مدرس مهارتهای ارتباطی

۱۰ قدم برای بهبود مهارت‌های ارتباطی
توسط معصومه شیخی منتشر شده در مهر 1395 آخرین به‌روزرسانی خرداد 1399زمان مطالعه: ۶ دقیقه
آداب معاشرت۱۰ قدم برای بهبود مهارت های ارتباطی شما

چه بخواهید گفت‌وگوهای بهتری در زندگی اجتماعی‌تان داشته باشید، یا قصد ارائه‌ی بهتر ایده‌های‌تان را در محل کارتان داشته باشید، یا بخواهید رابطه‌ی گرم‌تر و صمیمی‌تری با اعضای خانواده‌تان داشته باشید، وضعیت مشابه است. شما می‌خواهید با افراد دیگری ارتباط برقرار کنید. این کار به نظر خیلی ساده می‌آید: باید منظور واقعی‌تان را بیان کنید. اما اغلب، مخاطب‌تان چیزی بسیار متفاوت از آنچه شما می‌خواهید بگویید، برداشت می‌کند. شما یک‌ چیز می‌گویید، طرف مقابل چیز دیگری می‌شنود و در نهایت سوءتفاهم، سردرگمی و اختلاف به وجود می‌آید. خوشبختانه این موضوع دردی نیست که درمان نداشته باشد. مشکلات ارتباطی را می‌توان به راحتی با یادگیری مهارت‌هایی در این زمینه حل کرد. در حقیقت ارتباط مؤثر یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است که می‌توانید بیاموزید. اما در عین حال یکی از مهارت‌هایی است که بسیاری از افراد تلاش زیادی برای کسب آن نمی‌کنند. در ادامه چند نکته‌ی اساسی برای بهبود مهارت‌های ارتباطی ارائه می‌شود که با به‌کارگیری آنها می‌توان روابطی همراه با احترام، اطمینان، احساس درک و تفاهم بنا نمود.

۱۰. مراقب زبان بدن‌تان باشید

اهمیت زبان بدن در مهارت‌های ارتباطی

شما به طرف مقابل‌تان می‌گویید که آماده‌ی صحبت کردن هستید، اما دست به سینه می‌ایستید. می‌گویید دارید به حرف‌های او گوش می‌کنید، اما سرتان را از موبایل‌تان بلند نمی‌کنید. اشارات غیر کلامی و نانوشته‌ی ما معمولا بیش از آنچه فکر می‌کنیم، احساس و افکار واقعی ما را آشکار می‌کنند. نحوه‌ی برقراری ارتباط چشمی با دیگران، نوع دست دادن و حتی طرز نشستن‌تان طی یک مصاحبه‌ی ویدئویی، همه جزئی از ارتباط هستند. فراموش نکنید که شما دائما در حال ارتباط برقرار کردن هستید، حتی وقتی که یک کلمه هم حرف نزنید. اگر می‌خواهید پیش از یک گفت‌وگوی مهم، اعتماد به نفس‌تان را افزایش دهید، یک ژست قدرت‌بخش را امتحان کنید. یا درک و تفسیر زبان بدن دیگران را یاد بگیرید تا بتوانید واکنش‌های مناسبی نشان دهید.

۹. از به کار بردن کلمات و آواهای غیرضروری پرهیز کنید
اهمیت فن بیان در مهارت‌های ارتباطی

تکرار آواهایی مانند «اِممم» یا «اِاا» هیچ کمکی به ارتقای سطح گفت‌وگوهای روزانه یا سخن‌رانی‌های‌تان نمی‌کند. این آواهای اضافه را حذف کنید تا متقاعدکننده‌تر به نظر برسید و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. یکی از راه‌های این کار این است که دقت کنید که چه زمان‌هایی در صحبت‌های‌تان از کلماتی مانند «اِممم» یا «مثلا» استفاده می‌کنید. هم‌چنین می‌توانید دست‌های‌تان را از جیب‌های‌تان دربیاورید یا فقط صبر کنید و پیش از شروع صحبت کمی مکث کنید. این سکوت‌های گاه‌به‌گاه بیش از دیگران، برای خودتان عجیب و مسخره به نظر می‌آید. مطمئن باشید.

