دات نت نیوک

بهزاد حسین عباسی مدرس دوره های مدیریت در سازمان مدرس فروش، مدرس بازاریابی ، مدرس منابع انسانی ، مدرس اصول و فنون مذاکره ،زبان بدن، مدرس مدیریت ارتباط با مشتری CRM

مشاوره عارضه یابی تیم فروش و بازاریابی |مشاوره عارضه یابی منابع انسانی |مشاوره فروش|مشاوره بازاریابی|مشاوره تبلیغات|مشاوره راه اندازی کسب و کار| تلفن تماس:09121724677

31

هفت استراتژي برترجهت افزايش رضايتمندي و وفاداري مشتريان
ترجمه : زهرا امين
در دهه گذشته مشاغل بسياري در صنايع وابسته به وب مشاركت داشته اند. نتيجه اين مشاركت اين است كه مشتريان
به دنبال خريد اجناسي هستند كه نسبت به گذشته حق انتخاب بيشتري دارند. در عوض مشاغل، با چالش افزايش
رقابت و در بعضي از موارد كسب و كار كمتري مواجه هستند. مطمئناً با تكرار اين امر، معامله و بازگشت مشتري،
منبع درآمد بسياري از مشاغل مي شود و بدون شك توانايي جلب رضايت مشتري براي هر كس در تجارت ضروري
بوده و از قبل مهمتر است. طبيعتاً، هر چقدر كه يك مشتري رضايت مندي بيشتري داشته باشد احساس وفاداري
بيشتري نيز خواهد داشت. اينكه بتوانيم يك مشتري را راضي و خوشحال نگه داريم هزينه آنچناني نخواهد داشت.
در اين مقاله هفت راه جهت كمك به افزايش ميزان رضايت مشتريان و ايجاد وفاداري در آنها پيشنهاد مي شود:
.1 به خواسته هاي مشتريان در اسرع وقت يا حداقل در يك فاصله زماني منطقي پاسخ دهيد.
اين روزها اكثر مردم انتظار دارند كه به درخواستهاي آنها در اولين فرصت پاسخ داده شود. خواه اين
درخواست از طريق ايميل بوده يا يك تماس تلفني باشد. نكته حائز اهميت اين است كه يك سيستم ارتباطي
موثر راه اندازي كرده و به دور از مشغله كاري پاسخگوي آنها باشيد و در زماني كه مشتري نياز دارد در
دسترس باشيد نه در زمانهاي ديگر. با انجام اين مهم، ثابت مي كنيد كه به آنها به عنوان يك مشتري احترام مي
گذاريد و نيازهاي آنها را برآورده مي نمائيد. اگر در موقعيتي قرار بگيريد كه سريعاً به خواسته شما پاسخ داده
نشود، انتظار داريد كه بخاطر معطل شدن، با عذر خواهي به شما پاسخ داده شود.
2
.2 از مشتريان خود در مورد روش دلخواه آنها جهت پاسخگويي به نياز هايشان نظرخواهي كنيد.
يكي از راههاي افزايش رضايت مندي مشتريان، ارتباط با آنها از طريق روش دلخواه آنهاست. براي مشتريان اينترنتي،
ايميل يك روش استاندارد است. اين روش اجازه مي دهد كه موقعيتهاي ناشناخته كه براي مصرف كنندگان اينترنتي
مهم است، حفظ شود. زماني كه مشتري شماره تماس خود را ارائه ميدهد و زماني كه با او تماس مي گيريد، دچار
حيرت مي شود. اگر تصميم به تماس تلفني داريد، دقت كنيد كه اين تماس كاملاً شخصي نبوده و يا حالت تهاجمي
نداشته باشد. از قبل، پيش نويسي از ليست سوالات مورد نظر خود را آماده كرده و حداكثر زمان را در اختيار مشتريان
جهت پاسخگويي به سئوالات در اختيار شان قرار دهيد. با ايجاد ارتباط با مشتريان به روش مورد نظر آنها، شانس
بيشتري براي بدست آوردن آنها، ارتباط موثر با آنها و رسيدن به اهداف خود داريد.
.3 يك وب سايت مثبت ايجاد كنيد.
زماني كه بازديدكنندگان از سايت شما بازديد مي كنند، 01 ثانيه زمان براي جلب توجه آنها داريد. افراد به سرعت در
مورد سايت شما قضاوت مي كنند و تعيين مي كنند كه آيا به شما فرصتي جهت كسب و كار مي دهند و اينكه شما
مي توانيد واسطه خريد آنها باشيد يا خير. با يك چيدمان جذاب، تعدادي عكس، اطلاعاتي راجع به چگونگي تماس با
شما، استارت خوبي در اين كار خواهيد داشت. زماني كه شروع به بارگذاري اطلاعات بيشتر در سايت خود در مورد
