یک برند قابل تشخیص و دوست داشتنی یکی از با ارزشترین دارایی است که یک شرکت در اختیار دارد درواقع برندینگ یا برندسازی بخش مهمی از فرآیند رشد و توسعه کسبوکارها به شمار میرود. تمام سازمانها به دنبال ایجاد رابطهای احساسی و پایدار با مشتریان خود هستند تا از طریق آن بتوانند به جایگاه مناسب در بازار دست یابند اما به یاد داشته باشید که برند سازی بسیار بیشتر از یک آرم (لوگو) جالب یا یک تبلیغ خوب است. بنابراین برای داشتن موقعیت رقابتی مناسب، شما نیاز به یک برند یا نام تجاری خوب و آشنایی با فرآیند ایجاد آن یعنی برندینگ دارید. قبل از اینکه به آموزش برند و برندسازی و اهمیت آن و چگونگی برند سازی بپردازم، بیایید به اصول اولیه بازگردیم:
برند چیست؟
برند درواقع واژه، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که تصویری متمایز از محصولات شما نسبت به محصولات رقبا میسازد یا مجموعهای از ویژگیهایی است که یک سازمان را از سازمان دیگر متمایز میکند.
به زبان ساده برند و برندسازی قولی است که به مشتریانتان میدهید و به آنها میگویید که انتظار چه نوع محصولات و خدماتی را از شما داشته باشند.
موسس آمازون، جف بزوس، حتی بهتر میگوید:
«برند شما همان چیزی است که دیگران وقتی در اتاق نیستید، درباره شما میگویند.»
برند شما شهرت شماست!
بنابراین برند فقط ویژگی جسمی نیست بلکه احساساتی را که مصرفکنندگان نسبت به شرکت یا محصول دارند نیز میباشد.
این ترکیب از نشانههای جسمی و عاطفی هنگامی ایجاد میشود
که در معرض نام، لوگو، هویت بصری یا حتی پیام ابلاغ شده قرار گیرد.
محصولی را میتوان توسط سایر افراد یک بازار به راحتی کپی کرد، اما یک برند همیشه بینظیر خواهد بود.
به عنوان مثال ، Pepsi و Coca-Cola بسیار شبیه به هم هستند،
اما به دلایلی، برخی از افراد بیشتر با Coca-Cola و برخی دیگر با Pepsi ارتباط دارند.
برندینگ پپسی و کوکاکولا
به طور خلاصه، یک برند احساسات شخص در مورد یک محصول یا شرکت خاص است.
هر فرد نسخه خاص خود را ایجاد میکند
و برخی از برندها به دلیل احساس مصرفکننده نسبت به آنها، محبوبیت خود را افزایش یا کاهش میدهند.
برندینگ چیست؟
در پاسخ به سوال برندینگ چیست باید بگوییم که فرآیند ایجاد نام یا تصویری منحصربهفرد از یک محصول در ذهن مشتریان است.
هنگام برندینگ یا برندسازی، شما به کمی زمان، کمی تحقیق و درکی عمیق از نحوه عملکرد خود نیاز دارید
تا برندی بهیادماندنی با پیامی قوی داشته باشید.
برند و برندسازی قطعاً یک فرایند تکرارشونده است.
با این حال، تلاش مداوم منجر به ایجاد روابط طولانی مدت و ارتباط با قلب مشتریان خواهد شد.
این میتواند منجر به افزایش مداوم در فروش، پروژههای بیشتر، مراجعه به کلمات و حمایت از محصولات یا خدمات شما شود.
اکنون، داشتن برند موفق و برندسازی ساده است؟
حقیقت این است: برند و برندسازی یک شبه اتفاق نمیافتد … یا حتی در چند ماه.
اهمیت برندینگ یا برندسازی
نام تجاری یا برند شما احتمالاً یکی از مهمترین داراییهای سازمانتان است.
این به سازمان شما هویت میبخشد، کسب و کار شما را به یاد ماندنی میکند،
مصرفکنندگان را ترغیب به خرید از شما میکند،
از بازاریابی و تبلیغات پشتیبانی میکند و باعث افتخار کارمندانتان میشود.
حال چگونه برند سازی کنید؟
برندسازی یک فرآیند پیچیده است که نیاز به برنامهریزی دقیق و رویکرد حساب شده دارد.
هنگام ساختن یک برند قدرتمند چیزهای زیادی باید در نظر بگیرید که به برخی از آنها در زیر اشاره کردیم:
۱٫ ابتدا بازار هدف خود را مشخص کنید
ابتدا در مورد شناخت مشتریان هدف خود فکر کنید و آنها را درک کنید.
برای برقراری ارتباط موثر، باید عناصر مؤثر بر مشتریان هدف خود را شناسایی کرده و روی اعمال نفوذ آنها تمرکز کنید.
به همین دلیل، پیام و تصویر شما باید برای بخش خاصی از جامعه منحصربهفرد باشد.
تلاش برای جذب همه افراد کار بیهودهای است.
با یک یا دو گروه از مشتریان کلیدی شروع کنید و بهآرامی ازآنجا رشد کنید.
در مورد این گروهها منتقدانه فکر کنید، آنها چه کسانی هستند؟ چه نیازی دارند؟
چه میخواهند؟ چگونه عمل میکنند؟ آنها چه دوست دارند؟
چه چیزی باعث ایجاد انگیزه و جذب آنها میشود؟ و چگونه میخواهید با آنها صحبت کنید؟
۲٫ مخاطب مورد نظر خود را تعیین کنید
پایه و اساس ایجاد برندینگ تعیین مخاطب مورد نظر است که روی آن تمرکز خواهید کرد.
شما نمیتوانید همه را خوشحال کنید، بنابراین یاد بگیرید که بهترین برند سازی ممکن را برای مجموعه خاصی از کاربران ایجاد کنید.
سعی نکنید همه را خوشحال کنید. این غیرممکن است.
نگران نباشید؛ خودتان باشید؛ حتی اگر این بدان معنا باشد که چیزهایی را بگویید که هیچکس دیگری نخواهد گفت.
به یاد داشته باشید، کار شما کسب رضایت همه نیست.
شما در کسبوکاری هستید که باید آن را توسعه دهید، نه اینکه همه را خوشنود کنید.
هنگام برندینگ، این نکته را به خاطر بسپارید که دقیقاً به چه کسی میخواهید برسید.
رسالت و پیام خود را متناسب با نیازهای دقیق آنها تنظیم کنید. رفتارهای دقیق و سبک زندگی مصرفکنندگان خود را بفهمید.
۳٫ در برندینگ باید هدف داشته باشید و ارزش خلق کنید
هدف پشت برند خود را کشف کنید. هر برند موفق پشت سر خود هدف قدرتمندی دارد.
چهار سؤال وجود دارد که باید هنگام تعیین هدف از برند خود بپرسید:
• چرا وجود دارید؟
• چه چیزی شما را متمایز میکند؟
• چه مشکلی را حل میکنید؟
• چرا مردم باید مراقبت کنند؟
شما از این ایدهها برای آگاهی از برند خود، از طریق شعار (tagline)، نام، صدا، پیام، داستانها، تصاویر و موارد دیگر استفاده خواهید کرد.
مطالعات نشان میدهد که ۵۰٪ از مصرفکنندگان در سراسر جهان میگویند که در حال حاضر براساس ارزش و تأثیر نام برند یک شرکت خریداری میکنند.
بنابراین باید بسیار تلاش کنید تا بتوانید برندینگ خود را از دیگران متمایز کنید.
