مشاور بیزینس کوچینگ آموزش مربیگیری کسب و کار. راهنمای جامع بیزینس کوچینگ؛ تمام آنچه که درباره بیزینس کوچینگ باید بدانید. در این مقاله قرار هست با هم مفهوم کوچینگ و بیزینس کوچینگ را بشناسیم، مزایای حضور یک کوچ در سازمان و انواع مراحل و روش‌ها و مزایای بیزینس کوچینگ در کسب و کار را یاد بگیریم و عملکرد و خدمات بیزینس کوچ را در کنار صاحب کسب و کار بررسی کنیم.

بیزینس کوچینگ چیست؟

فرقی نمی‌کند صاحب یک کسب و کار نه چندان بزرگ هستید یا قصد دارید یک شرکت چند ملیتی تأسیس کنید، بیزینس کوچینگ به شما کمک می‌کند تا کسب و کار خود را رشد و توسعه دهید، اما چگونه؟

بیزینس کوچینگ یک ابزار قدرتمند است که به شما کمک می‌کند در کسب و کارتان به موفقیت برسید.

بیزینس کوچ به صاحب کسب و کار کمک می‌کند تا به درکی عمیق‌تر از توانمندی‌ها و نقاط قابل بهبود خود دست یابند،

نسبت به اهداف شخصی و کسب و کارشان آگاهی و بصیرت بیشتری کسب کنند.

با یک جستجوی ساده در اینترنت به چندین و چند سایت بر می‌خورید که ادعا می‌کنند

می‌توانند کسب و کار شما را متحول سازند،

اما بیشتر آن‌ها راهکارهایی بیش از حد کلی‌نگر و عمومی ارائه می‌دهند.

به عبارت دیگر منحصراً برای کسب و کار شما و نیازهای آن طراحی نشده‌اند، برای همین هم تأثیر و کارایی چندانی ندارند.

شرایط هر کسب و کار با کسب و کارهای دیگر متفاوت است،

نمی‌توان یک فرمول جادویی نوشت و ادعا کرد که افزایش حجم فروش و سوددهی همه کسب و کارها و سازمان‌ها را در پی خواهد شد.

با ایجاد فرهنگ کوچینگ در کسب و کارتان می‌توانید پتانسیل رشد خود و کارکنانتان را به حداکثر برسانید

تا عملکردشان بهبود یابد و در نتیجه راندمان کسب و کارتان بیش از پیش شود.

تاریخچه بیزینس کوچینگ

در دهه 70 میلادی، تیموتی گالوی نویسنده آمریکایی مجموعه‌ای از کتاب‌ها را به نام سری درونی (Inner Series) منتشر کرد.

گالوی در این کتاب‌ها مجموعه‌ای از ایده‌های جدید در مورد کوچینگ (مربیگری) و دستیابی به موفقیت همه جانبه در ورزش‌هایی مثل اسکی، تنیس و دیگر حرفه‌ها مانند موسیقی را مطرح کرد

که به قدرت درونی و نظم و انضباط فردی نیاز داشت.

مدل گالوی آنقدر محبوبیت پیدا کرد که بسیاری از غیر ورزشکاران هم در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود آن را پیاده‌سازی کردند.

آمریکا آن روزها تشنه ایده‌های جدید تیموتی گالوی بود و از سراسر آمریکا او را برای سخنرانی‌های مشاغل تجاری و کسب و کارها دعوت می‌کردند.

سال‌ها بعد متفکران زیادی مانند ورنر ارهارد و توماس لئونارد (هردو آمریکایی) به گسترش ایده‌های گالوی در زندگی و کسب و کار پرداختند.

با آن حال این “جان ویتمور” بود که تا حد زیادی از آموزه‌های تیموتی گالوی در بیزینس کوچینگ استفاده کرد.

تفاوت بیزینس کوچینگ با مشاوره در مکالمات بیزینسی

بیزینس کوچینگ و مشاوره کسب و کار کاملا متفاوت هستند.
بیزینس کوچ، مشاور کسب و کار نیست!

یک مربی فوتبال هیچ‌گاه همراه بازیکنان دور زمین نمیدود همین مورد در کوچینگ کسب و کار هم صدق می‌کند.

اما یکی از تفاوت‌های عمده کوچینگ کسب و کار با سایر شاخه‌های کوچینگ در این است

که بیزینس کوچ باید در زمینه تجارت و رهبری کسب و کار چندین و چند سال تجربه داشته باشد.

به علاوه بیزینس کوچ می‌تواند توصیه‌هایی کاملاً اختصاصی برای کسب و کار شما ارئه دهد؛

توصیه‌هایی مختص شما، مشتریان، محصولات، خدمات و موقعیت تجاری شما.

در واقع بیزینس کوچ یک منبع اطلاعاتی و غنی از تجربه است که به شما می‌گوید چه باید بکنید.

بیزینس کوچ به مانند سایر کوچ‌ها به شما کمک می‌کند تا استعدادها و قابلیت‌های خود را ارتقا دهید،

اهدافی برای خود مشخص کنید، به این اهداف متعهد باشید،

در تصمیم‌گیری‌های مهم و سرنوشت‌ساز یاری‌تان خواهد کرد، می‌کوشد تا موفقیت کسب و کار شما را مخصوصاً از لحاظ مالی تضمین کند.

بیزینس کوچ تمام اطلاعات مربوط به کسب و کار شما را به دست می‌آورد تا چشم‌انداز شما را به خوبی درک کند.

چرا بیزینس کوچینگ؟

فرقی نمی‌کند که صاحب کسب و کاری هستید

که مشکلات زیادی دارد یا یک کسب و کار موفق که قرار است از این هم موفق‌تر شود، مهم نیست که کارتان را تازه شروع کرده‌اید یا در میانه راه هستید

و چندان هم بی‌تجربه نیستید، یک شرکت کوچک و نوپا هستید

یا یک برند بزرگ و خوش آوازه، بیزینس کوچینگ به رشد و ارتقای روز افزون کسب و کار شما کمک خواهد کرد.

