دات نت نیوک

بهزاد حسین عباسی مدرس دوره های مدیریت در سازمان مدرس فروش، مدرس بازاریابی ، مدرس منابع انسانی ، مدرس اصول و فنون مذاکره ،زبان بدن، مدرس مدیریت ارتباط با مشتری CRM

مشاوره عارضه یابی تیم فروش و بازاریابی |مشاوره عارضه یابی منابع انسانی |مشاوره فروش|مشاوره بازاریابی|مشاوره تبلیغات|مشاوره راه اندازی کسب و کار| تلفن تماس:09121724677

مزایای خود ارزیابی مدیریت

مزایای خودارزیابی تعالی

به‌کارگیری مدل‌های تعالی سازمانی برای خودارزیابی تعالی، سازمان‌ها می‌توانند از مزایای خودارزیابی تعالی بهره مند شوند در فرآیند خودارزیابی EFQM ، سازمان تصویر واقعی خود را ارزیابی نموده و نقاط قوت و فرصت‌های بهبود را مشخص می‌نماید.
اکثر مدل‌های تعالی سازمانی مطرح‌شده در ایران از مدل EFQM الگوبرداری شده است، در این مطلب مزایای خودارزیابی تعالی با مدل تعالی EFQM تشریح می‌شود.

مهم‌ترین مزایای خودارزیابی تعالی

–   نقاط قوت و فرصت‌های بهبود سازمان توسط افراد آموزش‌دیده تعیین و شناسایی می‌شود.
–   ایجاد یک رویکرد ساخت‌یافته و مبتنی بر واقعیت سازمانی تا سازمان توسط آن به‌درستی خود را شناخته و ارزیابی نماید و روندهای پیشرفت را به‌صورت دوره ای و مستمر اندازه‌گیری نماید.
–   زبان مشترک و چارچوب مفهومی در شیوه مدیریت و انجام بهبودها در سازمان ایجاد می‌شود.
–    به کارکنان سازمان، مفاهیم تعالی و چگونگی ارتباط این مفاهیم با مسئولیت هایشان را آموزش می‌دهد.
–    کارکنان را در تمامی سطوح و کلیه واحدها در فرآیند بهبود دخالت می‌دهد.
–   سازمان را به شیوه ای هماهنگ و ساخت‌یافته در سطح خرد و کلان ارزیابی می‌نماید.
–   تجربیات مفید را در سازمان شناسایی نموده و اشاعه می‌دهد.
–   با به‌کارگیری مجموعه ای از معیارهای فراگیر، مقایسه سازمان را با دیگر سازمان‌هاها ( مدل الگوبردای ) تسهیل می‌نماید.
–  اقدامات خودجوش را برای بهبود عملیات روزمره سازمان هماهنگ و یکپارچه می‌نماید.
–   منجر به بهبود در توسعه استراتژی و برنامه کلان کسب‌وکار می‌شود.
–  از طریق شکل‌دهی پادش های درون‌سازمانی، فرصت‌های مناسبی را به وجود می‌آورد تا هم از پیشرفت‌های مناسب در بهبود سازمان و هم از نتایج برجسته عملکردی قدردانی نماید.

فرآیند خودارزیابی تعالی ، یک رویکرد ساخت‌یافته می‌باشد و سازمان هایی که می‌خواهند در مسیر سرآمدی سفر خود را آغاز نمایند واز مزایای خودارزیابی تعالی بهره مند شوند باید به‌صورت دوره ای حداقل سالانه با یکی از روش‌های خودارزیابی تعالی، خودارزیابی را اجراء نمایند.

متاسفانه بسیاری از سازمان‌های ایرانی فقط به خاطر حضور در فرآیند جوایز تعالی از فرآیند خودارزیابی تعالی استفاده می‌نمایند .
بهزاد حسین عباسی 
مدرس مربیگری (کوچینگ) و مدیریت ارتباط با مشتری ،در سازمان

.