سیمون سینک (Simon Sinek) متخصص رهبری، الگوی تأثیرگذاری را با نام «دایره طلایی» بیان کرده است که میتواند در شناسایی هدف پشت هر کاری در کسب و کار یا زندگی کمک کند.
۳ قسمت از دایره طلایی به صورت زیر تعریف میشوند:
• چه چیزی (What): محصولات یا خدماتی که به مشتریان خود ارائه میدهید
• چگونه (How): چیزهایی که شما را از رقابت متمایز میکند
• چرا (Why): دلیل اشتیاق و دلیل وجود شما
برندینگ و دایره طلایی
به طور کلی شما باید به آنچه انجام میدهید، ارزش ایجاد کنید.
لازم نیست شرکت اپل باشید تا محصول شگفتانگیزی تولید کنید.
برای خلق ارزش ابتدا این سؤالات را از خود بپرسید:
• چه چیزی محصولات، خدمات و شرکت شما را از رقبا متمایز میکند؟
• چه ارزشي را ارائه میدهید و آن ارزش چقدر با آنچه توسط رقباي شما ارائه میشود، متفاوت است؟
• این مزایا چگونه بر احساسات مشتریان شما تأثیر میگذارد؟
• آیا نام تجاری من با نحوه بازاریابی من هماهنگ است؟
۴٫ برندینگ را با تحقیق، همراه کنید
هرگز نباید دقیقاً از آنچه برندهای بزرگ در صنعت شما انجام میدهند تقلید کنید.
اما، باید از آنچه که آنها به خوبی انجام میدهند آگاه باشید. شروع به یادگیری از رقبایتان کنید.
شما فقط با مطالعه و تحقیق درباره کسبوکارهای صنعت خود میتوانید بیاموزید.
لوگوهای آنها چطور است؟ تفاوت آنها از یکدیگر چیست؟ چگونه با مشتری برخورد میکنند؟
مهم است که شما از ویژگیهای آنان کپی نکنید، بلکه به انگیزههای پشت این انتخابها نگاه کنید.
۵٫ ویژگی منحصربهفرد خود را مشخص کنید
همیشه برندهایی با بودجههای بزرگتر و منابع بیشتری برای فرماندهی صنعت شما وجود دارند.
اما توجه داشته باشید که محصولات، خدمات و مزایای شما فقط متعلق به خودتان هستند.
ویژگی خاص خود را که برند شما را متفاوت میکند، مشخص کنید.
بهعنوانمثال، اگر قیمتهای پایینتری از رقبای خود ارائه میدهید، میتوانید این نکته را بر روی نام برند خود تأکید کنید.
در غیر این صورت، راهی پیدا کنید که خودتان را خاص کنید.
برای مثال اپل فقط یک شرکت کامپیوتری نیست.
یکی از خصوصیات اصلی آن، طراحی تمیز است و یک مزیت مهم سهولت استفاده از ابزارهای اپل است.
از بستهبندیهای منحصربهفرد گرفته تا رویدادهای خبری آنها، اپل همیشه به مشتریان یادآوری میکند.
که میتوان محصولاتشان را در خارج از جعبه (قالب دستگاه) استفاده کرد.
آیا شعار برندسازی اپل در سالهای ۱۹۹۷-۲۰۰۲ را به خاطر دارید؟
«متفاوت فکر کنید». این مفهوم امروزه همچنان ادامه دارد.
برندینگ و شعار اپل
۶٫ صدای منحصربهفرد برند خود را تشکیل دهید
صدای (voice) شما در برندینگ به رسالت، مخاطبان و صنعت شرکت شما بستگی دارد.
صدای برندتان همان نحوه ارتباط شما با مشتریان و نحوه پاسخ آنها به شما است. صدای برند میتواند:
• حرفهای
• دوستانه
• رسمی
• معتبر
• فنی
• تبلیغاتی
• محاورهای
• آموزنده (حاوی اطلاعات مفید)
در نهایت، شما میخواهید صدای برند خود را به گونهای انتخاب کنید که معقول باشد
و با مشتریان هدفتان سازگار باشد.
خواهید دید که اگر صدای برند صحیح را بیابید و استفاده کنید، قویترین شانس ارتباط با مصرفکنندگان را دارید.
این امر به ویژه هنگام انتشار مقالات وبلاگ یا پستهای رسانههای اجتماعی بسیار مهم است.
حفظ صدای سازگار به شما کمک میکند تا تصویر برند شما در کانالهای مختلف به همان روش شناخته شود.
۷٫ برند خود را مانند یک شخص تعریف کنید
هنگامیکه اطلاعات مشتریان را جمعآوری کردید، تلاش کنید برند خود را بهعنوان یک فرد تعریف کنید.
اگر شرکت شما یک فرد باشد، چه نوع شخصی است؟ مرد یا زن؟ پیر یا جوان؟
کدام نوع لباس را انتخاب میکند؟ چطور صحبت میکند؟
آیا شما خوشحال خواهید شد که آن را ببینید اگر بهعنوان یک غریبه به شما نزدیک شود؟
غذاها و فیلمهای موردعلاقه آن چیست؟ چه لحنی از صدا برای این مخاطب مناسب خواهد بود؟
کدام نوع زبان بیشترین تأثیر را خواهد داشت؟ چه تصاویری توجه آنها را به خود جلب میکند؟
پاسخ به این سؤالات ممکن است هرگز برای مشتریان مطرح نشود،
اما این سؤالات به شما کمک میکند تا بهتر و دقیقتر برندینگ یا برندسازی کنید.
۸٫ یک داستان برند و پیام بسازید
هنگام برندینگ، به طور دقیق بگویید که شما چه کسی هستید؟
از صدایی (لحن) که برای برند خود انتخاب کردهاید استفاده کنید.
پیام شما باید کاملاً با برند شما همراه باشد و به صورت مداوم منتقل شود.
این بخش از فرایند برند سازی فراتر از لوگو و شعار شما میباشد و جنبههای کلیدی را تعریف میکند:
• تو کی هستی؟
• چه چیزی ارائه میدهی؟
• چرا مردم باید به تو توجه کنند؟
یک داستان تجاری فرصتی برای برقراری ارتباط در سطح انسانی است و با مصرفکنندگان خود ارتباط عاطفی مستقیمی برقرار میکند.
این بدان معنی است که زبانی که شما استفاده میکنید باید احساسی و قابل درک باشد.
آن را ساده و واضح بیان کنید. در هنگام ایجاد یک داستان برند، آنچه محصول شما میتواند انجام دهد را بیان نکنید
بلکه چرا برای مشتری مهم است را بگویید.
۹٫ لوگو (logo) و شعار (tagline) تجاری ایجاد کنید
وقتی در مورد چگونگی ساختن یک برند فکر میکنید، احتمالاً تصاویر اولین چیزی است که به ذهنتان میآید.
در این مرحله ممکن است کمی نیاز به خلاقیت داشته باشید.
لوگو در همه مواردی که مربوط به شغل شما است ظاهر خواهد شد
و به هویت شما، کارت تلفن و به رسمیت شناختن وعدههای شما تبدیل خواهد شد.
بنابراین باید برای ایجاد چیزی استثنایی برای تقویت هویت بصری کسب و کار خودتان، زمان و پول خرج کنید.
آیا در برندینگ کسب و کارتان نیاز به کمک دارید؟
یک طراح حرفهای یا آژانس را برای طراحی لوگو و هویت برندتان استخدام کنید تا به شما در برجسته کردن برند کمک کند.