اریک اشمیت مدیرعامل اسبق گوگل می‌گوید؛ استخدام بیزینس کوچ بهترین تصمیم حرفه‌ای من بوده،

البته اعتراف می‌کنم که کار دشوار و چالش‌برانگیزی بود چرا که به عنوان مدیرعامل یک شرکت موفق که روز به روز در حال پیشرفت و بزرگ‌تر شدن بود،

نیازی به یک بیزینس کوچ نمی‌دیدم تا این که یکی از اعضای هیئت مدیرۀ گوگل مرا متقاعد کرد

و در نهایت از نتیجه شگفت‌انگیز کوچینگ کسب و کار مرا شگفت‌زده کرد.

تا به حال به این فکر کرده‌اید که برای رشد و توسعه کسب و کارتان به یک بیزینس کوچ نیاز دارید؟

اریک اشمیت در مصاحبه با مجله Fortune به نقل از بیل گیتس گفت؛ همه انسان‌ها به یک کوچ نیاز دارند.

بیل گیتس و استیو جابز از دیگر صاحبان کسب و کار بسیار موفق هستند که از خدمات بیزینس کوچینگ بهره گرفته‌اند.

سوالات متداول درباره بیزینس کوچینگ

مشاور بیزینس کوچینگ

بیزینس کوچینگ چه تفاوتی با منتورینگ دارد؟

منتورینگ به فرآیند استاد شاگردی گفته می‌شود که فرد برای افزایش مهارت و کسب و تجربه در کنار فرد باتجربه (استاد) قرار می‌گیرد.

درحالی که کوچینگ مراجع با کوچ خود همراه می‌شود تا طی فرآیندی پتانسیل های خود را شناسایی و بهبود بخشد.

ممکن است در رسیدن به اهداف باهم تشابه داشته باشند اما مسیر و عملکرد آنها متفاوت است.

آیا واقعاً بیزینس کوچینگ به رشد کسب و کارم کمک میکند؟ چطور؟

کوچینگ کسب و کار با تحلیل سازمان شما و اعضای آن و همینطور تنظیم اهداف سازمانی و فردی به رشد حداکثری کسب و کار شما کمک می‌کند

و این محدود به مدت همکاری و حضور بیزینس کوچ در کسب و کار شما نیست.

ارزشی که کوچینگ به هریک از اعضای گروه اضافه می‌کند که در نهایت تاثیرات مثبت بلند مدتی (مانند مهارت های موثر فردی) برای سازمان ایجاد می‌کند.

آیا صاحبان کسب و کارهای کوچک هم می‌توانند از خدمات بیزینس کوچینگ استفاده کنند؟

فرقی نمیکند کسب و کارتان چقدر بزرگ یا کوچک و نوپا باشد بیزینس کوچینگ به شما در تسریع روند پیشرفت کمک خواهد کرد.

مشکل اینجاست که اغلب شرکت‌های کوچک حاضر به پرداخت هزینه های یک بیزینس کوچ نیستند یا آن را کاربردی نمی‌پندارند.

اما این را بدانید که نرخ بازگشت سرمایه کوچینگ 700٪ بوده و رضایت مشتریان آن نزدیک به 98٪ می‌باشد.

در اولین جلسه بیزینس کوچینگ چه می‌گذرد؟

مشاور بیزینس کوچینگ

بیزینس کوچ ترتیب یک جلسه معارفه را می‌دهد و در آن سؤال‌های مفصلی درباره کسب و کار و زندگی مراجع می‌پرسد.

این جلسه چیزی در حدود 2 ساعت طول می‌کشد.

برخی بیزینس کوچ‌ها پیش از شروع جلسه معارفه یک پرسش‌نامه و یک قرارداد تهیه می‌کنند و از صاحب کسب و کار می‌خواهند به این پرسش‌ها پاسخ داده و قرارداد را امضا کنند.

این جلسه معارفه اهمیت بسزایی دارد چرا که سبک و لحن جلسات کوچینگ و نحوه همکاری بیزینس کوچ و صاحب کسب و کار را مشخص خواهند کرد.

مهارت پرسشگری قدرتمند در کوچینگ

مشاور بیزینس کوچینگ

بیزینس کوچینگ چه مزایایی دارد؟

نمی‌توان بیزنس کوچینگ را در مشخص کردن و رسیدن به اهداف خلاصه کرد، کوچینگ کسب و کار شما را در مسیر رسیدن به اهداف یاری می‌کند، انگیزه دادن و تشویق از مهم‌ترین عناصر بیزینس کوچینگ به شمار می‌رود.

بیزینس کوچینگ به شما کمک می‌کند تا؛

نقشه راه موفقیت را ترسیم کنید.

مناسب‌ترین افراد را انتخاب و استخدام کنید

یک محیط ایده‌آل برای رشد و ترقی کارکنا‌ن‌تان مهیا کنید.

باورهایی را شناسایی کنید که شما را محدود کرده و از حرکت باز می‌دارند.

این باورها و هر مانع دیگری را از سر راهتان بردارید.

متناسب با فرصت‌هایتان یک برنامه استراتژیک بنویسید.

مهارت‌های رهبری خود را ارتقا دهید.

به دیدگاه بهتر و واضح‌تری از کسب و کار خود برسید.

کسب و کار خود را مطابق با ارزش‌ها و اهداف شخصی‌تان پیش ببرید.

کارمندانی پرورش دهید که عملکرد و بازدهی بالایی دارند، مسئولیت‌پذیر و پاسخگو هستند.

بیزینس کوچینگ و بازخورد به صاحبین کسب و کار

مشاور بیزینس کوچینگ

بیزینس کوچینگ به شما کمک می‌کند تا ببینید امروز در چه جایگاهی قرار دارید، می‌خواهید در آینده به چه جایگاهی برسید

و برای رسیدن به این جایگاه چه اقداماتی باید صورت دهید. فرآیند کوچینگ کسب و کار 4 مرحله دارد؛

اولین گام در بیزینس کوچینگ مشخص کردن هدف است.

سپس باید در پی یافتن نقاط قوت و نقاط قابل بهبود کسب و کارتان باشید تا به چشم‌انداز واضح‌تری از رشد سازمان و نیازهای آن دست یابید.

حال باید برنامه‌ای طراحی کنید و ببینید برای رسیدن به اهدافتان چه اقداماتی صورت دهید.