06

پرسشنامه LPC  سبک رهبری افراد 

این ابزار برای ارزیابی سبک رهبری افراد (کارگرا-انسانگرا) با استفاده از نظریه فیلدر بکار میرود.
نحوه تکمیل:
شما همواره با افراد مختلفی کار کرده­اید. در سازمان، در باشگاه، در پروژه­های دانشجویی یا هر جای دیگر همکارانی داشته­اید. درمیان همکاران شما افرادی وجود داشته­اند که شما با آنها مشکل داشته­اید و ترجیح می­دادید کمتر با آنها کار کنید. چنین افرادی را در نظر بیاورید و شخصیت آنها را با توجه به 
واژه­های ذیل توصیف کنید. توجه داشته باشید که این کار را با سرعت انجام دهید.


  
شخصیت نا مطلوب و ناخوشایند       87654321       شخصیت مطلوب و خوشایند

رفتار غیر دوستانه                          87654321       رفتار دوستانه

مقبول                                           12345678        نا مقبول

سست و شل                               87654321         جدی و سفت

نزدیک                                          12345678        دور

پر حرارت                                       12345678       سرد و کسل

خصومت آمیز                                 87654321        حمایتی

آدم خوش مزه و شوخ                     12345678          آدم قابل قبول

سازگار                                        12345678        جنگجو

بشاش                                        12345678        افسرده

محتاط                                         87654321        بی محابا

صادق                                         12345678        بدگو و غیبت کننده

قابل اعتماد                                  12345678         غیر قابل اعتماد

بی ملاحظه                                 87654321          با ملاحظه

زیبا و تمیز                                    12345678          زشت و کثیف

مخالف                                         87654321           موافق

صمیمی                                       12345678          غیر صمیمی

نا مهربان                                      87654321           مهربان


نحوه امتیاز بندی و تفسیر نتایج:
امتیاز L.P.C را با جمع بستن اعدادی که دور آنها خط کشیده اند، محاسبه نمایید و نتیجه را ثبت کنید:
L.P.C=…………
الف) اگر امتیاز فرد 64 و بالاتر شود، فیلدر این شخص را با L.P.C بالا مورد ارزیابی قرار 
می­دهد. شخصی که دارای L.P.C بالاست، در برخورد با همکاری که کمتر ترجیح میدهد با او کار کند این احساس را دارد:" با اینکه من نمی­توانم با شما کار کنم، باز هم ممکن است فرد خوبی باشید." به علت حساسیت بالای فرد در روابط با دیگران، شخص با L.P.C بالا دارای سبک رهبری رابطه­گر است.
ب) اگر امتیاز فرد 57 و یا کمتر از آن شود، فرد دارای L.P.C پایین است. در این وضعیت فرد در حال کارکردن با همکاری که کمتر ترجیح میدهد با او کار کند، احساس منفی دارد و احساسات خود را به اینگونه بیان میدارد:" کار خیلی زیاد برای من اهمیت دارد، بنابر این اگر شما همکار ضعیفی هستید و مانعی برای تلاشهایم در نیل به هدف می باشید، من نمی توانم شما را در سایر جنبه های دیگر نیز قبول داشته باشم."شخص با L.P.C پایین دارای رهبری کار محور است.
ج) اگر امتیاز فرد بین 58 تا 63 شود، بیانگر ترکیبی از اهداف انگیزه هاست. اگر فرد در این طیف قرار گیرد، فیلدر سبک بین وظیفه گرایی و رابطه گرایی را برای او مناسب می­داند.

برگرفته از کتاب: " روشهای تحقیق و مطالعات سازمانی"
نوشته آلن بریمن
مترجمان: دکتر محمد اسماعیل انصاری
احمد غضنفری، فضل ا... یزدانی

نظر ها

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.

ثبت نظر

نام

ایمیل

وب سایت

آموزش بازاریابی آموزش فروش


مدرس بازاریابی فروش مذاکره برند کوچیبنگ زبان بدن

مدرس فروش بازاریابی برند مذاکره تبلیغات