تخصص آنها به شما اطمینان میدهد که یک برند بینظیر و منحصربهفرد برای کسب و کار خود به دست آورید.
یک طراح همچنین میتواند دستورالعملهای برند را تهیه کند
تا با برنامههای آینده شما از نظر لوگو و پالت رنگی یا فونت سازگاری داشته باشد.
برند و برندسازی
یک راهنمای سبک برندینگ قوی موارد زیر را شامل میشود:
• اندازه و نحوه قرار دادن لوگو
• پالت رنگ
• تایپوگرافی و فونت
• نمادنگاری
• عکس/سبک تصویر
• عناصر وب
با یک طراح حرفهای یا آژانس خلاق و با تجربه برند سازی و طراحی هویت کار کنید تا به شما در برندینگ کمک کند.
۱۰٫ برند خود را در هر جنبهای از کسب و کار خود ادغام کنید
برند شما باید در هر آنچه مشتریتان قادر به دیدن، خواندن و شنیدن است قابل مشاهده و انعکاس باشد.
برای مثال اگر مشتری وارد مطبتان شود یا مشتری وارد فروشگاه شما شود، نام برندتان باید در محیط نمایش داده شود.
هر چیزی که ملموس باشد – از کارت ویزیت گرفته تا تبلیغات، بستهبندی محصول – نیاز به لوگوی برند شما دارد.
در هر پلتفرم دیجیتال، اطمینان حاصل کنید که برندتان در همه جا یکسان است.
از راهنمای سبک برند خود برای ایجاد سازگاری با تصاویری مانند استفاده از رنگ و لوگو، فونت، عکاسی و غیره استفاده کنید.
وبسایت مهمترین ابزار برای بازاریابی برند شما است.
وقتی وبسایت خود را طراحی میکنید: صدا (لحن)، پیام و شخصیت خود را در محتوا وارد کنید.
همچنین در رسانههای اجتماعی نیز باید این قوانین را رعایت کنید.
ویدیو را فراموش نکنید!
یوتیوب(YouTube)، فیسبوک (Facebook)، اینستاگرام (Instagram) و تلگرام همه سیستم عاملهایی هستند که باید با صدای برند و شخصیت منحصربهفرد شما محتوا را اجرا کنند.
برای کسانی که به پادکست علاقه دارند، به موضوعی پایبند باشید که از پیام، ارزش و صدای برند شما پشتیبانی کند.
۱۱٫ با برند خود به همهچیزهایی که میخواهید برسید
برند شما باید بخش بزرگی از همهچیز شما باشد و با زندگی شما عجین شود.
این نهتنها باید در لباسهای شما بلکه در هر کاری که با دوستان و همکاران کسبوکار خود انجام میدهید، بروز کند
درواقع شما (و کارمندان خود) بهترین طرفداران بازاریابی برند خود هستید.
هیچ کس برند شما را بهتر از خودتان نمیداند، بنابراین گسترش این کلمه بر عهده شماست.
هنگام استخدام کارمندان، اطمینان حاصل کنید که آنها فرهنگی متناسب با رسالت، چشمانداز و ارزشهای برند شما دارند.
کارمندان را تشویق کنید تا یک برند شخصی ایجاد کنند که با فرایند برندگذاری شرکت شما همسو باشد
و این باعث تقویت هر چه بیشتر میشود.
مشتریان وفادار خود را ترغیب کنید که نظرات را ارسال کنند یا مطالب خود را به اشتراک بگذارند.
۱۲٫ مشتریان را از برند خود آگاه کنید
بعد از اینکه درک کردید برندینگ چیست میتوانید با استفاده از تکنیکهای متفاوت بازاریابی، آگاهی به برند را گسترش دهید:
• وبسایت
وبسایت شما مهمترین ابزار بازاریابی است که برای رشد و توسعه کسب و کار و برندینگ در اختیار دارید.
این مکان جایی است که مصرفکنندگان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شغل شما به آن مراجعه میکنند
و در صورت آماده شدن اقدام به عمل (CTA) و خرید میکنند. نه تنها تجربه کاربر برای تبدیل باید استثنایی باشد،
بلکه پیام شما نیز باید داستان برند شما را بازگو کند.
مهم است که هنگام راهاندازی وبسایت باید از همه موارد مناسب استفاده کنید،
از ثبت نام دامنه گرفته تا میزبانی وب، سیستم صحیح مدیریت محتوا و … . از همه مهمتر اینکه وبسایت شما باید سریع بارگذاری شود
(سرعت لود وبسایت زیاد باشد) و سازگار با موبایل باشد.
اکثر فعالیتهای بازاریابی برند شما باعث میشوند ترافیک به وبسایتتان بازگردد.
گذشته از یک رابط کاربری حرفهای و زیبا، محتوای شما باید باکیفیت و قانعکننده باشد.
برند و برندسازی
• سئو (SEO) و بازاریابی محتوا
یکی از موثرترین راههای طولانی مدت برای افزایش آگاهی از برند و ایجاد ترافیک ارگانیک مربوط به وبسایت، بهینهسازی موتور جستجو (SEO) و محتوای مناسب است.
روشهای زیادی برای دستیابی به موقعیت در نتایج موتور جستجو وجود دارد.
یک استراتژی تعریف شده برای بازاریابی با محتوا به شما کمک میکند تا با مخاطب هدف خود ارتباط برقرار کنید
و از طریق سفر مشتری خود از آنها پشتیبانی کنید که ایجاد اعتماد به برند میشود تا در نهایت منجر به خرید شود.
از همه مهمتر، بخش اصلی تلاش SEO و انتشار مطالب شما همیشه وبلاگ وبسایت شما خواهد بود.
برند و برندسازی
هنگام ساختن وبلاگ برای برندینگ باید در نظر بگیرید:
کدام محتوا با مخاطب هدف شما همخوانی خواهد داشت؟
چگونه محتوا در نتایج جستجوی ارگانیک پیدا میشود؟
زمانبندی مناسب انتشار چه موقع است؟
برنامه تبلیغ مطالب چیست؟
توجه داشته باشید که محتوای برند همچنین میتواند به عنوان اینفوگرافیک، ویدئو، پادکست، مطالعات موردی، عکسها و موارد دیگر وجود داشته باشد.
• رسانههای اجتماعی
مصرفکنندگان اغلب از رسانههای اجتماعی مانند: لینکدین، فیسبوک، توییتر و یا اینستاگرام برای تصمیمگیری در مورد خرید از یک برند استفاده میکنند.
چگونه برند شما میتواند از طریق رسانههای اجتماعی به بهترین نحو آموزش، ارتباط و تعامل با مشتریان داشته باشد؟
هر برندی باید از طریق ارسال مطالب مرتبط و با کیفیت بالا به طور مداوم در تمام شبکههای اجتماعی ابتدا اعتماد مشتری را جلب کند سپس وفاداری خود را ثابت کند
و در نهایت از محصولات و خدمات برند تجاری خود دفاع میکند.
• تبلیغات
ایجاد یک کمپین تبلیغاتی موفق برای برند شما مجموعهای از چالشهای منحصربهفرد را به همراه دارد.
عناصر متعددی وجود دارد که به اثربخشی کلی تبلیغات کمک میکند.
یک کمپین تبلیغاتی با درآمد بالا به شدت به موارد زیر متکی است:
• اهداف تبلیغات
• مخاطب هدف
• ردیابی عملکرد دقیق
• کپی و طراحی خلاقانه و قانعکننده
جذابیت تبلیغات برای برندینگ این است که میتواند نتایج کوتاه مدت سریع داشته باشد.