در پایان می‌بایست میزان پیشرفت‌تان را در راه رسیدن به هدف ارزیابی کنید.

بیزینس کوچ و صاحب کسب و کار طبق یک برنامه منظم با یکدیگر ملاقات می‌کنند تا؛

تمامی تکالیف یا توافق‌هایی که در جلسه پیش تعیین شده بررسی شود.

اهداف و آرمان‌های صاحب کسب و کار برای خودش و تجارتش در دوره بعدی کوچینگ مشخص شود.

برنامه‌ای برای محقق شدن اهداف در دوره بعدی کوچینگ طراحی شود و ببیند چه اقداماتی باید صورت بپذیرد.

بین کار و زندگی تعادل و توازن برقرار شود.

بیزینس کوچینگ چه کمکی به صاحبان کسب و کار می‌کند؟

مشاور بیزینس کوچینگ

خیلی‌ها به اشتباه گمان می‌کنند که بیزینس کوچینگ فقط به درد کسب و کارهایی می‌خورد که با مشکل مواجه شده‌اند

و برای عبور از بحران به کمک نیاز دارند.

این در حالی است که بیزینس کوچینگ فضایی را فراهم می‌کند که صاحب کسب و کار بتواند چالش‌ها و مشکلات موجود را به فرصتی برای ارتقای عملکرد سازمان تبدیل کند.

صاحب کسب و کار به دنبال توصیه‌هایی کاملاً تخصصی است،

می‌خواهد دیدگاهی واضح‌تر و واقع‌گرایانه نسبت به آینده کسب و کارش داشته باشد

و برای از میان برداشتن موانع و مشکلات موجود راهکاری پیدا کند.

می‌توانید اطمینان داشته باشید که یک بیزینس کوچ حرفه‌ای قادر است

مشکلات منحصر به فرد و سیستماتیک کسب‌و‌کار شما را شناسایی کند،

اما چه کسی این توانایی را دارد که منتظر بماند تا شما خود به یک راهکار مناسب برسید

و از همان ابتدا خودش راهکار و ایده‌هایش را پیشنهاد ندهد.

بیزینس کوچ کارافرین و صاحب کسب و کار

مشاور بیزینس کوچینگ

کوچ کسب و کار چه کمکی به سازمان شما می‌کند؟

بیزینس کوچ کیست؟

بیزینس کوچ یک کارآفرین باتجربه و عموماً صاحب چند کسب و کار موفق است که به شما کمک می‌کند تا؛

یک چشم‌انداز خوب و جامع برای زندگی و کسب و کارتان تعریف کنید.

شما را راهنمایی می‌کند تا بتوانید مهارت‌های حرفه‌ای خود را تقویت کرده و ذهن و نگرشتان را رشد و توسعه دهید.

به شما درباره خودتان، نقاط قوت و نقاط قابل بهبودتان بازخورد می‌دهد.

به شما کمک می‌کند تا فرصت‌های کسب و کارتان را شناسایی کنید.

شما را با سازمان‌ها و متخصصینی ارتباط می‌دهد که می‌توانند در حل مشکلات و مسائل به شما کمک کنند.

در زمان تغییر و تحول به شما کمک می‌کنند یک بنگاه اقتصادی تأسیس کرده و آن را توسعه دهید.

به شما کمک می‌کنند تا میان زندگی و کسب و کارتان تعادل و توازن برقرار کنید.

به مشکلات شما گوش می‌دهد، کمک می‌کند تا برای خود اهدافی مشخص کنید، برنامه‌ای برای اقدامات لازم برای محقق

ساختن این اهداف طراحی کنید و شما را ملزم می‌کند این برنامه ها را اجرا کرده و اقدامات لازم را صورت دهید.

به شما انگیزه می‌دهد و تشویق‌تان می‌کند تا اعتماد به نفس داشته باشید و برای خودتان ارزش و احترام قائل شوید.

مهم‌ترین عناصر یک رابطه کوچینگی چیست؟

یک عنصر کلیدی در برقراری یک رابطه مؤثر میان مراجع و بیزینس کوچ متعهد بودن هر دو طرف است.

هر دو باید مشتاق باشند و زمان کافی صرف کنند تا اعتماد طرف مقابل را به دست آورند و یک رابطه خوب برقرار کنند.

از دیگر ویژگی‌های ضروری که کیفیت یک رابطه را بهبود می‌بخشد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت؛

احترام:

این احترام در نتیجه تشخیص دانش، مهارت و توانمندی‌های کوچ و خواست مراجع برای توسعه دادن توانمندی‌ها و تجربیاتش به دست می‌آید.

اعتماد:

اعتماد در نتیجه ارتباط، در دسترس بودن، قابل‌پیش‌بینی بودن و وفاداری میان کوچ و مراجع پدید می‌آید.

شکل گیری همکاری و شراکت:

کوچ و مراجع باید به این موضوع پی ببرند که هر دو همچون شرکای حرفه‌ای و تجاری نیستند.

انتظارات و توقعات واقع‌گرایانه:

کوچ شما را تشویق می‌کند برای خود اهدافی مشخص کنید که واقع‌بینانه و دست یافتنی و مرتبط با کسب و کار شما باشند.

زمان:

در رابطه میان کوچ و صاحب یک کسب و کار، زمان یکی از مهم‌ترین عناصر است هر دو یک زمان خاص را برای ملاقات‌هایتان در نظر می‌گیرید،

در ابتدا این ملاقات‌ها باید یک یا دو بار در هفته باشد؛ شکل‌گیری این رابطه زمان کمتری باید صرف کنید.

مشاور بیزینس کوچینگ

نقطه شروع کوچینگ کجاست؟

بیزینس کوچینگ با یک جلسه معارفه آغاز می‌شود که در آن کوچ با صاحب کسب و کار و تجارت او آشنا می‌شود.

سپس بر اساس یک برنامه منظم با او جلسه می‌گذارد.

این جلسات می‌توانند به صورت حضوری، آنلاین یا تلفنی برگزار شوند.

در این جلسات تغییرات حاصل بررسی و ارزیابی می‌شوند، استراتژی‌هایی طراحی خواهند شد،

مشکلات موجود شناسایی و شفاف‌سازی خواهند شد، اهدافی معین می‌شوند.