حتما بخوانید: ۵ راه برای اینکه در صحبت‌ کردن تاثیرگذارتر باشیم
۸. برای گپ‌های معمولی و موقعیت‌های دیگر از قبل نمایش‌نامه‌ای در ذهن داشته باشید
گپ زدن برای تقویت مهارت‌های ارتباطی

گپ زدن یکی از هنرهایی است که افراد زیادی در آن مهارت ندارند. برای زمان‌هایی که در مواجهه با افرادی که به سختی آنها را می‌شناسید و سکوت‌های اجتناب‌ناپذیر و ناراحت‌کننده بین‌تان پیش می‌آید، داشتن یک نقشه‌ی ذهنی بسیار کمک‌کننده است. اینکه بدانید چطور سر صحبت را باز کنید یک هنر است، یعنی بتوانید موضوعاتی برای گپ زدن (خانواده، شغل، تفریح و سرگرمی، رویاها و آرزوها) پیدا کنید. هم‌چنین می‌توانید با اشتراک‌گذاری اطلاعاتی که می‌توانند برای پیدا کردن زمینه‌ی مشترک به شما و طرف مقابل‌تان کمک کنند، گپ زدن را به گفت‌وگو تبدیل کنید. گپ زدن در بلند مدت می‌تواند شما را به فردی خوشحال‌تر تبدیل کند.

۷. قصه بگویید
قصه‌گویی برای تقویت مهارت‌های ارتباطی

قصه‌ها بسیار قدرتمندند. آنها ذهن‌تان را فعال می‌کنند، از خراب شدن ارائه‌های شغلی جلوگیری می‌کنند، باعث می‌شوند متقاعدکننده‌تر به نظر برسیم، همچنین می‌توانند در موفق شدن در مصاحبه‌ها هم کمک‌کننده باشند. یاد بگیرید که چطور به یک قصه‌گوی افسانه‌ای تبدیل شوید. هم‌چنین می‌توانید از واژه‌ی «اما» بیشتر استفاده کنید تا داستان‌تان را سامان‌دهی کنید. هر کسی حداقل یک قصه خوب برای تعریف کردن در آستین دارد.

۶. سؤال بپرسید و حرف‌های طرف مقابل را تکرار کنید
سوال پرسیدن برای تقویت مهارت‌های ارتباطی

بیایید صادق باشیم… برای همه‌ی ما پیش آمده است که وقتی شخص دیگری حرف می‌زند، حواس‌مان پرت شده باشد یا صحبت‌های او را اشتباه شنیده باشیم. سؤال کردن و تکرار چند کلمه‌ی آخرِ طرف مقابل نشان می‌دهد که به آنچه او می‌گوید علاقه‌مندید و برای‌تان جالب است، همچنین شما را مجبور می‌کند که توجه و تمرکز داشته باشید و اگر در مورد نکته‌ای دچار سوءتفاهم شوید، به واضح شدن آن مطلب کمک می‌کند. برای نمونه: «پس درست متوجه شدم، می‌خواهید برای روز یک‌شنبه بلیت‌ بخرید؟»

این کار همچنین برای گپ زدن و پر کردن سکوت‌های ناخوشایند نیز مناسب است. به جای اینکه سعی کنید گفت‌وگو را حول موضوعاتی اجباری مانند آب‌وهوا ادامه دهید، از طرف مقابل سؤال بپرسید و به پاسخ‌های او واکنش نشان دهید. مثلا: «برنامه‌تون برای تابستون چیه؟» یا «آخرین کتابی که خوندید چی بوده؟» شگفت‌زده شدن از شگفت‌انگیز بودن مهم‌تر است.

۵. حواس‌پرت‌کن‌ها را کنار بگذارید
کنار گذاشتن موبایل برای تقویت مهارت‌های ارتباطی

هنگامی که کسی با شما حرف می‌زند یا قرار است که با او وقت بگذرانید، وَر رفتن با موبایل‌تان بسیار بی‌ادبانه است. شاید خلاص شدن از دست همه‌ی چیزهایی که حواس‌مان را پرت می‌کنند یا کنار گذاشتن تکنولوژی به طور کل، ممکن نباشد، اما همین که به خودمان زحمت بدهیم و سرمان را از روی گوشی یا تبلت‌مان بلند کنیم، به شدت روی ارتباطات‌مان با دیگران تاثیرگذار است.