علاووه برموارد بالا تاکتیکهای زیادی برای ایجاد آگاهی از برند وجود دارد
مانند: ایمیل مارکتینگ، همکاری با کسب و کارهای محلی، ساخت پادکست و … که با قرار دادن تمام این مؤلفهها با یک استراتژی و اجرای مداوم، مشتی است
که هر کسب و کار جدید برای ایجاد برند موفق نیاز دارد.
سخن آخر
شاید برندینگ یا برندسازی و توسعه آن کار دشواری به نظر برسد
اما ازآنجاییکه برند سازی منجر به جایگاهیابی مناسب محصول شما در بازار و حفظ مشتریانتان میشود،
ارزش وقت و هزینه صرف شده را خواهد داشت.
برند شما باید متناسب با ویژگی بازار هدفتان و نشاندهنده هویت کسبوکارتان باشد
و شما را همانگونه که میخواهید به دیگران نشان دهد.
به نظر شما کدام یک از برندهای ایرانی بیشترین موفقیت را در روند برندینگ خود دارند؟
لطفاً نظرات و تجربیات خود را با کاربران ایران مدیر به اشتراک بگذارید.
برندینگ یا برندسازی (branding) در اصل ایجاد یک ذهنیت مشخص و تعریف شده برای مخاطب شماست
و تمام تلاشهایی است که برای دیدهشدن محصولات و یا خدمات سازمان شما برای افزایش آگاهی از برند در ذهن مخاطبان انجام میشود.
در این مقاله شما را با تعریف برندینگ و ۷ تکنیک کاربردی برای رسیدن به استراتژی برند قدرتمند آشنا خواهیم کرد.
برند و برندسازی
برند و برندسازی چیست؟
برند و برندسازی درواقع تمام روشهایی است که شما استفاده میکنید تا تصویری از شرکت خود را در چشم مشتریان ایجاد کنید.
این روشها میتواند ساخت وبسایت و توصیف آنچه ارائه میدهید، طراحی آگهی برای تبلیغ خدمات و کالاهای خود، انتخاب رنگ خاص برای شرکتهایی که مرتبط با شرکت شما هستند
و ایجاد لوگو و استفاده از این لوگو در تمام حسابهای شبکههای و رسانههای اجتماعی باشد، که در تمام این موارد شما در حال برندسازی برای شرکت خود هستید.
به این ترتیب، چگونگی درک مردم از کسبوکار را خودتان شکل میدهید.
آنچه مشتریان درمورد برند شما میگویند واقعیت است نه آنچه شما میخواهید آنها درباره برندتان فکر کنند.
این درواقع تصوری است که هنگامی که مردم نام کسبوکار شما را میشنوند به ذهنشان میآید.
و این تصویر براساس احساساتی است که براساس تجربیات خوب یا بد با شما در ذهن آنها نقش میبندد
و میتواند به صورت خوب یا بد در ذهنشان استوار بماند.
پیشنهاد وب رمز: ۱۵ استراتژی بازاریابی درونگرا که برای رشد کسبوکارتان به آن نیاز دارید
استراتژی برند چیست؟
برند و برندسازی
استراتژی برند برنامهای است که اهداف مشخص و بلند مدتی را در بر میگیرد
و این اهداف با تکامل یک نام تجاری موفق بدست میآید.
یک استراتژی برند مشخص و اجرا شده بر تمامی جنبههای کسبوکار شما تاثیر دارد
و به طور مستقیم با نیازهای مشتری، احساسات او و محیط رقابتی مرتبط است.
در ابتدا بیایید مشخص کنیم که بزرگترین تصور غلطی که درمورد استراتژی برند وجود دارد چیست.
شما باید بدانید برندسازی درواقع نامی که برای شرکت خود انتخاب میکنید و همچنین لوگو و وبسایت شما نیست.
در حقیقت برند شما چیزی فراتر از اینها است.
این چیزی است که در شما ایجاد سردرگمی میکند
اما همان چیزی است که باعث تمایز برندهای قوی را از برندهای متوسط جدا میکند.
بنابراین برای کمک به شما در بازاریابی ما 7 اصل اساسی یک استراتژی جامعه برندسازی را برطرف کردهایم
که به شما کمک میکند شرکت خود را در طول سالها حفظ کنید.
چگونه برندسازی کنیم و استراتژی برندسازی چیست؟
برند و برندسازی
استراتژیهای برندسازی برنامههای عملیاتی هستند
که سازمانها برای تمایز محصولات، خدمات و هویت خود از رقبایشان از آنها استفاده میکنند.
استراتژی برند در حقیقت برند بلند مدت شما است که به شما کمک میکند
نوع تصویری که میخواهید برای مشتریان خود بسازید را شناسایی کنید.
این یعنی فکر کردن درباره اینکه چه نوع احساسات و انتظاراتی مخاطبان را با شرکت شما مرتبط میسازد.
شما میخواهید چه تصویری داشته باشید؟ معتبر باشید؟ پیچیده باشید؟
جالب باشید؟ حرفهای باشید؟
یک برند درواقع نقطه اوج تمام احساسات و افکاری است که در ذهن مشتری درمورد کسبوکار شما وجود دارد
و استراتژی برندسازی شیوه تغییر این ادراکات توسط شما است تا بتوانید آنها را با هدفگذاریهای خود سازگار کنید.
برند و برندسازی
۷ مولفه برای داشتن استراتژی ساخت برند موف
در ادامه شما را با ۷ عنصر لازم برای داشتن یک استراتژی تجاری موفق و جامع آشنا خواهیم کرد.
۱.هدف
برند و برندسازی
هر برند یک وعده به مخاطب میدهد. اما در بازاری که در آن اعتماد مصرفکننده پایین و بودجه بالا است
تنها وعده یک برند نیست که آن را از سایر برندها متمایز میکند، بلکه داشتن هدفی خاص است.
همانطور که وعدهای که نام تجاری شما میدهد برای موقعیت برند شما لازم است هدف شما نیز اهمیت دارد.
زیرا این هدف به عنوان وجه تمایز میان شما و رقبای شما عمل میکند.
با توجه به استراتژیهای کسبوکار داخلی هدف را میتوانید به دو روش نشان دهید:
کارکردی و عملی: این مفهوم بر ارزیابی موفقیتها به دلایل فوری و تجاری تمرکز دارد.
به عنوان مثال هدف از یک کسبوکار این است که پول در بیاورد.
مقصودی: این مفهوم بر موفقیت تاثیر میگذارد، زیرا به توانایی کسب درآمد و انجام کارهای خوب در جهان بستگی دارد.
۲.ثبات و انسجام
کلید انسجام این است که از صحبت درباره چیزهایی که به برند شما مرتبط نیست اجتناب کنید.
به عنوان مثال شما عکسی جدید به صفحه فیسبوک خود اضافه میکنید.
آیا این تصویر با پیام شما همخوانی دارد یا فقط چیز جالب یا خندهداری بوده است
که به صراحت میتواند مخاطبان شما را گیج کند؟
هنگامی که در تلاش برای برندسازی از طریق پلتفرم هستید باید مطمئن شوید
که تمام پیامهای شما یکپارچه است. در نهایت این سازگاری باعث تشخیص نام تجاری شما شده
و منجر به وفاداری مشتری به شما خواهد شد.
برندینگ – ثبات و انسجام
برای دیدن یک نمونه عالی از یکپارچگی بیایید نگاهی به برند کوکاکولا بیندازیم.