جلسات کاری بیزینس کوچینگ در سازمان

جلسات متشکل از اعضای تیم و برنامه های راهبردی بیزینس کوچینگ

مخاطبان بیزینس کوچینگ چه کسانی هستند؟

مشاور بیزینس کوچینگ

بیزینس کوچینگ به درد کسانی می‌خورد که می‌دانند چه می‌خواهند و با آغوش باز به استقبال تغییر می‌روند.

در این صورت بیزینس کوچ به آن‌ها کمک می‌کند تا برای خود اهدافی بهتر و عالی‌تر تعریف کنند، بهتر تصمیم بگیرند،

عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارند و روابط‌شان را بهبود بخشند.

برای پاسخ به این سؤال، شاید بهتر باشد با تعریف کوچینگ شروع کنیم.

منبع اصلی من برای این تعریف، فدراسیون بین‌المللی کوچینگ، ICF، است که در سال ۱۹۹۵ تأسیس‌شده

و در حال حاضر با بیش از ۳۵۰۰۰ عضو فعال در بیش از ۱۴۰ کشور، به‌عنوان بزرگ‌ترین و معروف‌ترین نهاد خودگردان کوچ‌های بین‌المللی شناخته‌شده است.

ICF کوچینگ را شراکتی با مراجعین تعریف می‌کند که طی فرآیندی خلاق و تأمل‌برانگیز، آن‌ها را ترغیب می‌کند

تا از استعدادهای نهان حرفه‌ای و شخصی خود، بیشترین استفاده را ببرند.

سایت ویکی‌پدیا نیز مفهوم بیزینس را این‌گونه تعریف می‌کند:

فعالیت امرارمعاش و یا کسب درآمد از طریق تولید و یا خریدوفروش محصول (اعم از خدمات یا کالا).

به بیانی ساده، ورود به هر فعالیت یا پروژه‌ای برای کسب سود.

همانند هر بازار دیگری، هم‌زمان با توسعهٔ حرفهٔ کوچینگ در طول ۲۵ سال گذشته، میزان مشتریانی که به خدمات کوچینگ نیازمند بوده‌اند نیز افزایش داشته است

و کوچ‌ها نیز در راستای توسعه، تخصصی کردن و جذب بیشتر مخاطبین در بخش‌های تخصصی بازار، بخش‌بندی‌های جدیدی ایجاد کرده‌اند.

برای مثال، در ابتدا حرفهٔ کوچینگ فقط منحصر به حوزه زندگی (life coaching) می‌شد

اما حالا در بازار، تقاضا برای کوچ‌های متخصصی وجود دارد که خود را در حوزه‌هایی ویژه عرضه کرده‌اند

مثل کوچ سلامتی، کوچ کسب‌وکار یا کوچ مالی و غیره.

در تحقیق اخیر موسسهٔ PWC در سال ۲۰۱۵ نشان داده شد که کوچ‌ها در تمام دنیا از واژهٔ بیزینس کوچینگ استفاده می‌کنند

تا اعلام کنند که بازار هدف اصلی آن‌ها جامعهٔ کسب‌وکار است.

جالب اینجاست که %۶۲ از کوچ‌هایی که در این تحقیق شرکت کردند،

یک کسب‌وکار کوچینگ تحت نام بیزینس کوچینگ داشتند. در ذیل نام بیزینس کوچینگ، %۲۵ کوچ‌هایی بودند

که خود را کوچ رهبری (leadership coach) معرفی کردند،

%۱۸ کوچ مدیران ارشد (executive coach)، %۱۶ کوچ سازمانی و %۳ کوچ کسب‌وکارهای کوچک.

همان‌طور که می‌بینید، در زبان انگلیسی شما می‌توانید خود را به بازار این‌گونه معرفی کنید.

که یک کسب‌وکار کوچینگ دارید به این معنی که یک کسب‌وکار ارائهٔ خدمات کوچینگ را اداره می‌کنید.

همچنین می‌توانید خود را فعال در بخش بیزینس کوچینگ بازار معرفی کنید

بدین معنی که مخاطب شما کسب‌وکارها هستند که می‌توانند شامل کسب‌وکارهای کوچک (SME ها) یا سازمان‌های بزرگ‌تر باشند.

همین‌طور مخاطب شما می‌تواند از میان افراد داخل سازمان‌ها مثل مدیران ارشد یا رهبران باشد.

تمرکز شما می‌تواند بر روی نتایج سازمان‌ها باشد

به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید به آن‌ها در ایجاد تحولات بزرگ سازمانی، افزایش فروش و یا گذر از یک تغییر بزرگ کمک کنید.

به همین ترتیب تمرکز کوچینگ شما می‌تواند یک موضوع کلی مثل عملکرد باشد که در سطح افراد یا تیم‌ها انجام شود.

وجه مشترک همهٔ این حوزه‌ها این است که شما به‌عنوان کوچ به افراد یا گروه‌هایی در یک کسب‌وکار، خدمات کوچینگ ارائه می‌دهید

و این سازمان هزینهٔ این خدمات را در جهت تحقق منافع آن‌ها و خودش تقبل می‌کند.

تمرکز چنین برنامهٔ کوچینگی، پتانسیل‌های حرفه‌ای و شخصی افراد همسو با اهداف آن کسب‌وکار خواهد بود.

آیا تعریف دیگری از بیزینس کوچینگ از یک‌نهاد کوچینگ معتبر دیگر وجود دارد؟

مشاور بیزینس کوچینگ

در بخش دوم سؤال کوچینگ چیست، درباره‌ی مراجعی است که می‌خواهد وارد فرایند کوچینگ شود

و به دنبال ایجاد یک تغییر است. او چیزی را می‌خواهد که الآن ندارد.

معمولاً آن را می‌خواهد و خودش به دنبال آن رفته اما یا سرعتش کم بوده یا ظاهراً نتوانسته به آن برسد و یا هر دو با هم؛ پس اینجا این شخص کمک لازم دارد و می‌خواهد این خلأ را پر کند.