۴. پیام‌تان را برای مخاطب‌تان متناسب کنید
اختصاصی کردن پیام برای بهبود مهارت‌های ارتباطی

افرادی که بهترین ارتباط‌ها را دارند، بسته به اینکه طرف مقابل‌شان کیست، صحبت‌های‌شان را تنظیم می‌کنند. شما احتمالا برای صحبت کردن با همکارها یا رئیس‌تان در مقایسه با هنگامی که با مخاطب خاص‌، فرزندان‌ یا بزرگتر‌های‌تان حرف می‌زنید، زبان و کلام متفاوتی در پیش می‌گیرید. هنگامی که سعی می‌کنید پیامی را به کسی منتقل کنید، همواره تلاش کنید که دیدگاه او را نیز مدنظر داشته باشید.

۳. مختصر و مفید باشید
مختصر و مفید

یک مخفف برای واژه‌ی «BRIEF» به معنای «مختصر» در زبان انگلیسی وجود دارد که از سرنام‌های کلمات زیر تشکیل شده است:

Background: زمینه‌چینی

Reason: دلیل

Information: اطلاعات

End: پایان

Follow-up: پی‌گیری

این مخفف برای این است که در هنگام ایمیل نوشتن به شما کمک کند تا همه‌ چیز را بیان کنید و در عین حال، مختصر و موجز باشید. این سیاست خوبی برای ارتباطات کلامی و نوشتاری است (همیشه می‌دانم به عنوان یک نویسنده، کارم این است که پیامم را به طور واضح بیان کنم و هر چه سریعتر این مقاله را هم تمام کنم. نگران نباشید، تنها دو مورد دیگر در این لیست باقی مانده است!).

۲. همدلی‌تان را تقویت کنید
همدلی

ارتباط یک خیابان دوطرفه است. اگر تمرین کنید که دیدگاه‌های مخالف را نیز در نظر بگیرید، می‌توانید دشواری و اضطرابی را که گاهی هنگام ارتباط برقرار کردن با دیگران دارید، کاهش دهید. برای نمونه، وقتی که مخاطب خاص‌تان می‌گوید خسته‌تر از آن است که بتواند حرف بزند، متوجه می‌شوید که منظورش واقعا چیست. همدلی کردن به شما کمک می‌کند که حتی بخش‌های ناگفته‌ی ارتباط‌تان با دیگران را نیز بهتر درک کنید و کمک می‌کند که واکنش‌های مؤثرتری نشان دهید.

حتما بخوانید: تقویت مهارت گوش دادن؛ ۱۰ اصلی که شما را تبدیل به شنونده سراپا گوش می‌کند
۱. گوش دهید، واقعا گوش دهید
گوش دادن

در پایان، با به کار بردن نکات بالا، بهترین کاری که می‌توانید برای بهبود مهارت‌های ارتباطی‌تان انجام دهید، این است که یاد بگیرید واقعا گوش دهید، توجه کنید و اجازه دهید طرف مقابل حرفش را بزند، بدون اینکه صحبتش را قطع کنید. ما می‌دانیم که این کار سختی است، اما «یک گفت‌وگوی خوب، مجموعه‌ای از واژگان است که به زیبایی با گوش دادن پیوند خورده باشد.» در این صورت، حتی اگر سبک‌های ارتباطی‌تان با هم سازگار نباشد، دستِ کم درک درستی از یک‌دیگر خواهید داشت و می‌توانید امیدوار باشید که مخاطب‌تان هم با همان دقت به حرف‌های شما گوش می‌دهد.