نتیجه تعهد این برند به انسجام تمام عناصر بازاریابی این برند با یکدیگر هماهنگ هستند.
برندینگ – ثبات و انسجام در شبکه های اجتماعی این موضوع کمک کرده تا این برند تبدیل به یکی از برندهای شناخته شده جهان شود.
به عنوان مثال در سطح حسابهای رسانههای اجتماعی این برند نیز یکپارچگی نام تجاری آنها بسیار واضح است.
برند و برندسازی
برندینگ – یکپارچگی در رسانههای اجتماعی
با زمان گذاشتن برای تعریف و توافق بر سر این یکپارچگی برندسازی شما نیز میتواند بسیار موفق باشد.
۳.احساسات
مشتریان همیشه منطقی نیستند. گاهی مردم حاضرند پول بیشتری برای خرید یک برند شناخته شده بدهند
تا پول کمتری برای یک جنس بهتر و ارزانتر. اما چرا؟
زیرا این برندها با استفاده از برندسازی احساسی باعث ایجاد یک جامعه برای نام تجاری خود شدهاند
و به این صورت بین برند خود و مشتریان اتصال برقرار کردهاند.
این برندها با ایجاد فضای احساسی که به مخاطب این حس را میدهد
که باید جامعه خود را بزرگتر کنند، قادر است خود را به عنوان یک انتخاب واضح برای کسانیکه میخواهند آن محصول را خریداری کنند تعیین کند.
مردم تمایل ذاتی برای ایجاد روابط دارند. مارک لری که یک محقق و روانشناس است معتقد است
که مردم نیاز به احساس ارتباط نزدیک با دیگران دارند و این روابط نزدیک بخش عمدهای از رفتار انسانی است.
درسی که از این نکته میتوان آموخت این است که باید راهی برای ارتباط با مشتریان خود در سطحی عاطفیتر و عمیقتر بیابید.
باید دریابید که آیا به آنها آرامش میدهید؟ آنها شما را به عنوان بخشی از خانواده خود احساس میکنند؟
آیا زندگی را برای آنها سادهتر کردهاید؟
این عوامل محرک و عواملی مانند این برای تقویت رابطه شما با مشتری و همچنین ایجاد وفاداری مشتری به شما کمک میکند.
۴.انعطافپذیری
در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است بازاریابان باید انعطافپذیر باقی بمانند تا بتوانند با مردم در ارتباط باشند.
همچنین این انعطافپذیری باعث ایجاد خلاقیت در کمپینهای بازاریابی شما میشود.
شما ممکن است به این فکر کنید که: خوب من چگونه باید انعطافپذیر باقی بمانم؟
سوال بسیار خوبی است.
در حالیکه انسجام و یکپارچگی برای تنظیم استانداردهای برندسازی شما لازم است، انعطافپذیری نیز شما را قادر میسازد
تا تنظیماتی را ایجاد کنید که باعث و تشخیص رویکرد شما شود.
به عبارت دیگر، برنامههای هویت موثر نیاز به یکپارچگی دارد تا بتواند تشخیص داده شود و شناسایی شود،
اما برای تازه نگه داشتن این موارد باید تنوع و انعطافپذیری وجود داشته باشد.
برندینگ – انعطافپذیری
یک نمونه عالی برای این نوع تعادل استراتژیک میتواند برند Old Spice باشد.
این روزها برندOld Spice یکی از بهترین نمونهها از بازاریابی موفق در سراسر دنیا است.
تا پیش از این برند تنها یک نیاز برای پدران بود اما امروزه این برند یک برند بسیار معروف و محبوب برای تمام سنین است.
و راز این موفقیت نیز تنها انعطافپذیری این برند است.
توجه داشته باشید که باید کاری انجام دهید که از جایگاه برند خود محافظت کنید.
Old Spice به خوبی توانست با توجه به نیاز بازار این انعطافپذیری را داشته باشد
و همچنین جایگاه برند خود را نیز حفظ کند.
بنابراین اگر استراتژیها و تاکتیکهای قدیمی شما دیگر کار نمیکند از تغییر دادن آنها نترسید.
فقط به این دلیل که این استراتژیها در گذشته کار میکرده دلیل ندارد که اکنون نیز برای شما کار کند.
اجازه دهید که مخاطبان شما، شما را در راههای تازه و جدید ببینند.
آیا مشاغلی وجود دارد که برند شما بتواند ایجاد کند؟
آیا ویژگیهایی درباره محصول شما وجود دارد که هنوز برجسته نشده است؟
از آنهایی استفاده کنید که برای مشتریان جدید است
و به دلیل اینکه محصولات قدیمی شما را دوست داشتند بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند.
۵.مشارکت کارکنان
برند و برندسازی
همانطور که قبلا گفتیم، اگر شما تمایل به برندسازی دارید دستیابی به یک احساس یکپارچه بسیار مهم است.
این نکته بسیار مهم است که کارکنان شما نیز چگونه با مشتریان ارتباط برقرار میکنند
تا بتوانند درک درستی از برند شما را به آنها بدهند.
اگر نام تجاری شما از طریق سرگرمیهای توییتر بسیار جذاب دیده میشود، منطقی به نظر نمیرسد
که زمانیکه با شرکت شما تماس میگیرد با یک پشتیبانی بداخلاق و ترشروی صحبت کند.
برای جلوگیری از این تجربه ناسازگار بهتر است کارکنان خود را در این جهت با اهداف خود یکپارچه و هماهنگ سازید.
۶.وفاداری
اکر شما در حال حاضر مشتریانی دارید که شما را دوست دارند، شرکت شما و برند شما باید بخاطر این عشق به آنها پاداش دهد.
این دسته از مشتریان به شما وفادار هستند، شما را به دوستان خود معرفی میکنند
و درواقع به عنوان سفیران برند شما عمل میکنند.
وفاداری این افراد برای شما مشتری بیشتر و در نتیجه سود بیشتر به ارمغان خواهد آورد.
گاهی تنها یک تشکر میتواند تنها چیزی باشد که لازم است انجام دهید.
اما پس از آن باید از این فراتر روید و شاید ممکن باشد یک نامه شخصی به آنها بنویسید.
برای آنها برخی چیزهای خاص ارسال کنید یا از آنها بخواهید نظرات خود را برای شما ارسال کنند
تا در وبسایت خود از آنها استفاده کنید.
وقتی ما در هاتاسپات به 15000 مخاطب رسیدیم میخواستیم یک تشکر بزرگ از آنها به عمل بیاوریم،
در حالیکه برای برند خودمان نیز خوب باشد.
بنابراین ما 15000 توپ پینگپنگ نارنجی را از بالکن طبقه چهارم برای تشکر از مشتری در بالنهال فلزی بزرگ قرار دادیم.
در حالیکه ممکن است برای برخی افرادی کمی غیرعادی به نظر برسد،
برای کسانیکه برند ما را میشناختند کاملا قابل درک بود و حس میشد.
وفاداری بخش مهمی از استراتژی هر برند است.
برجسته کردن یک رابطه مثبت بین شما و مشتریان شما باعث میشود مشتریان بالقوه نیز تمایل به انتخاب برند شما داشته باشند.
۷.آگاهی رقابتی
رقابت را به عنوان یک چالش برای بهبود استراتژی خود ایجاد ارزش بیشتر در برند خود در نظر بگیرید.
شما با رقیبتان در همان کسبوکار هستید و همان مشتریان را دارید بنابراین بایستید
و تماشا کنید که رقیبانتان چه کاری انجام میدهند.