این دغدغه، دغدغه‌ی مراجع است، پس دغدغه کوچ چیست؟

دغدغه کوچ این است که مراجعش به چیزی که می‌خواهد برسد

و یکی از تفاوت‌های کوچینگ با حرفه‌های دیگر این است که کوچ باید بداند مراجعش در حال حاضر کجاست و به کجا می‌خواهد برسد.

وقتی مراجع کاملا می‌‌فهمد الآن دقیقا کجاست و شفافیت و وضوح پدیدار می‌شود

که می‌خواهد کجا باشد، دراین‌بین یک‌فاصله به وجود می‌آید و مراجع می‌تواند این فاصله را به وضوح ببیند.

اینجاست که کوچ با ابزارهایی که دارد و محیط امن و ارتباطی که ایجاد کرده، مراجع را ترغیب به اقدام می‌کند.

درواقع کوچ حرکت ایجاد می‌کند و گام‌هایی به آن سمت که مراجه تمایل به رفتن دارد ایجا د می‌کند.

چنانچه این قدم‌ها با تشویق، ترغیب و قدردانی همراه باشد

و تمام این مهارت‌ها کمک کند که این مراجع، قوت درون، استعدادها و توانمندی‌هایش را بیشتر بشناسد،

اقدام و برنامه‌ریزی برای رسیدن به خواسته‌ی مراجع با تعهد، کامل می‌شود. کاری که مراجع مسئول آن است،

برای انجام آن اقدام می‌کند و یک نفر را در کنارش دارد که می‌داند آن فرد (کوچ) در تمام طول مسیر همراه اوست

و هر موقع بخواهد می‌تواند از او کمک بگیرد؛ این فرایند مانند این نیست که مثلا یک مدرس چیزی را یاد می‌دهد

و شما پس از بیرون رفتن ازآن‌جا دوباره به عادت‌های قبلی‌تان بازمی‌گردید؛ یا کوچ روانشناس نیست

که شمارا به گذشته ببرد و بخواهد مشکلات گذشته را حل کند.

کوچ درجایی شمارا می‌بیند که توانمند هستید؛ یعنی همین الآن شما و جایی که قصد دارید بیشتر در آن توانمند شوید.

همچنین کوچ یک Mentor هم نیست که بخواهد تجربیاتش را برای استفاده شما بگوید.

کوچ مشاور هم نیست چون قرار نیست به شما بگوید چه‌کار کنید؛

بلکه به‌عنوان یک کوچ قرار است با کسی که هست

و با جعبه‌ابزار کوچینگ و ارتباطی که ایجادشده، دنیای درونی شمارا با چراغ‌قوه یا آن آیینه نمایان کند

تا شما ببینید و بخواهید که برای هدفتان اقدام کنید.

توجه: “بیزینس کوچینگ” واژه‌ای فراگیر است که به انواع مختلف کوچینگ های سازمانی و کسب‌وکارها اشاره دارد.

این حرفه توسط کوچ‌های داخل سازمانی و خارج سازمانی انجام می‌شود که با عناوین مختلفی معرفی می‌شوند

اعم از کوچ شرکتی، کوچ مدیران ارشد، کوچ اجرائی، کوچ رهبری، کوچ توسعه‌سازمانی و غیره.

فارغ از عنوان این افراد متخصص، بیزینس کوچ‌ها با همان مفهوم تمرکز دوسویه بر روی مراجع و سازمانش تعریف می‌شوند.

چرا همچنان تعاریف گوناگون دیگری نیز وجود دارد؟

مشاور بیزینس کوچینگ

درست است که تعاریف دیگری متفاوت از این دو تعریف وجود دارند.

از دیدگاه من این موضوع اغلب زمانی رخ می‌دهد که تعریف دقیق کوچینگ با مفهوم مشاوره و منتورینگ درهم‌آمیخته شود.

این موضوع هم صادق است که مراجع به‌طور ذاتی تمایل به ارتباط با یک کوچ دارد که پیشینهٔ کاری خود او و یا حداقل مشابه او را دارا باشد.

برای مثال یک مدیر فروش احتمالاً مایل است با یک کوچ اجرایی که سابقهٔ موفقی در مدیریت فروش دارد کار کند

و مراجع احتمالاً از کوچ خواهد خواست که تجربیات و پیشنهاد‌هایش در این مورد را در اختیار او بگذارد

که چنین درخواستی بیشتر ماهیت مشاوره و یا منتورینگ دارد. این موضوع کاملاً طبیعی است

چراکه ممکن است مراجع آگاهی کمی نسبت به مفهوم و کارکرد کوچینگ داشته و بیشتر بر نتایج و نیازهای شخصی متمرکز باشد.

وظیفهٔ ما به‌عنوان یک کوچ حرفه‌ای این است که مراجع را از خدماتمان آگاه سازیم

و در این خصوص با او شفاف باشیم که ما می‌توانیم فراتر از یک خدمت تماماً کوچینگی ارائه کنیم؛

به‌عبارت‌دیگر همانند دیگر کوچ‌های حرفه‌ای در تمام‌مسیر همکاری‌مان، انتظارات فی‌مابین را تعیین و در موردشان توافق کنیم.

چگونه می‌توانم یک بیزینس کوچ موفق باشم؟

مشاور بیزینس کوچینگ

پاسخ کوتاه به این سؤال این است که دریکی از دوره‌های آموزشی مورد تأیید ICF شرکت کنید.

در آکادمی کوچینگ فارسی‌زبانان FCA، ما بر آن باوریم که هر کوچ برای انجام دادن کاری که به خاطر آن استخدام می‌شود آموزش می‌بیند

و آن کار، ارائهٔ فرآیندی کوچینگی است که با نقاط قوت او سازگاری دارد.

دوره آموزشی تربیت کوچ حرفه‌ای، ۱۲۵ ساعت آموزشی مورد تأیید ICF، به‌گونه‌ای طراحی‌شده است

که این اطمینان حاصل شود که تمام کوچ‌ها حداقل صلاحیت‌های موردنیاز طبق استانداردهای ICF را کسب کنند.

