم از این شرایط عبور کنیم و شرایط مالی شرکت اجازه ورود به کارهای جدید و نوآورانه را بدهد.»
نوآوری فقط با جیب پر!
جملاتی شبیه این از زبان مدیران ارشد شرکت‌های ایرانی فراوان شنیده می‌شود. در این جملات و تعابیری شبیه آن، یک پیش‌فرض نانوشته اما اشتباه وجود دارد: نوآوری حتما نیازمند منابع مالی فراوان است. همین پیش‌فرض در بسیاری موارد به نتیجه‌گیری‌های کاملا نادرست می‌انجامد و نوآوری را در این شرکت‌ها زمین‌گیر می‌کند.

آیا شرکت‌ها تنها به پشتوانه اندوخته نقدی قابل‌توجه می‌توانند قدم در راه نوآوری بگذارند؟ اجازه دهید کمی درباره پاسخ صحیح این پرسش برای‌تان بگویم.

اگر نوآوری را به نوآوری محصول محدود بدانیم و آن را هم ضرورتا با تحقیق‌وتوسعه گره بزنیم، پاسخ می‌تواند مثبت باشد. بسیاری از فناوری‌ها و محصولات جدید حاصل سال‌ها کار پژوهشی هستند که با صرف هزینه، مراحل مختلف توسعه از یک ایده اولیه تا یک خروجی قابل تولید صنعتی را طی کرده‌اند. برخی شرکت‌های ایرانی سرمایه‌گذاری سنگینی در تحقیقات انجام داده‌اند تا به محصولات جدید برسند و در بسیاری از موارد هم به نتیجه دلخواه نرسیده‌اند.

اما به یاد داشته باشیم که نوآوری محدود به عرضه محصول جدید یا بهبودیافته نیست. نوآوری می‌تواند در تغییر فرآیندهای سازمانی باشد. گاهی نوآوری در فرآیندهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شرکت‌ها با کمترین هزینه مالی انجام می‌شود اما ارزش‌افزوده فراوانی برای سازمان دارند. گاهی نوآوری در برنامه‌های بازاریابی شرکت می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌ها، ارزش بیشتری برای شرکت خلق کند. گاهی نوآوری در خدمات شرکت، مشتریان بسیار وفادارتر و تکرار خرید بسیار بیشتر را به همراه می‌آورد بدون اینکه بار مالی جدیدی برای شرکت‌ها در پی داشته باشد. گاهی نوآوری در مدل کسب‌وکار شرکت‌ها، آنها را از سرمایه‌گذاری سنگین در زیرساخت‌های پرهزینه رها کرده و درب بازارهای به مراتب بزرگ‌تری را به روی آنها می‌گشاید. حتی گاهی نوآوری در محصول به معنای حذف یک ویژگی موجود محصول است که از نظر مشتریان دلخواه نیست اما قیمت محصول را افزایش داده است. در مواردی، چنین کاری باعث ورود شرکت‌ها به یک بخش جدید و کم‌رقیب از بازار می‌شود و منافع فراوانی عاید سازمان می‌کند. این نمونه‌ها به‌خوبی نشان می‌دهد که شرکت‌ها نباید نوآوری را به نوآوری در محصول، آن‌هم یک شکل ویژه از آن‌که مستلزم سرمایه‌گذاری نقدی قابل‌توجه است محدود کنند. این پیش‌فرض اشتباه، باعث می‌شود که شرکت‌ها بسیاری از فرصت‌های ناب نوآوری را نبینند. فرصت‌هایی که معمولا توسط رقبا شکار می‌شوند و کفه رقابت را به نفع رقبا سنگین می‌کنند.

مطلب قبلی نقطه عطف تغییر فرهنگ آمازون
مطلب بعدی مدیریت فناوری مشاور بازاریابی دیجیتال
Print
54 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x

مدرس و مشاور بازاریابی فروش دیجیتال مارکتینگ مدرس مذاکره

 

 

 

 

 مشاور دیجیتال مارکتینگ