آیا برخی استراتژیهای آنها موفق عمل میکند؟
میتوانید حتی از برخی شکستهای آنها به منظور تجربه و بهبود شرکت خود استفاده کنید.
مثلا درمورد هاتاسپات، استفاده از برنامههای شبکههای اجتماعی و خواندن مقالات دیگر یک رقابت است.
شما با توجه به استراتژیهای رقیب خود اگر میخواهید برند خود را ارتقا دهید، نباید هر حرکتی را که آنها انجام میدهند دیکته کنید.
مطمئنا شما یک محصول و سرویس مشابه با شرکتهای دیگر دارید که در رقابت با شما هستند،
شما باید از رقیب خود متمایز باشید.
با تکرار هر حرکتی که رقیب شما میکند باعث از بین رفتن این تمایز بین برند خود و رقیبانتان میشوید.
برند و برندسازی
برندینگ
برندینگ Branding تمام روش هایی است که شما تصویری از محصول، خدمت و یا شرکتتان را در ذهن و چشم مخاطبانتان و یا مشتریان ایجاد می کنید.
بعبارتی دیگر”برندینگ” فرآیند اقدامات علمی و تخصصی است که شما یا سازمان تلاش می کنند تا برندی خلق شود.
برند (Brand)
برند احساس و ادراکی است که درباره یک محصول، یک ایده، یک فرد و یا یک سازمان در ذهن کاربران و مصرف کنندگان شکل میگیرد.
برندینگ چیست؟
ابتدایی ترین مفهوم برای برندینگ به معنی دادن وعده در خصوص یک برند (Brand) و سپس انجام آن تعهد می باشد.
در حقیقت برندینگ (Branding) یکی از مهمترین جنبه های هر کسب و کار اعم از کوچک و بزرگ, جزئی و یا تجاری است.
یک استراتژی برندینگ موثر در یک بازار رقابتی فزاینده به شما حاشیه ی عمده می بخشد.
اما حقیقتاً برندینگ به چه معناست و چگونه روی کسب و کار شما تاثیر می گذارد؟
اگر بخواهیم دلایل پیشرفت یک شرکت و یا یک کسب و کار را ارزیابی کنیم ، میتوانیم به وضعیت برند آن حرفه دقت کنیم
که آیا محصولات و یا خدمات آنان یک برند شناخته شده است یا خیر ؟
بازخورد ها در رابطه با برندشان چگونه بوده است ؟
برندسازی یا برندینگ (Branding) فرآیندی منظم است که برای ایجاد آگاهی و افزایش وفاداری مشتری استفاده میشود.
هدف اصلی از برندسازی یک محصول، خدمت یا سازمان ایجاد ذهنیت و چشم انداز نسبت به تجارت خود در مشتریان است، تا جاییکه رفع نیازهای خود را در گرو مراجعه به شما بدانند.
این کار مستلزم دستورهای سطوح بالا و آمادگی لازم برای سرمایه گذاری در آینده است.
برندسازی (برندینگ) استفاده از هر فرصتی است
تا بگوییم چرا مردم باید یک برند یا نام تجاری را نسبت به سایر برندها ترجیح و انتخاب نمایند.
تعریف برندسازی یا برندینگ از نظر بزرگان
به طور کلی برندینگ یا برندسازی (Branding)، فرآیندی است
که در طی آن به جایگاه احساسی و عاطفی یک محصول یا خدمت افزوده میگردد،
بدین وسیله ارزش آن برای مشتریان و سایر مخاطبان افزایش مییابد.
برندسازی یا برندینگ (Branding) حاصل پیامها و گزارشهای رسانه هاست.
هر قدر تعداد این پیامها بیشتر و محتوای آنها مطلوب تر باشد، نام تجاری قوی تر خواهد شد.
( اَل ریس، لورا ریس،کتاب سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی)
برند توسط “مخاطبان” تعریف می شود نه صاحبان کسب و کار.
برند آن چیزی نیست که “شما” می گویید هستید، بلکه چیزی است که مخاطبان شما می گویند. (جف بزوس – آمازون)
جوهر بازاریابی برند، فرصت ایجاد یک خاطره است. (استیو جابز)
برندها با تعریف “شخصیت انسانی” خود وعده ای را به مصرف کنندگان می دهد. (دیوید آکر)
برندسازی شامل مباحث و مفاهیم مختلفی چون جایگاه یابی و جایگاه سازی برند یا Brand Positioning،نامگذاری برند،انتخاب رنگ
و طراحی شخصیت بصری برند( لوگو، آرم و…)،توسعه برند،ارزش برند و… میباشد.
اشتباهات رایج در مفهوم برند و برندینگ (Branding)
برخی اشتباهات رایج و متداول در درک مفهوم برند و برندسازی و اینکه چه چیزهایی برند محسوب نمی شوند.
برند با لوگو، آرم یا المانهای سمبلیک متفاوت است.
برند با علامت تجاری (Trade Mark) تفاوت دارد.
شعار سازمانی با داشتن برند شعار متفاوت است.
برند با اشتهار یا حسن شهرت و معروفیت متفاوت است بنابراین هر سلبریتی دارای برند شخصی (پرسونال برند) نیست
برند قوی و معتبر دلیل بر گران قیمت بودن ندارد.
برند یک اتفاق رویداد محور نیست.
ابزارهای برندینگ از کجا شروع کنیم؟
تبلیغات
روابط عمومی
پیشبرد فروش
بازاریابی مستقیم
فروش شخصی
بسته بندی
رویدادها و اسپانسرینگ
خدمات مشتری
اکنون در برخی منابع بین المللی ابزارهای بیشتری دسته بندی میشود که بررسی و مطالعه این رویکرد های جدید خالی از لطف نیست.
ابزارهای ضروری ساخت برند
برندینگ صدا و آوایی ( شنیداری )
برندینگ ویدیویی
برندینگ بصری ( دیداری )
تولید و بازاریابی محتوایی
فعال سازی برند
برندینگ رویداد و مراسم
تبلیغات دهان به دهان (Word of Mouth)
برند و برندسازی
ویدیو برندینگ چیست | واحد تحقیق و توسعه پارس نمودار
داستان برند و چگونگی ساخت آن
داستان برند یکی از اصلی ترین بخش های برندینگ در ساخت هویت مفهومی برند است.
داستان و قصه همواره بخشی از روش های ارتباطی با دیگران می باشد.
این ارتباطات چه از طریق موسیقی و چه مکالمه، میتوانند با اطلاعاتی که در خود دارند افرادی را از آن سوی کره زمین مخاطب شما قرار دهند.
برند و برندسازی
چند گام برای ساخت بهترین داستان برند برای کسب و کار
1. محتوای مورد نظر برای داستان برندتان بنویسید
باید بدانید که مخاطبین از شما چه اطلاعاتی می خواهند و جنبه و دلیل اهمیت شما برای آنان چیست.
مشتریان میخواهند بدانند که شما و محصولتان گزینه مناسبی برای آنها هستید یا نه.
می خواهند ببینند انتخاب برند شما تا چه اندازه منطقی و ارزشمند است.
آنها می خواهند شما را بشناسند و داستانی که در پس برند (Brand) شماست بدانند.
اگر شما داستان برند را با آنها به اشتراک نگذارید و با مخاطبانتان حرف نزنید آنها چطور بتوانند شما را بشناسند؟
دو نکته مهم در نوشتن “پیش نویس اولیه داستان برند”:
شما که هستید؟
کارتان چیست؟
2. دقیق باشید و جزئیات برند را کامل بیان کنید
آیا تا به حال به یک داستان پرابهام و گنگ گوش کرده اید؟
داستانی که به قدر کافی جزئیات نداشته باشد که بتوان کاملا متوجه آن شده و از آن لذت برد!!