درعین‌حال، آکادمی کوچینگ فارسی‌زبانان FCA، آموزش‌ها و حمایت‌های تکمیلی در قالب کوچینگ های گروهی و همین‌طور کمک به کوچ‌ها برای کشف مدل‌ها و فرآیندهای کوچینگ منحصربه‌فرد خود، نقاط قوتشان و درنهایت پیدا کردن جایگاه ویژهٔ خود در بازار را به دانشجویان و کوچ‌ها ارائه می‌دهد.

کوچ چه ارزشی دارد؟

مشاور بیزینس کوچینگ

همه ما کم‌وبیش موفق هستیم. اگر شکست بخوریم، یاد می‌گیریم

و می‌توانیم از شکست‌ها پلی به‌سوی پیروزی بسازیم.

اما Coach برای این است که شما از مرز باورها و تخیلتان بگذرید.

از مرز فرضی که فکر می‌کنید توان‌تان تا آن حد است، عبور کنید.

خیلی از بیزینس‌ها می‌چرخند اما COACH کمک می‌کند شما قهرمان بیزینس خود شوید.

یعنی از آن مراحل دردناکی که نزدیک است کارَت را رها کنی، با موفقیت عبور کنی.

در دوره‌های Business Coaching که من به شما پیشنهاد می‌کنم اگر توانمندی آن را دارید و اگر علاقه‌مند هستید، شرکت کنید.

ایران بیزینس کوچینگ

مشاور بیزینس کوچینگ

شناسایی اجزای حیاتی بیزینس

در این دوره خواهیم آموخت که اجزای حیاتی بیزینس‌تان را تک‌به‌تک شناسایی کنید و دریابید:

چگونه بیزینس خودتان و تیم‌تان را Coach کنید و این امکان ندارد مگر آن که شما اصول کار را بدانید.

کدام عوامل در موفقیت شما سهم دارند و به چه نسبتی؟

و همچنین تشخیص می‌دهید که:
کجا باید سرمایه گذاری کنید؟
کجا بیشتر وقت بگذارید؟
چگونه به آن رسیدگی کنید؟

به‌عنوان مدیر بیزینس حق‌ شماست!

شما لازم ندارید جزئیات و تئوری‌های اقتصادی یا مشتری‌مداری یا استخدام، انبارداری و فروش و… را دقیقاً بدانید!

اما به‌عنوان مدیر بیزینس این حق شماست و حتماً باید از نشانه‌ها آگاه باشید،

مثلاً: در کدام بخش(ها) خوب پیشرفت می‌کنید و کدام بخش معمولی‌ست، یا وضعیت خطرناک است!

اگر ندانید مشکل چیست و کجاست، کل سیستم می خوابد! و هر کس به گردن دیگری می‌اندازد.

قصد من این است که افراد جسور، عاشق و قهرمانی مثل شما را که می‌توانند با فکر و ذوق و ایده‌هایشان اقتصاد کشور را تکان دهند،

-که می‌توانند کوه‌هایی از مشکلات را جابه‌جا کنند، چون می‌دانند چه می‌خواهند،

چون عاشق‌اند، کمک کنم تا اول کسب‌وکار خودتان را رونق دهید و مشکلات و مسائل خودتان را حل کنید و پیشرفت کنید،

برنامه‌ریزی کنید و سپس یک کوچ COACH حرفه‌ای شوید.

«متوقف‌کردن آموزش در بحران‌های اقتصادی مانند خاموش‌کردن چراغ در زمان شدت‌گرفتن تاریکی در رانندگی است!»

ما کشور ثروتمندی هستیم پر از استعداد.

مشاور بیزینس کوچینگ

مطالبی که در این دوره به شما آموزش داده می‌شود همگی مبانی علمی دارد؛

جالب است بدانید این مبانی در دانشگاه‌ها و مدارس تدریس نمی‌شود!

Business Coaching می‌تواند سرآغاز یک شغل و درآمد بسیار خوبی باشد.

از این‌که به دیگران خدمت می‌کنید، آن‌ها را به قهرمانی می‌رسانید، آدم ارزشمند و مفیدی هستید و اقتصاد را رونق می‌بخشید

و این‌ها همه لذت‌بخش است. افزون بر این که دستمزد هم دریافت خواهید کرد.

کمک کنیم و دست‌به‌دست هم دهیم:

هم خودمان لذت ببریم، رشد کنیم، شرکت‌مان را گسترش دهیم و نام خود را پایدار کنیم

و هم کمک کنیم قهرمانان گمنام پدیدار شوند.

مسیر شما کاملاً روشن است!

اگر توانمند باشید، علاقه‌مند باشید و ویژگی‌های قهرمانی در ذات‌تان باشد، من در خدمت شما هستم.

من تیمی را خواهم ساخت که اقتصاد ایران را دگرگون کند.

و به شما قول می‌دهم: در این ماجرا تنها چیزی که خواهد مُرد، ترس‌های فقر و نیستی و حقارت و کوچکی است.

شما می‌توانید…

من از درخشش شما جان خواهم گرفت. ۶۶ سال از عمرم گذشته است.

سرد و گرم بسیار چشیده‌ام. شرکت‌های موفق بسیار دیده‌ام. تقریباً به سراسر دنیا سفر کرده‌ام.

و همه این‌ها یک چیز به من یاد داده است:

بلند شو، یک کاری بکن، دست به زانویت بزن و به خداوند توکل کن. با یک نیت خیر، فکر بزرگ و اقدام کوچک.

بیزینس‌ کوچینگ

بیزینس کوچینگ چیست؟

با مشاوره چه فرق‌هایی دارد؟

چه کسانی می‌توانند و چه کسانی نمی‌توانند کوچ شوند؟

آیندۀ بیزینس کوچینگ چقدر روشن و درخشان است؟

چه کسانی مشتریان بالقوۀ شما می‌توانند باشند؟

سهم شما از این بازارِ خفته چیست؟

تا کجا می‌توانید پیش بروید؟

ویژگی‌های یک کوچ، کوچ موفق و یک کوچ نابغه کدامند؟

چگونه بیزینس‌های بزرگ‌تر از خودتان را کوچ کنید؟

چگونه مشتری‌های مناسب را پیدا کنید؟

چگونه نرخ‌گذاری کنید؟

چگونه مسائلی را که نمی‌دانید، بیاموزید و حل کنید؟

…و صدها نکتۀ آموزنده و ارزشمند در مورد این صنعت نوپا.