مهارت های ارتباطی | اهمیت انواع مهارت های ارتباطی
نویسنده : هنر زندگی
انسان موجودی اجتماعی است وهمین امر لزوم داشتن مهارت های ارتباطی را مشخص‌تر می‌کند. مهارت های ارتباطی به طور کلی شامل دو نوع مهارت کلامی و غیر کلامی می‌شوند. وجود این مهارت‌ها در روابط بین فردی، کاری، تحصیلی و مکاتباتی بسیار ضروری است. مهارت‌های ارتباطی قابل یادگیری بوده و می‌توان با تمرین و آموزش آن‌ها را در خود تقویت کرد. اما همین ارتباطات گاهی سبب آسیب می‌شوند پس باید درک عمیقی از فرآیند ارتباطات برای موفقیت در جنبه‌های مختلف زندگی داشته باشید. عدم برقراری ارتباط موثر با دیگران می‌تواند به دلایل مختلفی چون عدم اعتماد به نفس و یا مشکلات دوران کودکی رخ دهد. ریشه یابی ناتوانی فرد در عدم برقراری ارتباط در جلسات مشاوره روانشناسی قابل بررسی است. در ادامه مطلب به بیان اهمیت مهارت‌های ارتباطی و انواع آن می‌پردازیم.

مهارت های ارتباطی
مهارت ارتباطی به توانایی فرد برای انتقال اطلاعات به دیگران به صورت موثر و کارآمد گفته می‌شود. مهارت ارتباطی عمیق و کارآمد می‌تواند باعث بهبود ارتباطات بین فردی و تجاری شود، در نتیجه رضایت از زندگی نیز افزایش پیدا می‌کند. اولین مرحله در ارتباط گرفتن با دیگران تولید اطلاعات و سپس پیدا کردن راهی برای رساندن اطلاعات به دیگران است. فرآیند برقراری ارتباطات صحیح علاوه بر اطلاعات، به شیوۀ انتقال آن‌ها نیز بستگی دارد. هر کسی به شیوه خاصی از مهارت های ارتباطی برای انتقال پیام استفاده می‌کند. هر چه فرد بر دیگر مهارت های زندگی تسلط بیشتری داشته باشد، به شیوه بهتری با دیگران ارتباط برقرار می‌کند. برای کسب اطلاعات در زمینه ارتباط کلامی کلیک کنید.

اهمیت افزایش مهارت های ارتباطی در زندگی
تقویت مهارت های ارتباطی در شکل گیری یک ازدواج موفق، دوستی‌های پایدار، فرصت‌های شغلی بیشتر و پیشرفت در زمینه‌های مختلف نقش دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ازدواج موفق کلیک کنید.

شما با مهارت های ارتباطی می‌توانید به جایگاه‌های بالاتری در زمینه کاری خود دست یابید و به راحتی تبدیل به مدیری موفق و ثروتمند شوید. از همه مهم‌تر این مهارت‌ها در برقراری ارتباط با دیگران اعتماد به نفس شما را بالا برده و دید مثبت‌تری نسبت به خودتان ایجاد می‌کند. افزایش مهارت‌های ارتباطی در میان اعضای خانواده، به ویژه در ارتباط با فرزندان، در شکل‌دهی یک خانواده سالم به شما یاری می‌رساند. برای آگاهی بیشتر از نحوۀ ارتباط موثر با فرزندان از مشاوره خانواده و بهبود ارتباطات در دیگر زمینه‌ها از مشاوره روانشناسی بهره ببرید. برای کسب اطلاع بیشتر از خانواده سالم کلیک کنید.

انواع مهارت های ارتباطی کلی
مهارت های ارتباطی کلی چند نوع دارند که عبارتند از:

1. مهارت های انتقال پیام
این مهارت‌ها شامل مهارت‌های ارتباط کلامی و ارتباط غیر کلامی می‌شوند. مهارت‌های کلامی به کلمات و جملات بیان شده و دیگر اصواتی که منجر به انتقال اطلاعات و معانی می‌شوند، مربوط است. مهارت‌های غیر کلامی بیشتر به زبان بدن مربوط می‌شوند که چگونه علاوه بر صحبت کردن با استفاده از حرکات بدنی، چهره، طرز نشستن و ایستادن بر دیگران تاثیر گذاشته و در مواقعی پیامی را به آن‌ها انتقال دهید. برای کسب اطلاع بیشتر از ارتباط غیر کلامی کلیک کنید.