نهایتا چنین داستانی را نخواهید خواند و آنرا رها می کنید.
داستان برندتان باید کاملا دقیق و با جزئیات بیان شده تا داستان جذاب تری باشد
و خوانندگان داستان و مخاطبان برندتان برای شنیدن این داستان مشتاق باشند و آنرا به خاطر بسپارند.
داستان برند پلی برای ارتباط دادن برند شما با مخاطبان هدف برند (Brand) شما است.
مثلا افرادی که عاشق گربه ها هستند معمولا با گربه دوستان بیشتر ارتباط دارند
و افراد علاقه مند به چیزهای مشابه هم با یکدیگر.
هنگام توصیف داستان برند این چند نکته را در نظر بگیرید:
محصولات یا خدمات شما چرا ارزشمندند؟ (ارزش پیشنهادی برند شما چیست؟)
این محصولات یا خدمات چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهند؟ چه سنی؟ چه نژادی؟ چه جنسیتی؟
از داده های آماری و گزارش های مطالعاتی درباره محصول یا خدمات استفاده کنید.
3. داستان برندتان را اختصاصی کنید.
اگر کسب و کار شما به گونه ای است که چند مدل مخاطب دارد، باید بیان و لحنتان را به گونه ای تغییر دهید
تا برای همه آنها مناسب باشد. مثال گربه دوستان و سگ دوستان را مجدد می آوریم.
اگر شما می خواهید ایمیلی درباره معرفی جدیدترین محصولات مرتبط با گربه ها ارسال کنید
، آن را برای علاقه مندان به سگ ها نفرستید و برعکس.
حتی اگر کسب و کار شما به گونه ای است که تنها یک مدل مخاطب هدف دارد،
باید درباره سن و محل زندگی و نژاد آن گروه افراد نیز فکر کرده و بیان متناسب آنان افراد را به کار برید.
اگر به جزئیات و ویژگی های اختصاصی آنها اهمیت و آنها را در ارتباطات مدنظر بگیرید،
بدون شک آنها هم به شما توجه کرده و به گفته هایتان اهمیت خواهند داد.
دیجیتال برندینگ Digital Branding
دیجیتال برندینگ نوعی برندینگ است که از گستره اینترنت و فضای مجازی استفاده میکند ،
از استراتژی، تکنیک و ابزارهای بازاریابی دیجیتال در جهت یکپارچه سازی و هدفمند کردن ارتباطات برند بهره می گیرد
و در نهایت تصویر و کارکرد بهتری از برند در فضای دیجیتال خواهیم داشت.
برندینگ محتوایی Content Branding
نوعی برندینگ است که بر تولید و انتشار محتوای جذاب و موثر برای کاربران تمرکز دارد و از رسانه های سنتی جداست.
هدف از کانتنت برندینگ ارتقا جایگاه و هویت برند در ذهن و قلب مخاطبان می باشد.
کمپین برندینگ چیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد
برند و برندسازی
یکپارچه باشد(Integrated)
برند (Brand) نیز مانند ارکستر، یک رهبر واحد میخواهد که صدای واحدی از آن شنیده شود
وگرنه هرکس ساز خودش را میزند و صداهای ناهنجار تولید شده موجب دفع مخاطب و ایجاد تصویر ذهنی نامناسب از برند و در نتیجه بیماری چند شخصیتی برند(Brand Schizophrenia) میشود.
این بیماری از آنجا ناشی میشود که مدیر فروش برای خودش میفروشد، مدیر تبلیغات برای خودش تبلیغ میکند،
مدیر روابط عمومی برای خودش روابط عمومی انجام میدهد و…
در بهترین حالت (که امروز در ایران رایج شده است) هر کدام برای خود یک کمپین مجزا تدوین میکند!
هر کدام از اینها یک شخصیت مجزا از آن برند میسازد و به افراد و مخاطبان ارائه میدهد.
بنابراین مخاطبان شخصیتهای متفاوتی از برند میبینند
و فکر میکنند که برند چند شخصیتی است. این بیماری بسیار خطرناک است
و درمانش به مراتب دشوارتر از پیشگیری از آن است.
یکپارچگی یک کمپین موجب خلق یک هویت واحد میشود.
حتی اگر این هویت مطلوب مخاطبان نباشد، کافی است یک تصویر ذهنی از ذهن آنان پاک شود
نه چندین و چند تصویر ذهنی خوب و بد مغشوش.
برند و برندسازی
برندینگ و یکپارچگی
متناسب با شرایط محیطی باشد(Context Oriented)
در ابتدا بهتر است مفهوم محیط(Context) را در ذهن خود یکی کنیم.
شرایط محیطی(Context) به معنای در نظر گرفتن کلیه بخشهای محیط M۳ است که عبارتند از: خرد(Micro)، نیمهخرد یا نیمهکلان که من آن را بازار مینامم (Market)و کلان(Macro) به علاوه بعد چهارم یعنی زمان.
به عنوان مثال کمپینهای خارجی کپیشده، برای شرایط محیطی (۳M + زمان) خود تعریف شدهاند
و اطلاعات جامع و کاملی در خصوص بازخورد آنها وجود ندارد. اگر هم داشته باشد
و به فرض، موفق و اثربخش هم باشند، برای مخاطبان آن کشور یا منطقه و در زمان اجرای خود صدق میکند
نه در زمان فعلی و شرایط محیطی کشور ما.
یکی از مهمترین عوامل برای تدوین یک کمپین برندینگ، سن برند است.
اگر یک کودک سه ساله بیمار شود، یک فرد ۳۵ساله و یا یک فرد ۶۵ساله، حتی اگر هر سه یک نوع بیماری داشته باشند،
تجویز نوع داروی آنها متفاوت است، دُز داروی آنها متفاوت است، شرایط و دوران نقاهت متفاوت هم دارند.
برندینگ – هویت بصری برند
برند و برندسازی
تندوخت و اختصاصاً برای یک برند باشد(Exclusive)
نمیتوان هر کمپین برندینگ موفقی را کپی و استفاده کرد؛
حتی کمپین اختصاصی یک برند (Brand) الزاماً در زمان دیگری حتی برای همان برند هم مناسب و تندوخت نخواهد بود.
لزومی ندارد لباس چند سال پیش شما، امسال هم اندازه شما باشد.
برند ممکن است چاقتر، لاغرتر، بلندتر، کوتاهتر و…شده باشد.
در سادهترین حالت اگر فرض کنیم که برند هیچ تغییری نکرده، باز هم کمپین گذشته
و حتی اختصاصی یک برند مناسب نیست زیرا مخاطب، تغییر کرده است.
مخاطب یک بار با این نقشه مورد حمله (ذهنی) قرار گرفته و حالا دیگر حتی اگر کمپین تندوخت برند باشد،
مؤثر برای ورود به ذهن و قلب همان مخاطبان نیست.
مخاطب در این حالت نسبت به پیامهای دریافتی از برند در قالب کمپین به اصطلاح «واکسینه» شده است.
یونیک و اختصاصی بودن کمپین برندینگ، ممکن است متودولوژی کار را تغییر ندهد
اما همه خروجیهای آن را چنان تحت تأثیر خود قرار میدهد که ارائه کمپین را به برند دیگر تقریباً غیرممکن میکند.