نخست آموزش‌های این دوره را روی خودتان پیاده کنید.

نقاط ضعف و آسیب‌پذیر کسب‌وکارتان کجاست؟

چگونه آنها را شناسایی و برطرف کنید؟

نقاط قوت‌تان کدامند؟

چگونه سود خود را به‌آسانی دو تا چندبرابر کنید؟

چگونه سرنخ‌های بیشتری پیدا کنید؟

چگونه تجربه‌هایی را که طی سال‌ها آموخته‌اید، تبدیل به درآمد، دانش، احترام و نفوذ کنید؟

بیشتر بیاموزید، بیشتر کسب درآمد کنید، محبوب و بانفوذتر شوید و با همۀ اینها، زمان کمتری کار کنید!

آموزش بیزینس کوچینگ چیست؟

قبل از اینکه پاسخ این سوال را بدهیم بهتر است تا باهم معنی و ریشه ی کلمه کُوچ، کُوچینگ و بیزینس را بررسی کنیم

و بدانیم چرا باید آموزش بیزینس کوچینگ ببینیم .

مفهوم و ریشه ی لغات بیزینس و کُوچینگ

مشاور بیزینس کوچینگ

داستان پیدایش این کلمه در روستایی به نام کاکس (Kocs) واقع در کشور مجارستان که یکی از کشور های اروپای مرکزی می باشد شروع می شود.

در قرن پانزدهم میلادی در زمان حکومت ماتیاس کوروینوس (Matthias Corvinus) چرخ سازی که اهل روستای کاکس بود

شروع به ساختن کالسکه هایی کرد که از کالسکه ها و درشکه های موجود در آن زمان هم بزگتر بودند وهم راحت تر؛

راز این کالسکه ها استفاده از تکنولوژی ساده ی فنر بود.

در مدتی کوتاه این اختراع که با نام “کالسکه ی کاکس” شناخته می شد در سرتاسر اروپا معروف شد

و این اختراع تغییرات بزرگی در دنیا ایجاد کرد.

بعد ها این کلمه در زبان انگلیسی به coach تغییر شکل داد

و در قرن شانزدهم اروپاییان شروع به استفاده از کُوچ های نامه رسان کردند

و اکنون تمام کلمات مشابهی که در زبان انگلیسی برای موتورها یا سایر وسایل نقلیه استفاده می‌شود، ریشه در این کلمه دارد.

حتی امروزه در زبان محاوره ای مجارستان کلمه “kocsi” اغلب به معنای ماشین استفاده می شود.

شرکت در دوره آموزش بیزینس کوچیک در ایران بسیار مورد توجه میباشد.

اکنون در دنیای مدرن این کلمه استعاره ای از کالسکه است

و وقتی در قرن هجدهم مربیان خصوصی، دانش آموزان را برای امتحانات آماده می ساختند به آن ها کُوچ می گفتند

چرا که این مربیان یادگیری را آسان تر و سریع تر می کردند و کُوچ به مربیانی گفته می شد

که در حوزه ی کاری خود موفق بودند و علاقه مندان به آن حوزه را کمک می کردند تا به جایگاه مطولبشان برسند.

با گذشت زمان افرادی که در حوزه‌های مدیریت مالی موفق بودند نیز از آن بهره بردند

تا به افرادی کمک کنند که به کسی احتیاج داشتند تا به زندگی آن ها سروسامان بیشتری ببخشند

و با کمک او به اهدافشان دست یابند این آموزش ها و کمک ها به مرور حرفه ای به نام کُوچینگ را به وجود آوردند.

شما نیز میتوانید قوانین رهبری و موفقیت در کسب و کار را بخوانید تا اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

ICF ( فداراسیون بین المللی کُوچینگ ) ، کُوچینگ را شراکتی با مراجعین تعریف می‌کند

که طی فرآیندی خلاق و تأمل ‌برانگیز، آن‌ها را ترغیب می‌ کند تا از استعدادهای حرفه‌ای و شخصی خود، بیشترین استفاده را ببرند.

آموزش بیزینس کوچینگ

مشاور بیزینس کوچینگ

اکنون به بررسی تعریف کلمه ی بیزینس میپردازیم

بیزینس به عنوان یک سازمان یا نهاد کارآفرین که در فعالیت های تجاری ، صنعتی یا حرفه ای شرکت می کند تعریف می شود

و به تلاش ها و فعالیت های سازمان یافته افراد برای تولید، فروش و خدمات سودآور نیز اشاره می کند.

به بیانی ساده تر ورود به هر فعالیت یا پروژه‌ای برای کسب سود می تواند تعریفی از بیزینس باشد.

بیزینس کُوچ چه کسی است و وظایف او چیست؟

در بخش آموزش بیزینس کوچینگ Business Coaching بیزینس کوچ یا مربی کسب و کار شخصی است

که با در اختیار داشتن تجربیاتی ارزشمند، به صاحبان کسب و کار کمک می کند

تا در مسیر درستی برای رسیدن به موفقیت قرار بگیرند، چشم اندازی جامع برای کار و زندگیشان تعریف کنند،

نقات قوت و قابل بهبودشان را بشناسند، میان کار و زندگیشان تعادلی مطلوب برقرار کنند، انگیزه بگیرند،

اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند و در نهایت کسب و کار آن ها رشد کند

و به فروش بیشتری برسد.همچنین بیزینیس کُوچ ها به شما یاد می دهند تا اهدافتان را شناسایی کنید

و برای رسیدن به آن برنامه ای درست طراحی و اجرا کنید.

این مربیان شما را ملزم به پیروی از برنامه ای که طراحی کرده اید می کنند

و شما را با تشویق کردن در ادامه دادن این مسیر همراهی می کنند.

فرقی ندارد که شما در چه جایگاهی از مسیر موفقیت بیزینستان قرار دارید،

همیشه می توانید با کمک گرفتن از یک بیزینس کُوچ مجرب در جایگاه بهتری قرار بگیرید.

جالب است بدانید افراد موفقی چون بیل گیتس و استیو جابز هم بیزینس کُوچ داشته اند!

یک بیزینس کُوچ ابتدا طی جلسه ای از شما سوالاتی در مورد کسب و کارتان می پرسد.