مناطق اطراف شركت خود مانند مدارس و ساير نقاط مورد علاقه مي نماييد، براي سايت خود ارزش آفريني كرده به
مشتريان انگيزه اي براي بازگشت به شركت خود مي دهيد و آنها نيز ديگران را به اين امر تشويق مي كنند. سايت،
ابزاري آسان و موثر براي ارتباط با خوانندگان است. مي توانيد اطلاعات شركت ، اخبار روز و هرمطلبي كه به آموزش
خوانندگان كمك مي كند در آن قرار دهيد.
.4 شخصي كردن و سفارشي كردن
زمان ارتباط با يك مشتري اينترنتي بايد در مورد درخواست او سفارشي عمل كرد. اينترنت به افراد اجازه انعطاف
پذيري و ناشناختگي مي دهد اما زماني كه به اطلاعات دست مي يابند انتظار بيشترين كيفيت را در خدمات رساني
دارند. الگوها ابزارهاي مهمي براي ذخيره وقت شما محسوب مي شوند اما هرگز سازگاري چندين مولفه جهت جلب
3
رضايت مشتريان خود را از ياد نبريد. افراد روز به روز باهوشتر شده و وب گردهاي خوبي هستند بنابراين اين
موضوع را به خوبي درك مي كنند.
.5 از ديدگاه مشتري به موضوع نگاه كنيد.
خريد يك تصميم مهم و احساسي در زندگي افراد محسوب مي شود. بطور كلي مصرف كنندگان كسي را انتخاب مي
كنند كه نيازهاي آنها را بهتر برآورده نمايد. تصور كنيد كه در جايگاه آنها قرار گرفته ايد، به نيازهاي آنها گوش فرا
دهيد به روشي به آنها پاسخ دهيد كه نشان دهنده يا انتقال دهنده اين موضوع باشد كه آنها را به عنوان يك آشنا و يك
دوست تلقي مي كنيد. از ديدگاه مشتري به موضوع نگاه كنيد. اين قانون ساده در مورد هر بازاريابي مقدماتي بكار مي
رود. نگاه از ديدگاه مشتري به شما كمك مي شود كه تجربيات آنها را يك تجربه مثبت تلقي كنيد.
.6 به مشتريان خود آموزش دهيد.
با شناسايي انتظارات مشتريان، حس مشترك جهت كار موفقيت آميز در بازارهاي پر چالش، آموزش مشتريان و
مديريت بهتر انتظارات آنهاست. در دسترس قرار دادن اخبار و وقايع، اسناد، آدرس وب لاگ و غيره به مشتريان به آنها
كمك مي كند تا دريابند كه شما از كدام كشور هستيد و به اعتبار خود مي افزاييد. مقالاتي را تهيه كرده و در دسترس
مشتريان خود قرار دهيد تا مطالعه نمايند. ميزان تخصص شما در بازار نوعي سرآمدي براي جلب اعتماد مشتري است
و وظيفه شماست كه مشتريان را درك كرده و قادر به انتقال تفاوتها جهت كمك به آموزش آنها باشيد.
.7 جستجوگر ها را مديريت كنيد و نتايج را رديابي نماييد.
جستجوگرها مي تواند به عنوان يك ابزار ارزشمند و منبعي از اطلاعات مورد سنجش قرار گيرند. مي توانيد جستجو
را جهت رفتن به سوي مشتري هدايت كنيد. در ابتداي يك ارتباط و بعد از اينكه مشتري را ملاقات كرديد و يا در
اواسط يك دوره معامله طولاني و يا در انتهاي زماني كه معامله پايان يافت، در مي يابيد كه كدام مشتري به شركت
شما و خدمات ارائه شده شما علاقه مند يا بي علاقه است. پاسخ هاي آنها را آناليز كرده تا دريابيد كه روشها و
متدولوژي خود را چگونه مي توانيد بهبود بخشيد. نتايج را حفظ كرده تا راه را هموار كنيد. مي توانيد معيارهايي را در
مورد چگونگي رشد حرفه خود آناليز كرده و توانايي دسته بندي يك دوره برمبناي علوم تجربي نه بر مبناي مشاغل
4
حدسي داشته باشيد. آمار و اطلاعات به شما كمك مي كند كه تصميمات زيركانه تري در مورد كسب و كار خود
داشته باشيد.
لطفاً نظرات، انتقادات و پيشنهادات خود را به آدرس الكترونيكي زير ارسال فرماييد.
A_Bahmani2004@yahoo.com

نظر ها

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.

ثبت نظر

نام

ایمیل

وب سایت

 


مدرس بازاریابی فروش مذاکره برند کوچیبنگ زبان بدن

مدرس فروش بازاریابی برند مذاکره تبلیغات