«تندوخت» بودن عبارت خوبی است برای آنکه آن را با مثال خیاطی برای یک فرد خاص تفسیر کنیم.
در نظر بگیرید یک مرد به خیاط سفارش دوخت یک کت و شلوار مشکی میدهد
و در میانه راه، در حالی که برش پارچه او انجام شده پشیمان میشود.
آیا خیاط میتواند آن را به یک خانم که لباس شب قرمز سفارش داده، ارائه دهد؟!
حتی به یک مرد دیگر که کت و شلوار مشکی هم میخواهد، الزاماً نمیتوان ارائه کرد.
زیرا ممکن است قد و وزن و…متفاوت داشته باشد.
اما حقیقت اینجاست که خیاطی، یک حرفه است که قواعد و متودولوژی خود را دارد.
استراتژی برندینگ
همه جانبه، جامع و ۳۶۰درجه باشد (Holistic)
ک کمپین ۳۶۰درجه برندینگ، برنامهای است که از منظر محتوای پیام، حامل همه جنبههای برند یعنی استراتژیک (Strategic)، مفهومی(Conceptual)، تصویری(Visual) و کلامی(Verbal) باشد.
در عین حال و از منظر ابزاری نیز، هم ابزارهای بالای خطی(ATL) و هم زیرخطی(BTL) را پوشش دهد.
همینجا بهتر است اشاره کنم که بر خلاف برخی تصورات، ابزارهای روی خطی(TTL)، از منظر ابزاری قابل بررسی نیست؛
زیرا ذاتاً ابزار محسوب نمیشوند و استراتژیهای یکپارچهسازی بین ATLو BTL را شامل میشوند.
یک کمپین جامع برندینگ، همچنین باید همه زمانهای حال، آینده و گذشته برند را در نظر بگیرد.
اگر کمپین برندینگ ویژگی ۳۶۰درجه بودن را نداشته باشد،
ممکن است از یک جهت مورد تهاجم یک کمپین دیگر (برند رقیب) قرار بگیرد.
از طرفی تنها بخشی از یک مسأله اصلی برند را حل میکند.
مثلاً یک کمپین رسانهای در واقع بخشی جزیی از این کمپین ۳۶۰درجه است
که مربوط به نوع، زمان، هزینه و نحوه تخصیص بودجه به ابزارها و رسانهها در قالب ارتباطات یکپارچه بازاریابی و برند (IMBC)است.
برند و برندسازی
برندینگ – اصول برندینگ
برندینگ و فرآیند های تخصصی آن فواید متعددی برای کسب و کار شما به ارمغان می آورد.
از دستاوردهای مهم برندینگ آنکه می تواند به انتقال پیام شما کمک کرده،
منجر به آگاهی از سرویس و محصولات شما ، برقراری ارتباط با مشتریان و شناخت آنان نسبت به برند می گردد
باعث افزایش اعتبار و تایید محصول ، یا خدمات شما شده و در نهایت منجر به وفاداری همه جانبه مشتریان به برند می شود.
نکته حائز اهمیتی که در زمینه برندینگ (Branding) می بایست بدان توجه نماییم آن است که اهمیتی ندارد
ما در مورد برندمان چگونه می اندیشم بلکه تصورات مشتریان برند ماست که حائز اهمیت بوده
و منجر به رشد هر چه بیشتر آن (برندمان) می گردد.
یکی از روش های کسب سود و درآمدزایی برای یک برند یا کالا در عصر حاضر بر میزان رضایتمندی مشتریان و مصرف کنندگان آن برند و کالا استوار است.
از همین رو می توان اذعان نمود که تعیین نیاز مشتریان و شیوه ی رفع آن بواسطه ی سازمان ها روشنگر خدمات قابل ارائه از سوی آنها و شیوه ی عملکرد آنها خواهد بود.
ارزش ویژه برند – Brand Equity
«ارزش ویژه برند» (Brand Equity) مجموعه ای از دارایی های نامشهود (intangible) و مشهود (Tangible) برند است که با نام برند پیوند و گره خورده است.
تحقیقات بازاریابی نشان می دهد که ارزش ویژه برند یکی از مهمترین دارایی های یک فرد یا سازمان می باشد.
ارزش ویژه برند از قدرت برند که حاصل حسن شهرت و شناخت و آگاهی از برند در طول زمان بدست آمده
و باعث اعتماد و وفاداری بیشتر مخاطبان و مشتریان می شود.
ارزش ویژه برند یک مزیت رقابتی است و به افزایش فروش و درآمد بالاتر می انجامد و کاهش هزینه ها را در پی دارد.
شهرت و محبوبیت برند منجر به درآمدزایی بیشتر (+) و یا زیان (- ) در مورد یک برند منفی مانند «داعش» می شود.
ارزش ویژه برند به عنوان ارزش افزوده یک کسب و کار است
و بالاتر از ارزش دارایی های فیزیکی آن به دلیل جایگاه بدست آمده در بازار و توان بالقوه برند می باشد.
مدل ارزش ویژه برند دیوید آکر
ارزش ویژه برند Brand Equity در دو گروه دسته بندی میشود:
عوامل مشهود (Tangible)
هویت بصری برند، شکل، فرم ،رنگ، بسته بندی،
مشخصات ، مدل ها ، قیمت محصولات و ..
B. عوامل نامشهود intangible ارزش ویژه برند
شهرت و میزان آگاهی از برند
ارزش ادراک شده از برند
تداعیات معنایی و تصویر ذهنی از برند
خلاقیت و نوآوری
تمایز و مزایای رقابتی
کانال های ارتباطی
رضایت مندی و اعتماد مشتریان
وفاداری مشتریان به برند
ارزش برند (brand value) با ارزش ویژه برند (brand equity) متفاوت است.
برند و برندسازی
ارزش وژه برند (Brand Equity)
ارزش ویژه برند بر پایه داراییهای مشهود و نامشهود برند ارزش گزاری میشود.
به گزارش موسسه معتبر اینتربرند Inter Brand برند “اپل” در سال ۲۰۱۸ رنبه خود را بالاتر از گوگل حفظ کرده
و رشد ۱۶٪ در این سال به ارزش ۲۱۴ بیلیون دلار رسیده است.
این اولین باری است که رکورد بالاتر از ۲۰۰ بیلیون دلار ثبت میشود.
اپل با ارزش ترین و گران قیمت ترین برند جهان در سال ۲۰۱۸ معرفی شده است.
آرکتایپ برند چیست؟ (Archetype)
AR_ che_ type آرکتایپ یا “کهن الگو” ناب ترین ،بنیادی ترین و عمیق ترین صفات وجودی بشر از ابتدای پیدایش بوده که در وجود انسان ها می باشد .
دادن ویژگی انسانی به برند برای برقراری پیوند عاطفی بین مشتریان و برند بسیار مهم است .
آرکتایپ میانبری است به برندینگ و ابزاری چون “کهن الگو ” می تواند قوی ترین روش برای تمایز برند شما از رقبا باشد .
با کشف و استخراج “کهن الگو”ی برند میتوانید بگویید چه رنگی ، چه فرمی ،چه ویژگی هایی و چه وعده ای و … بدهید.
دنیایی از مفاهیم ،صفات و داستان برند مشخص و پایه ریزی می شود .
برند قوی آگاهانه رفتار های خود را طرح ریزی می کند .
کهن الگو یا آرکتایپ خود و برندتان را بر پایه آرکتایپ های 12 گانه مشخص کنید .
منبع : بهزاد عباسی