2. مهارت های دریافت پیام
مهارت‌هایی که با استفاده از آن‌ها پیام‌های مخاطب دریافت می‌شوند. در این مورد، مهارت‌های خوب گوش دادن، مشاهدۀ با جزئیات و پاسخ دادن مدنظر است. برای کسب اطلاعات در زمینه مهارت گوش دادن کلیک کنید.

انواع مهارت های ارتباطی جزئی
مهارت‌های ارتباطی جزئی انواع مختلفی دارند و به شرح زیر هستند:

1. مهارت‌ های ارتباطی بین فردی
پرورش این مهارت‌ها در ارتباط روزمره با دیگران بسیار اهمیت دارد. افزایش و تقویت مهارت‌های بین فردی با استفاده از تقویت مهارت‌های انتقال و دریافت پیام صورت می‌گیرد. برای افزایش این مهارت ارتباطی در خود، نکات زیر را به کار بگیرید. این نکات شما را در برقراری ارتباط موثر و صلح آمیز با دیگران یاری می‌دهد.

در مرحلۀ اول باید شنوندۀ خوبی باشید. اینکه به چه میزان بتوانید پیام خود را به مخاطب برسانید به درک عمیق گفته‌های طرف مقابلتان بستگی دارد. برای نشان دادن علاقه خود به صحبت‌ها دیگران، از آن‌ها سوال بپرسید. برای کسب اطلاعات در زمینه روابط اجتماعی کلیک کنید.

معمولا افراد به سمت کسانی جذب می‌شوند که علاقۀ واقعی آن‌ها را نسبت به برقراری ارتباط ببینند. سعی کنید همواره در ارتباط با دیگران لبخند بزنید و خوشرو باشید. تماس چشمی با دیگران از موثرترین روش‌های برقراری ارتباط موثر است. درک دیدگاه‌های مختلف و شنونده بودن آن‌ها به روابط عمیق و دوستانه کمک زیادی می‌کند. همیشه در جمع‌ها ابراز وجود کنید و منفعل نباشید. این کار باعث می‌شود دیگران شما را فردی اجتماعی و جذاب بدانند. البته نباید در مورد زمینه‌ای که اطلاعات ندارید گزافه گویی کنید.

2. مهارت های ارتباط کاری
یادگیری مهارت‌های کاری نقش بسیار زیادی در بهبود اخلاق کارکنان، تولیدات بالاتر، افزایش فروش و رضایت مشتری ایفا می‌کند. در بسیاری مواقع مدیران شرکت‌های موفق مبالغی را برای آموزش مهارت های ارتباطی کاری برای کارمندان خود هزینه می‌کنند. برای داشتن ارتباط با کیفیت در زمینۀ کاری تمام انرژی خود را بر روی درک مخاطبتان صرف کنید. برای این کار از تقویت مهارت‌های کلامی و غیر کلامی بهره ببرید.

3. مهارت‌ های ارتباطی نوشتاری
تقویت مهارت نوشتن، درک پیام‌های نوشتاری شما را برای خواننده عمیق‌تر کرده و تاثیر بیشتری بر او می‌گذارد. ارتباطات نوشتاری شامل نامه‌ها، ایمیل‌ها، یادداشت‌ها و خبرنامه‌ها می‌شود. نوشته شما باید به شکل مناسبی آغاز شود و مقدمه‌ای جذاب داشته باشد. کلید ارتباط نوشتاری، مشخص کردن و وضوح هدف از انتقال پیام است. برای مثال می‌توانید از جملۀ (در این نامه قصد دارم تا شما را ازعلاقۀ خودم به موضوع … آگاه کنم) استفاده کنید. لحن مکالمه، استفاده از دستور زبان مناسب و املای درست کلمات، از نکات قابل توجه در یک ارتباط نوشتاری موثر هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر از مهارت نوشتن کلیک کنید.