این پرسش و پاسخ ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند

چرا که بیزینس کُوچ شروع مسیر همکاری شما را با توجه به این پاسخ ها مشخص و برنامه ریزی می کند.

از دیگر وظایف بیزینس کُوچ مدیریت بحران است؛

همانطور که قبلا گفتیم این شخص از تجربیات ارزشمند و زیادی برخوردار است

در نتیجه می تواند راهکار های پیشگیری از بحران های احتمالی و برخورد با موانع سر راهتان را در اختیار شما قرار دهد

یا اینکه اگر با یکی از این بحران ها و موانع مواجه شدید به شما کمک کند تا آن موقعیت را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنید

و پشت سر بگذارید.کُوچ ها با عنوان های مختلفی همچون کُوچ شرکتی، کُوچ مدیران ارشد، کُوچ اجرائی، کُوچ رهبری، کُوچ توسعه ی ‌سازمانی و غیره دسته بندی می شوند.

تفاوت بیزینس کُوچ و مشاور کسب و کار

در آموزش بیزینس کوچینگ صفر تا صد و کامل اشتباهی که خیلی از افراد مرتکب آن می شوند این است

که بیزینس کُوچ را با مشاور کسب و کار اشتباه می گیرند

اما باید توجه داشته باشید که بیزینس کُوچ به شما یاد می دهد و کمک می کند که مهارت ها و استعداد های درونی خودتان را بیابید

و از آن ها در مسیر موفقیت استفاده کنید. همچنین بیزینس کُوچ خود نیز صاحب کسب و کار است یا قبلا بوده است

و به همین علت بسیار با تجربه می باشد؛

اما مشاوران با علم و دانشی که دارند نصیحت ها و راه کارهایی را به شما می گویند تا شما بتوانید با استفاده از آن ها راه خودتان را پیدا کنید.

گاها این نصیحت ها کارساز هستند و گاها کمک چندانی نمی توانند بکنند.

با فرضیه ی دوچرخه میتوان مفهوم قابل درک تری از این تفاوت ها ارائه داد.

فرضیه ی دوچرخه به این صورت است که می گوید فرض کنید می خواهید مسیری را با دوچرخه یا پیاده طی کنید.

دوچرخه سواری هم لذت بخش تر است و هم سریعتر.

حالا تصور کنید که شخصی همراه با شما باشد و انگیزه بیشتری برای سریع تر رسیدن، در شما ایجاد کند

و پیش از رفتن به مقصد مورد نظر، پیچ و خم های مسیر را با شما در میان بگذارد، پس در واقع کُوچ مانند یک حامل است

که شما را از مسیر اصلی به مسیری که دوست دارید برسید، هدایت می کند

اما این شخص مشاور نیست که به شما بگوید مثلا هنگام دوچرخه سواری، چگونه روی دوچرخه بنشینید،

پایتان را کجا قرار دهید و یا در چه زمانی ترمز کنید.با بیانی ساده تر شما مهارت دوچرخه سواری را کسب می کنید

و استعداد آن را دارید همچنین خودتان تصمیم گرفته اید که این مسیر را با دوچرخه طی کنید

و حالا کُوچ به شما می گوید از این مهارت به چه صورتی استفاده کنید و شما را با موانع مسیر آشنا می سازد.

همچینین به شما یا می دهد که چگونه این مهارت را در خودتان تقویت کنید.

فلسفه ی کُوچینگ کسب و کار

مشاور بیزینس کوچینگ

اینک با توجه به توضیحات بالا می توانیم پاسخ سوال “بیزینس کُوچینگ چیست؟” را بدهیم.

فلسفه بیزنیس کُوچینگ این است تمامی افراد دارای مهارت ها و استعداد های منحصر به فردی هستند که باید این موارد را کشف و در مسیر رشد و حرکت به کار بگیرند.

همه ی ما می توانیم مسیر دلخواه خودمان را برای زندگی و موفقیت پیش بگیریم

ولی با استفاده از بیزینس کُوچینگ می توانیم رسیدن به اهدافمان را تسریع ببخشیم.

هدف از کُوچینگ از بین بردن فاصله میان پتانسیل انجام دادن کار توسط افراد و عملکرد افراد است.

افراد با بیزینس کُوچینگ می توانند گزینه‌های روی میزشان را بهتر شناسایی کنند، راه‌ حل ‌های موجود را بهتر ببینند

و مهارت‌های موردنیاز خودشان را رشد و توسعه دهند.

به طور خلاصه :

افرادی که با وجود داشتن مهارت های لازم به نتیجه ی مطلوب نمی رسند

با کمک یک بیزینس کُوچ و استفاده از صنعت بیزینس کُوچینگ مسیر درست تر و سریع تر را پیدا می کنند

و در نهایت با ایجاد تغییر در رفتار خود و با انگیزه گرفتن از مربی مسیر موفقیت در کار و زندگی را طی می کنند.

راز موفقیت در رهبری کسب و کار

رهبری کسب و کار و آموزش بیزینس کوچینگ به معنای ترسیم چشم‌انداز کار و تحریک و ترغیب افراد یک مجموعه برای حرکت در راستای دستیابی به آن چشم‌انداز آرمانی است.

معمولاً تمایز رهبر و مدیر که هر دو نقش کلیدی در موفقیت کسب و کار دارند کار آسانی نیست.

تفاوت آن دو را می‌توان اینطور توصیف کرد که رهبر، کار درست را انجام می‌دهد و مدیر، کار را درست انجام می‌دهد.

به بیان دیگر رهبر همان کسی که هدف و نقشه راه را ترسیم می‌کند

و به افراد یک مجموعه شوق و انگیزه حرکت در این مسیر را القا می‌کند.

رهبری کسب و کار هم قواعد خاص خود را دارد و هم به چراغ راهی چون بیزینس کوچینگ و هوش مالی نیاز دارد

تا با شکوفایی درونی او زمینه ارائه بهترین عملکرد را فراهم سازند.

منبع: بهزاد عباسی

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

درخواست خود را جهت مشاوره تکمیل نمایید

  • اعداد با زبان انگلیسی وارد شود

جدیدترین مقالات

فهرست
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x