دات نت نیوک
X

مدرس تحلیل رقبا

استراتژی - تحلیل اهداف رقبا
زمانی که از تحلیل استراتژیک رفتار رقبا صحبت می کردیم توضیح دادیم که استراتژی، زمانی معنا پیدا می کند که رقیبان خود را به درستی بشناسیم و آنها را به خوبی تحلیل کنیم.

برخی از رقیبانی که در نگاه اول جدی گرفته نمی شوند را مطرح و طبقه بندی کردیم.

مدرس تحلیل رقبا اذعان دارد همچنین با اشاره به تحلیل گروههای استراتژیک، توضیح دادیم که به همان اندازه که فراموش کردن و جدی نگرفتن یک رقیب می تواند خطرناک باشد، اینکه همه را رقیب فرض کنیم و هر کسی که کالا یا خدمتی شبیه ما را عرضه میکند، رقیب در نظر بگیریم، اشتباه است.

مدرس تحلیل رقبا Lecturer competitor analysis

نقش مدرس تحلیل رقبا در طرح کسب و کار یکی از بخش‌های کلیدی و جالب توجه طرح است. به دو دلیل کلی این بخش برای مطالعه‌کنندگان بیرونی جالب توجه است. اول اینکه اگر این بخش به خوبی کار شده باشد، نشان می‌دهد که شما با آگاهی از بازار، وارد بازار می‌شوید. دوما نشان دهنده تفاوت شما نسبت به رقبا است. در نتیجه تمام نوآوری‌ها و مزیت‌های رقابتی در این بخش به سرمایه‌گذار چشمک می‌زند. این بخش یک چالش هم دارد:

نظارت بر بازار بررسی فرایند و سیر تحولی کسب و کار رقبا است، نه صرفه وضعیت کنونی آنها

اگر تمام موضوعات داخلی کسب و کار رقبا خوب پیش رود، موضوع بازار و رقبا بسیار می‌تواند غیر قابل پیش بینی باشد. همچنین این عوامل از عوامل محیطی هستند که بر کسب و کار تاثیرگذار هستند. اما این عوامل الزاما تاثیرپذیر از کسب و کار شما نیست.

مدرس تحلیل رقبا تاکید می‌کند که تحلیل رقبا می‌تواند بسیار پر جزئیات و زمان‌بر باشد. اما تلاش کنید در حد کفاف اطلاعات جمع کنید. در این بخش به شما ابزاری می‌دهیم تا تحلیل رقبا را ساده و بدون صرف زمان اضافی پیش ببرید.  

مدرس تحلیل رقبا Lecturer competitor analysis

رقابت

گام اول تحلیل رقبا: مشخص کنید رقیب شما کیست؟
مدرس تحلیل رقبا می گوید اولین مرحله تحلیل رقبا شناسایی کسب و کارهای فعال بازار مورد نظر شماست. نگران نباشید کار سختی پیش رو ندارید. شاید ساده‌ترین کار جست و جو در گوگل باشد. اگر فرصت دارید بد نیست به نمایشگاه‌های تخصصی صنعت خود هم سر بزنید و از نزدیک با رقبای بالقوه آشنا بشوید. بازدید از شهرک‌های صنعتی هم در صورت امکان می‌تواند راهکار مناسبی باشد. سعی کنید به عنوان مشتری، با رقبا تماس بگیرید و ببینید چکونه با شما برخورد می‌کنند. آنها را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید. وبسایتشان را بررسی کنید. حتی بهتر است با مشتریان آنها هم در ارتباط باشید و از نقاط ضعف‌شان از دید مشتری آگاه شوید.

مدرس تحلیل رقبا Lecturer competitor analysis

نکته مهم این است که رقبا را صحیح شناسایی کنید. بعضی رقبا شاید در محل فعالیت شما خودشان حضور متمرکز نداشته باشند. یا اینترنتی کار می‌کنند یا از طریق نمایندگان و همکاران فروششان در بازار مورد نظر شما فعال هستند. به هر حال باید ردپای هر نوع رقیبی را در بازار هدف خود بررسی کنید و برای هر کدام پروفایلی داشته باشید. چند راه ساده برای شناخت رقبا به شرح زیر است:

فروش کالا و خدمات مورد نظرتان را در گوگل جست و جو کنید تا فروشندگان را شناسایی کنید
سایت‌هایی مثل کتاب اول را بررسی کنید
نشریات تخصصی و وبسایت‌های تخصصی صنعت خود را بررسی کنید و ببینید چه شرکت‌هایی در آن تبلیغ می‌کنند
از مصرف‌کنندگان نهایی کسب و کارهای فعال این صنعت راجع به برندهای مطرح بپرسیم