نکاتی برای افزایش مهارت های ارتباطی
1. به زبان بدن خود در ارتباط با دیگران اهمیت دهید و از آن در جهت مثبت و تاثیرگذاری بیشتر استفاده کنید. برای مثال دست به سینه ایستادن، نگاه کردن به اطراف و گوشی موبایل، نشان می‌دهد که تمایلی به صحبت‌های طرف مقابل ندارید. برای کسب اطلاعات در زمینه ارتباط چشمی کلیک کنید.

2. از واژه‌ها و اصوات تکراری مانند (اوهوم یا اااا…) بیش از اندازه استفاده نکنید. تکرار مداوم آن‌ها سطح ارتباطات بیانی شما را پایین می‌آورند.

3. همیشه در ذهن خود داستان یا ماجرای خوبی برای تعریف کردن داشته باشید. این کار باعث می‌شود که ذهن شما فعال تر باشد و گفته‌هایتان متقاعد کننده‌تر به نظر برسند.

4. مخاطب خود را بشناسید و با هر کس متناسب با خودش ارتباط برقرار کنید.

5. همیشه انتقال پیام‌ها (چه کلامی و چه غیر کلامی) به صورت مختصر و مفید تاثیر گذارتر است و مانع از خستگی شنونده نیز می‌شود. افزایش مهارت همدلی در برقراری ارتباطات نیز باعث کاهش تنش و اضطراب در روابط خواهد شد. برای کسب اطلاع بیشتر از مهارت همدلی کلیک کنید.

مهارت های ارتباطی زوجین
تحقیقات نشان داده که زوجین موفق در زندگی مشترک، مهارت های ارتباطی بسیار خوبی دارند و به بهترین نحو با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. زوجین موفق، در زمان و مکان درست با یکدیگر حرف می‌زنند. در حین صحبت راجع به مشکلات و ناراحتی‌ها، احترام یکدیگر را نگه می‌دارند و رازها و مشکلات خصوصی‌شان را برای دیگران فاش نمی‌کنند. تقویت مهارت های ارتباطی از اصول اساسی در تشکیل یک زندگی مشترک موفق است. مشاوره خانواده در ایجاد یک ارتباط موثر به شما کمک می‌کند. برای اطلاع بیشتر از مشاوره خانواده کلیک کنید.

مهارت های ارتباطی کودکان
آموزش مهارت های ارتباطی به کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد چراکه بچه‌ها بسیار انعطاف پذیر هستند و با آموزش از دوره کودکی می‌توانید مهارت های ارتباطی را در شخصیت فرزند خود نهادینه سازید. کودکانی که مهارت های ارتباطی صحیح را نمی‌دانند، در اجتماع دچار مشکل شده و به تدریج خجالتی و منزوی خواهند شد. به همین دلیل ضروری است که با کمک یک روانشناس، مهارت های ارتباطی را به فرزندان خود بیاموزید. متخصصان مرکز مشاوره حامی هنر زندگی در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‎تان کنند.

 

انسان موجودی اجتماعی است و نیاز به ارتباط با هم نوع دارد ، برقراری ارتباط مؤثر مهارتی است که باید آن را یاد گرفت . ارتباط فرایند ارسال و دریافت پیام های کلامی و غیر کلامی است ، ارتباط کلامی سهم کمتری از ارتباط غیر کلامی در فرآیند ارتباط دارد ولی در جای خود بسیار مهم است . در کل ارتباط یعنی فرایندی که از طریق آن ، افکار ، عقاید ، احساسات و هیجان های خود را ابراز کرده و افکار و احساسات دیگران را دریافت می کنیم . در این مقاله به بررسی مهارت‌ ارتباطی می پردازیم .

 

 

مهارت‌ ارتباطی چیست
ارتباط عبارت است از فرایند ارسال و دریافت پیام . با توجه به این تعریف ، هر ارتباطی مستلزم حضور دو یا چند واحد اجتماعی است ، یعنی ارتباط می تواند بین دو یا چند نفر ، یک نفر و یک رسانه و غیره صورت می گیرد . هدف اصلی از برقراری ارتباط ، انتقال پیام است . این پیام می تواند به صورت کلامی یا غیر کلامی منتقل شود . در واقع یک پیام را می توان به صورت آشکار یا ضمنی منتقل کرد . هر گونه اشکالی در انتقال پیام می تواند باعث اختلال در ارتباط گردد . برای مثال ممکن است پیام به صورت کامل منتقل نگردد یا این که یک نفر پیامی را ارسال کند ولی فرد مقابل مفهوم دیگری را دریافت نماید . یا حتی کسی پیامی را بفرستد ولی دیگری هیچ پیامی را دریافت نکند ، از این موارد معمولاً به عنوان ” سوءتفاهم ” یاد می شود . مهارت‌ ارتباطی ، ارتباطی است که راه را بر سوءتفاهم های احتمالی ببندد . در کل مهارت ارتباطی یکی از مهارت های اصلی در زندگی است که به افراد خجالتی کمک می کند بتوانند با دیگران ارتباط بهتری داشته باشند .

 

مولفه ‌های ارتباط
ارتباط جنبه های مختلفی دارد ، مولفه های ارتباط شامل محتوای کلامی و غیرکلامی است . عناصر کلامی ارتباط شامل آن وجهی از ارتباط هستند که اختصاصاً به محتوای کلامی و فرایند بیان کلامی مربوط می شوند . منظور از محتوای کلام ، آن چیزی است که بر زبان می آوریم . عناصر غیر کلامی ارتباط شامل آن جنبه ای از ارتباط هستند که به جنبه هایی غیر از محتوای کلامی و فرایند بیان کلامی مربوط می شوند . در این مقوله می توان تن صدا ، آهنگ صدا ، تماس چشمی ، حالات چهره ای ، ژست ها ، حالات بدنی ، و گوش دادن را نام برد .

 

* محتوای آشکار (کلامی)

 

* محتوای پنهان (غیر کلامی)

 

محتوای آشکار (کلامی)
ارتباط کلامی به معنای صحبت کردن با دیگران است . این بعد بخش بسیار کوچکی از ارتباط را شامل می شود . در ارتباط کلامی مؤثر افراد می ‌توانند آزادانه و با جملات مناسب از انتظارات و احساسات خود حرف بزنند ، درخواست های خود را بیان کنند و از دیگری بخواهند رفتارش را تغییر دهد

 

بیان انتظارات : ابراز خواسته ها و انتظارات جزء مهمی در ارتباط و روابط صمیمانه که روابط زناشویی جزیی از آن است می ‌باشد . برای ابراز انتظارات می توان از جمله‌ های ساده‌ زیر استفاده کرد :

 

* انتظار دارم که …

 

* خواسته ام این است که. …

 

بیان احساسات : بیان احساسات در روابط بین فردی و زناشویی اهمیت زیادی دارد . این کار چندان دشوار نیست و اگر تمرین کنید می توانید مانند افراد برونگرا به راحتی احساسات مثبت و منفی خود را ابراز کنید . در واقع آن چه که باعث می شود زوج‌ ها به هم نزدیک شوند ، ابراز احساس عشق و علاقه است . ابراز دل خوری ها و رنجش ها نیز زوج‌ ها را به هم نزدیک می کند و مانع از این می شود که پیوند هیجانی بین آن ها کمرنگ و ضعیف شود . برای ابراز احساسات بهتر است از جملاتی استفاده کرد که با ” من ” شروع می‌ شوند مانند :

 

* من احساس خشم می‌ کنم

 

* من غمگین هستم

 

درخواست کردن : یکی از نشانه ‌های ارتباط مؤثر این است که دو طرف به راحتی ‌بتوانند درخواست های خود را مطرح کنند . بهترین روش درخواست کردن استفاده از کلماتی مثل لطفاً ، خواهش می کنم و … است . درخواست برای تغییر رفتار یکی از مهم ترین بخش های ارتباط کلامی است و در روابط زناشویی اهمیت زیادی دارد . درخواست‌ از دیگری برای تغییر رفتارش بهتر است در یک جمله سه بخشی صورت گیرد . بخش اول آن می تواند احساس فرد ، بخش دوم توصیف رفتار طرف مقابل و بخش سوم بیان انتظار باشد البته می توان بخش اول و دوم را جابجا کرد . برای مثال :

 

* ” ناراحت می شم دیر می‌ کنی و خبر نمی‌دی انتظار دارم از قبل منو در جریان بذاری ” .

 

* ” موقع صحبت کردن حرفمو قطع می کنی و این منو ناراحت می کنه ، انتظار دارم بذاری صحبت من تموم شه ” .

 

 

**** موانع ارتباط کلامی ****

 

گوش ندادن : وقتی کسی صحبت می کند و شما گوش نمی دهید یعنی یک مانع بر سر راه ارتباط مؤثر قرار دارد . طرف مقابل احساس می کند که اهمیت چندانی برایش قائل نیستید .

 

ادبیات نامناسب: استفاده از کلمات و جملات نامناسب باعث بروز سوء تفاهم می ‌شود. در بسیاری از موارد افراد بیان می کنند که ادبیات نامناسب در ارتباط کلامی عزت نفسشان را خدشه دار کرده است .

 

باید و نباید : بایدها و نبایدها الزام آور هستند . بایدها و نبایدهایی که برای دیگران به کار می ‌بریم می توانند باعث بروز سوء تفاهم و تنش در روابط بین فردی شوند . مثلاً : ” تو باید به من کمک کنی ” ” تو نباید دیر برسی ” . یکی از راه‌ های کاهش تنش در روابط زناشویی پرهیز از استفاده از باید ها و نباید ها است به جای آن می توان از جملات : ” بهتر است “، یا “بهتر نیست ” استفاده کرد . مانند : ” بهتر نیست قبل از تأخیر ، منو در جریان بذاری ؟ ”

 

محتوای پنهان (غیر کلامی)
ارتباط غیرکلامی بخش مهمی از ارتباط و است . مشخصه‌ی ارتباط غیر کلامی گوش دادن ، توجه به حالت های چهره ‌ای و اندامی و زبان بدن است که در ادامه توضیح داده می شوند :

گوش دادن : گوش دادن با شنیدن متفاوت است . وقتی گوش می دهید توجه می کنید ، نگاه می کنید ، حضور ذهن دارید و حالت های چهره‌ای شما هم به گوینده نشان می دهد که در حال گوش دادن هستید . از موانع گوش دادن می توان به خیال پردازی ، نگاه نکردن ، کار کردن در حین گوش دادن ، قضاوت کردن درباره‌ گوینده ، سرگرم بودن با تلفن همراه و … اشاره کرد .

حالت‌های چهره‌ای : حالت‌ های چهره ‌ای مواردی مانند لحن کلام ، آهنگ صدا ، حرکات ابروها ، ریشخند ، پوزخند و حالت نگاه را در بر می گیرند .

وضعیت اندامی : وضعیت اندامی نحوه‌ استفاده از دست ها ، نحوه‌ی راه رفتن و نشستن می توانند در روند رابطه اختلال ایجاد کنند فرض کنید کسی در حال صحبت است و شنونده با دست هایش بازی می کند و یا سرش را به اطراف تکان می دهد ، راه می ‌رود و … تشخیص زبان بدن به افراد کمک می کند ارتباط موثرتری داشته باشند .

**** موانع ارتباط غیر کلامی ****

* به اطراف نگاه کردن ( بی‌ علاقگی )

* ابرو بالا انداختن ( مخالف بودن )

* فشردن لب ها و دندان ها

* اخم کردن

* کوبیدن انگشت روی میز ( بی‌ صبری )

* دور نگهداشتن خود از فرد

* به طرف عقب لم دادن و دور شدن از گوینده

* عدم اظهار هر گونه تشویق مانند : درهم قفل کردن دست ها و بازوها ، پاها را روی هم انداختن برای جمع و جور کردن خود ، دست های لرزان ، پاهای مرتعش ( به نشانه ترس ) و …

* احوالپرسی سرد و بی روح

* بی حرکت ماندن

* تماس نگرفتن فیزیکی به طور عام و کلی

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

درخواست خود را جهت مشاوره تکمیل نمایید

  • اعداد با زبان انگلیسی وارد شود

جدیدترین مقالات

2

question_answer0
فهرست
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x